Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A fejlődési szakaszok.
Felnőttkor.
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
Család.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Család.
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
A harmadik erő elméletei
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Alfred Adler individuálpszichológiája
Szociális tanulás formái
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Rokszin Mónika Pszichológus
Rokszin Mónika pszichológus
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Alfred Adler individuálpszichológiája
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A pszichológiai fejlődés
ANYA –GYEREK KAPCSOLAT Bodor Enikő, szociális munkás
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Az érzelmek fejlődése.
Az emberi tanulás.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
Pszichoszociális fejlődésmodell Eric Erikson szerint
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
Éntudat – identitástudat - énkép
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Varázsos évek, avagy a gyermekkor rejtelmei Dragán Zsuzsanna 2014.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Egyéb dinamikus elméletek
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Erik Erikson (1902-1994) 1902-ben született Frankfurtban Gyermekkora hatással volt munkásságára A Montessori és a Bécsi Pszichoanalitikus Egyetemen diplomát szerzett A Harvard Orvosi Egyetemén tanított, és gyermek-pszicoanalítikusként is praktizált A Yale Egyetemen és a kaliforniai Berkeley Egyetemen is tanított. 1950-ben megírta a Gyermekkor és társadalom című könyvét Elemezte Maxim Gorkijt és Adolf Hitlert. Elkészítette a Freudi elmélet új verziójának alapjait Munkáival elnyerte a Purlitzer Díjat és a Book Awards díjat 1970-ig, visszavonulásáig kutatásokat végzett 1994-ben halt meg.

Erik Erikson identitás-elmélete: A pszichoanalitikus elmélet fejlődési fázisaiból indul ki A hangsúly az élet során megtapasztalt társas jelenségeken van, amelyek a személyiség alakulására hatnak Az elmélet a pszichoszociális elnevezést kapta Hall és Lindzey az ÉN-t alkotó énnek nevezi Az elmélet kulcsfogalma az énidentitás, amely a társas valósággal való kölcsönhatás nyomán kialakuló, tudatosan megélt énélmény.

Az énidentitásnak háromféle kapcsolata van a realitással: A REALITÁSÉRZÉKen keresztül, amely a gyakorlati világot és a képzeleti (vizionált) világot kapcsolja össze A TÉNYEK világán keresztül, amely leellenőrizhető megfigyeléses és egyéb módszerekkel Az AKTUALITÁSon keresztül. E három tényezőn túl a szerencsének is szerepe lehet az énidentitás megvalósulásában.

ERIKSON MODELLJE A PSZICHOSZOCIÁLIS FEJLŐDÉSRŐL Elméletének kulcsfogalmai: Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis Az életet állandó identitás-keresésként fogja fel 8 életkori ciklust különít el, melyek meghatározott sorrendben követik egymást ERIKSON modellje a serdülőkorig nagyjából FREUD elméletét követi

Az identitáskrízis felismerése után hét területet kell átvizsgálnunk, amelyek révén közelebb kerülhetünk a megoldáshoz: Az idő perspektívája: képesek vagyunk-e megkülönböztetni az azonnali hasznot a hosszú távú céljainktól. Képesek vagyunk-e kitartóan dolgozni a hosszú távú céljaink elérése érdekében, vagy az újabb és újabb felmerülő lehetőségek között tévelygünk. Énkép konzisztencia: A saját magunkról kialakított kép („énkép”) és a mások felé közvetített kép mennyire „fedi egymást”. A szerepeink megtapasztalása és szerepváltások: Kísérleteztünk-e annak érdekében, hogy a számunkra legmegfelelőbb szerepet megtaláljuk. A sikeresség anticipációja: meg kell vizsgálnunk, hogy a kiválasztott szerepben sikeresek leszünk-e. A szexuális identitás: mennyire tudjuk elfogadni a férfi/női szerepeinket és ennek a szerepnek megfelelő kapcsolatokat tudunk-e teremteni másokkal. Vezetői polarizálódás: vezetőként és vezetettként is képesek vagyunk-e működni, attól függően, hogy az adott szituáció mit kíván. Ideológiai meggyőződés: magunkévá tettük-e már azokat a szociális, filozófiai és vallási értékeket, amelyekre az életszemléletünket tudjuk alapozni.

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 1. szakasz: Csecsemőkor. Bizalom, bizalmatlanság. Megtanulja, hogyan kell kapni, elvenni - oralitáson keresztül - és megtanítja az anyát adni. „Az vagyok, amiben reménykedem s amilyen reményt nyújtok.”

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 2. szakasz: Korai gyermekkor. Autonómia, szégyen, kétely. Az analitás időszaka. Az izom működésének akaratlagos szabályozása, itt tudja átélni, hogy az anyától független, autonóm lény. „Az vagyok,amit szabadon akarhatok.”

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 3. szakasz: Óvodáskor. Kezdeményezés, bűntudat, fallikus fázis. Az Ödipusz-komplexus megjelenése. FREUD szerint az lehet a konfliktus-bűntudat feloldása, ha a gyerek azonos nemű szülővel azonosul. „Az vagyok, aminek el tudom képzelni magam.”

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 4. szakasz: Iskoláskor. Teljesítmény, kisebbrendűség, a teljesítményképesség időszaka, latencia periódus. A gyerek élvezi, hogy aktív, produktív és alkot, de ha ezt nem tudja átélni, kisebbrendűségi érzés alakul ki benne. „Az vagyok, amit működtetni tudok”

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 5. szakasz: Serdülőkor. Identitás, szerepkonfúzió, genitális fázis. Ez a legfontosabb, legkritikusabb szakasz. Az identitáskrízis elnyúló időszakát moratóriumnak nevezzük. Ekkor birkózik meg a serdülő a nemi éréssel, a felnőttszerep bizonytalanságaival és itt integrálja mindazt, amit az előző időszakokból hozott magával.

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 6. szakasz: Fiatal felnőttkor. Intimitás, izoláció. Meghaladjuk énes korszakunkat, az érett párválasztás időszaka. „Azok vagyunk, amit szeretünk.”

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 7. szakasz: Felnőttkor. Alkotóképesség, stagnálás Az érett embert foglalkoztatja az utódok megteremtése, a róluk való gondoskodás, annak átélése, hogy szükség van rá. Akinek nincs meg ez a lehetősége, fokozatosan beszűkül, elsivárosodik.

FEJLŐDÉSI SZAKASZOK 8. szakasz: Öregkor. Integritás, kétségbeesés. Megbékélt bölcsesség átélése pozitív esetben, negatív esetben pedig a halálfélelem kétségbeesése jellemzi. ERIKSON a teljesség kifejezést használja, ezzel a személyiség elfogadott egységére utal. „Az vagyok, ami fennmarad belőlem.”

Az idő perspektívája: képesek vagyunk-e megkülönböztetni az azonnali hasznot a hosszú távú céljainktól. Képesek vagyunk-e kitartóan dolgozni a hosszú távú céljaink elérése érdekében, vagy az újabb és újabb felmerülő lehetőségek között tévelygünk? Énkép konzisztencia: A saját magunkról kialakított kép („énkép”) és a mások felé közvetített kép mennyire „fedi egymást”. A szerepeink megtapasztalása és szerepváltások: Kísérleteztünk-e annak érdekében, hogy a számunkra legmegfelelőbb szerepet megtaláljuk? A sikeresség anticipációja: meg kell vizsgálnunk, hogy a kiválasztott szerepben sikeresek leszünk-e? A szexuális identitás: mennyire tudjuk elfogadni a férfi/női szerepeinket és ennek a szerepnek megfelelő kapcsolatokat tudunk-e teremteni másokkal? Vezetői polarizálódás: vezetőként és vezetettként is képesek vagyunk-e működni, attól függően, hogy az adott szituáció mit kíván? Ideológiai meggyőződés: magunkéivá tettük-e már azokat a szociális, filozófiai és vallási értékeket, amelyekre az életszemléletünket tudjuk alapozni?

Az egyén identitása, azonosságtudata, két „gyújtópont” körül szerveződik: Személyes (perszonális) identitás Szociális identitás Az identitás legfontosabb funkciója az, hogy az egyént viszonylag tartósan elhelyezze létének „társadalmi terében”. Kategóriák hierarchiája Identitásmodellek

AZ IDENTITÁSELEMEK ÖT TÍPUSA: Antropológiai identitáselemek Pozicionális (vagy szerep-) és csoportidentitás-elemek Társadalmi minősítési műveletek Ideologikus identitáselemek Embléma jellegű identitáselemek