A nevelés története Bevezetés
Rendszertani felosztás
Eszmetörténet A történelem során a nevelésről alkotott elméletek, ideák, (megvalósulatlan és megvalósult) koncepciók elemzésével, összefüggéseinek vizsgálatával foglalkozik.
Iskolatörténet (intézménytörténet) A nevelés-oktatás intézményeinek – elsősorban az iskolának – történeti alakulását (fejlődését?) vizsgálja. „Mióta van iskola?” A nevelési ideák, eszmények iskolai megvalósulását-megvalósítását történeti nézőpontból tárgyalja.
Gyermekkortörténet A felnőtt-gyermek, szülő-gyermek kapcsolat történeti alakulását kutatja. Azt vizsgálja, hogy a különböző történeti korokban milyen domináns gyermekfelfogás (gyermekkép, gyermekattitűd) alakította a felnőttek gyerekekkel kapcsolatos viselkedését. A gyermekkor változásait kutatja.
A neveléstörténet tanításának és tanulásának konstruktív megközelítése A történelem során a nevelésről megfogalmazott elméletek és a gyakorlatban megvalósított koncepciók nem csak tanulságokkal szolgálnak, hanem – számos esetben – releváns mondanivalót hordoznak a ma embere számára is. „…csak tiszta forrásból!” – Bartók Béla.