Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hieroglifák.
Advertisements

A történelmi idő.
A Pi értékének meghatározása, mint az egyik ókori probléma
Információs és elektronikus szolgáltatások egy 3. generációs egyetemi modellhez: a coo-perencián innen és túl … Majó Zoltán fejlesztési igazgató Szegedi.
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Tudás, közösség, hatalom
Aranymetszés képviselői
Albert Einstein idézetek.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Babiloni matematika Jutasi Szilvia Infotanár MA.
A görög történelem kezdetei
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
Logikai műveletek
Kultúra – nemzet – emlékezet
1900 Párizs-első matematikai világkonferencia Hilbert híres előadása, melynek hatására tág teret kapott az absztrakt gondolkodásmód széleskörű alkalmazása.
A reneszánsz.
Pitagorasz -élete -munkássága -tétele és bizonyítása
A számírás története.
Pitagorasz tétel és életútja.
PITHAGORASZ Készítette: Skorka Anett.
Az etruszkok eredetének kérdése (röviden)
A matematika Albert Lenard 5 B osztaly. A matematika: speciális tan; melyről az emberiség (mint lentebb látható) többezer év óta még nem tudta eldönteni,
A középkori filozófia főbb kérdései
Ápolásetika.
Albert Einstein idézetek.
A TERMÉSZETTUDOMÁNYOK ALAPJAI 1. Matematika
A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve: a teljes Biblia 275 nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették át. A különböző.
Közösségi oldalak használata
Nemzetközi Pi-nap π.
AZ ÍRÁS Ókori Róma írása.
A csillagászat keletkezése
Baba Etológia.
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Európa nyelvei.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Megyei Matematika verseny
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
A Gömböc A magyar találmány.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
A „barbárság” fogalma Móricznál és általában
Számrendszerek kialakulása
Milétoszi filozófusok
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Számítástechnika története
Filozófiatörténet előadások 1I.
Newton : Principia Katona Bence 9.c..
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
Az ókori kultúrák.
A fizika mint természettudomány
62. óra …hogy érdemes-e szerénynek lenni…
Az enciklopédia szó jelentése
Érdekességek a matematikáról, matematikusokról
óra Algebra
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Matematika Eredete és története Kaszás Tamás

A matematika tudományának kialakulásával, változásaival, vagyis a matematika történetével a tudománytörténet megfelelő ága, a matematikatörténet foglalkozik. A matematika szó a görög nyelv görög "manthano" (tanulni) igéjéből származik, származékai: a μάθημα (máthema) szó jelentése „tan, tudomány, tudás”, a μαθηματικός (mathematikós) pedig azt jelenti, „tudásra vágyik”. A "ta mathematika" a preszókratikus filozófusok korában „megtanulható/megtanulandó dolgok”-at jelentett.

Gyakori álláspont, hogy történelmileg a matematika legalapvetőbb szabályai – amennyire ez a legkorábbi ismert matematikai tárgyú iratokból (például Ahmesz-papirusz) kiderül, gabonaszétosztási, űrmérték-, térfogat- és földterület-mérési, és hasonló egyszerű, a „való életből” vett, élelmezési, kereskedelmi, gazdasági jellegű problémák megoldásából adódik. Ez az állapot jellemző lehetett az ókori keletre. Mások hangsúlyozzák a korai matematika szakrális, vallásokkal, ill. filozófiákkal kapcsolatos jellegét is. Az ókorban, ha nem is mindig a mai teljességgel, de ismert volt rengeteg olyan eredmény (például az összeadás és szorzás fogalma, a törtek, a fontosabb geometriai idomok és több esetben ezek terület- és térfogat-képletei, a π szám közelítése, az algebrai egyenletekhez vezető gondolkodásmód stb.), melyet ma általános iskolákban tanítanak.

A görög civilizáció felemelkedésével a matematika óriási elméleti fejlődésen ment át anélkül, hogy gyakorlati alkalmazásaitól elfordultak volna. A folyamat az elméleti matematika kibontakozásával, a püthagoreusok számelméleti és Thalész geometriai felfedezéseivel indult (Kr. e. VI. szd.), viszont az egyik legnagyobb görög matematikust, Arkhimédészt az alkalmazott matematika legfontosabb korai alakjának tartjuk. A korszak (vagy annak vége) fontos és híres, megoldhatatlannak bizonyult problémái a kockakettőzés és a körnégyszögesítés, a korszak eredményei közt van még a kúpszeletek felfedezése.

E fényesként számon tartott korszak azzal ért véget, hogy a római civilizáció (gyakorta erőszakos módon) rátelepedett a görögre, és megszerezte az akkori művelt világ feletti uralmat. A matematika szempontjából a mediterrán római és az azt követő kontinentális korai keresztény civilizációt (kb. a reneszánsz idejéig) a stagnálás, ha nem a hanyatlás korszakának szokás tekinteni. Egy fontos kivétel azért akad: a skolasztikus keresztény műveltségben fontos szerepet kapott a logika. A korszak fontos lépése volt, hogy megkezdődött a negatív számok felfedezése és sok vitát kiváltó elismerése, illetve a római helyett az arab számírás legalább ennyi vitát kiváltó bevezetése.

Abakusz – számolótábla képe az Encyclopaedia Britannica 1875-ös kiadásából

„A történelem arra tanít meg bennünket, hogy az emberiség semmit sem tanul a történelemből.” „Amennyiben a matematika törvényei a valóságra vonatkoznak, nem biztosak, ha pedig biztosak, nem a valóságra vonatkoznak.” Albert Einstein Belga- Matek : http://www.youtube.com/watch?v=V0wpdn5WqAU&feature=results_video&playnext=1&list=PL9863BBE32180986E

Matematika Köszönöm a figyelmet! Kaszás Tamás