MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben
3. A kérdőív
3.1. A megkérdezés esetei szóban, írásban, KÉRDŐÍV telefonon, interneten.
3.2. A kérdőív összeállítás főbb szempontjai I. a válaszadás önkéntes, egyszerű, könnyen megválaszolható kérdés- sel kezdődjék, logikai sorrend, fokozatosság, tömörség, egyértelműség, pontosság
3.2. A kérdőív összeállítás főbb szempontjai II. fenn kell tartani az érdeklődést, fontos a kivitelezés minősége, a formai megjelenés, a válaszadás befolyásolása tilos, a kérdéseket könnyű legyen megválaszolni.
3.2. A kérdőív összeállítás főbb szempontjai III. fontos a kérdések száma, szabad lehetőség a vélemény nyilvánításra, vegyük figyelembe a kérdéseknél a feldol- gozás módszereit, fontos a válaszadó személyes adatai is.
3.3. A kérdések típusai I. A kérdésre adott válaszlehetősége szerint: zárt, nyitott.
3.3. A kérdések típusai A kérdések tartalma szerint: a megkérdezés tárgyára vonatkozó kérdések, a válaszadó személyére vonatkozó kérdések.
3.3. A kérdések típusai A kérdések szerepe szerint: bevezető kérdések,bevezető kérdések, emlékeztető kérdések,emlékeztető kérdések, ellenőrző kérdések,ellenőrző kérdések, eredmény kérdések.eredmény kérdések.
A zárt kérdések Dichotom kérdések: A kérdés két válszlehetőséget kínálA kérdés két válszlehetőséget kínál Pl.: igen nem
A zárt kérdések Alternatív válaszlehetőségek: A kérdés három, vagy több válaszlehe- tőséget kínál.A kérdés három, vagy több válaszlehe- tőséget kínál. Pl.:Pl.:
A zárt kérdések
Nyílt kérdések
4. A szóbeli megkérdezés jellemzői a válaszadó nak nem kell írnia, magas visszaérkezési arány, nem csorbul a reprezentáció, tisztázhatók a félreértések, több kérdés tehető fel, minden téma esetében alkalmazható.
5. Írásbeli megkérdezés formái, előnyei, hátrányai.
5.1. Írásbeli megkérdezés formái postai, szórólapon, termék csomagolásában, boltokban, újságokban.
5.2. Írásbeli megkérdezés előnyei személytelen, a válaszadás kényszermentes, a válaszadás őszinte, viszonylag olcsó, nagy létszámú mintasokaságnál is alkalmazható, folyamatos is lehet (panel).
5.3. Írásbeli megkérdezés hátrányai lassú, kicsi a visszaérkezési arány, a reprezentáció sérülhet, a kitöltés lehet hibás, nem minden téma alkalmas, kevés kérdés tehető fel.
6. Telefonos megkérdezés személyes megkérdezés helyett, gyors információ gyűjtése, szűk témában, kötött jellegű, nem feltétlenül reprezentatív megítélése vegyes a válaszadók körében.
7. Internetes megkérdezés növekedési üteme gyors, primer – szekunder kutatáshoz egyaránt, gyors, olcsó, kevés az internet használó.
7.1. Lehetőségei , HTML űrlapok a weboldalon.
7.2. Kérdőív emilben egyre rendszeresebben használják, korlátozott elérés, nehéz a címlista összeállítása, a kérdőív legyen egyszerű.
7.3. Fogyasztói kutatások területei az interneten céggel és/vagy termékkel kapcsolatos vélemények, preferenciák, elvárások.