A magyarországi városhálózat kialakulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Advertisements

TELEPÜLÉS ÉS LAKOSSÁG RENDSZEREZÉSE
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Támop / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Idegen nyelvű kompetenciák fejlesztése Nagy Zoltán, MBA Katedra Nyelviskola.
A városok fejlődése és szerkezete
Szabó György ÉM-i Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
Az urbanizáció és városaink
Készítette: Szász Marianna 1.évf. geográfus hallgató április 16.
Települések A városok.
A HULLADÉKKÁ VÁLT GÉPJÁRMŰVEK KEZELÉSE AZ ALCUFER KFT.-NÉL
Az évi OTK Halmai Márton - TTUOMT II. évfolyam, Földrajz BSc, Idegenforgalmi szakirány
Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig
Készítette: Papp Anita
Urbanizáció a fejlődő országokban
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
BUDAPEST, MINT VILÁGVÁROS
TELEPÜLÉSHÁLOZATUNK. FALVAK ÉS A TANYÁK
Az urbanizáció és városaink. Mitől város egy település?  magasabb a lélekszáma és a népsűrűsége  szerepköre összetettebb  infrastruktúrája fejlettebb.
TELEPÜLÉSHÁLÓZATUNK. A FALVAK ÉS A TANYÁK.
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Budapest mint világváros
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
A falvak és a tanyák TK.:85-88.old. Atl.:20-21.old.
Az urbanizáció és városaink
KEZDÉS!!!!!!.
Az urbanizáció és városaink
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
MTA Regionális Kutatások Központja Az államhatárok hatása a városok fejlődésére a Kárpát-medencében Hardi Tamás tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A megyei jogú városok, mint innovációs potenciál hordozók
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Egészségturizmus fogalma
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Magyarország fő közúti, vasúti, vízi, légi szállítási vonalai
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
A Dél-Dunántúli Régió településszerkezete
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
Közép-Magyarország településszerkezete
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
Magyarország néhány diában
Magyarország néhány diában
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
május 13 Hazai kutatói hálózati eredmények és tervek Tétényi István NIIF MT MITE 2003.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Topográfiai gyakorlatok Magyarország
Budapest – új világváros
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális gazdaságtan 7.
Magyarország névanyag
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Iskolai tehetséggondozás a statisztikai adatok tükrében Nikitscher Péter - Szemerszki Marianna.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
A településhierarchia és a településhálózat
A települések általános kérdései
A faluföldrajz Dr. Kozma Gábor.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Készítette: Koleszár Gábor
Magyarország regionális politikájának története
OTP Bank Bozsik Egyesületi Program
Magyarország – falvak (községek) városok
Az európai nagyvároshálózaton belüli fejlettségi különbségek
Előadás másolata:

A magyarországi városhálózat kialakulása Készítette: Vidics Dóra

Történelmi áttekintés 1.Osztrák-Magyar Monarchia 1867. július 28. – kettős központú lett a Monarchia ( Bécs,Buda-Pest) 1873-ban egyesítették Pestet, Budát, Óbudát 1918. november 16. –án kikiáltották a Magyar Népköztársaságot. Ezt követően Budapest gyors növekedés következtében Európa 8. legnagyobb városa lett. Közép-Európában szinte példa nélküli módon koncentrálta a nagyipart,a bankokat,a kereskedelmet,a tudományt és a kultúrát. Gyors népességszám emelkedés ment végbe. Kialakultak a vonzáskörzetek.

2.Dualizmus kori városhálózat: A városi funkciókkal rendelkező települések száma meghaladta a városi címmel rendelkező települések számát. A városhierarchia már ekkor kiegyensúlyozatlan: Budapest messze kiemelkedik. Ezt nevezzük vízfej-szindrómának. Hierarchia tagoltsága megegyezik a maival – 6 szint. Három mozgatórugója volt a városhálózat kialakulásának: - a dualizmus kori közigazgatás „központ-igénye” - közlekedés változása: vasúthálózat kiépülése - iparosodás Városok lélekszámának alsó határát 12.000 főben minimalizálták ezt a létszámot az 1970- 80’ –as években 8000 főre csökkentették.

1.Ábra: A magyarországi városok hierarchiája,1910 Forrás: BELUSZKY Pál – GYŐRI Róbert: “A város a láz, a nyugtalanság, a munka és a fejlődés.” (Magyarázat:1-főváros; 2-regionális központ; 3-megyeközpontok; 4-középvárosok; 5-kisvárosok)

3. A magyar városhálózat évszázados átrendeződése A településhálózat átalakulását a 19.század végén lezajlott megkésett ipari forradalom,illetve a gyors kapitalizálódás befolyásolta,aminek következtében megváltozott az ország gazdasági térszerkezete, s ez átrendeződéshez vezetett a településhálózat egyes elemei között is. Süllyedő-emelkedő várostípusok.

2.Ábra : Hosszú távú elmozdulások a középvárosokban,1910 1910-ben megyeközpontok, ma középvárosok   Mindkét időpontban középvárosok: 1910 óta „felemelkedett” középvárosok: 1910 óta „lesüllyedt” középvárosok: 1.       Nagykanizsa 2.       Esztergom 3.       Balassagyarmat 4.       Gyula 5.       Pápa 6. Baja 1.       Vác 2.       Gyöngyös 3.       Szentes 4.       Keszthely 5.       Cegléd 6.       Hódmezővásárhely 7.       Kisvárda 8.       Orosháza 9.       Kiskunhalas 10. (Moson)magyaróvár 1.       Salgótarján 2.       Dunaújváros 3.       Siófok 4.       Tata 5.       Hatvan 6.       Gödöllő 7.       Ajka 8.       Kazincbarcika 9. Mátészalka 1.       Makó 2.       Jászberény 3.       Mohács 4.       Kiskunfélegyháza 5.       Kalocsa 6.       Mezőtúr 7.       Szarvas 8.       Karcag 9.       Nagykőrös 10.   Hajdúböszörmény 11. Kőszeg 2.Ábra : Hosszú távú elmozdulások a középvárosokban,1910 Forrás:http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fgeogr2005.elte.hu%2Farchiv%2Fmotars%2FEA%2FMagyaro_07_5.ppt&ei=-4lmUd6CJdSs4QTcsYDYBQ&usg=AFQjCNF3Ph6aocEGhUmLepsfMZzOpPzJgw&bvm=bv.45107431,d.bGE

3.Ábra : Hosszú távú változások. Forrás:http://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fgeogr2005.elte.hu%2Farchiv%2Fmotars%2FEA%2FMagyaro_07_5.ppt&ei=-4lmUd6CJdSs4QTcsYDYBQ&usg=AFQjCNF3Ph6aocEGhUmLepsfMZzOpPzJgw&bvm=bv.45107431,d.bGE

4. Napjaink városhálózata és az EU csatlakozás. Különböző alapokból (Kohéziós Alap,Regionális Fejlesztési Alap stb..) jelentős támogatást kap. Csatlakozás után új fogalommal kell megismerkednünk, a városversennyel. Ez a verseny különösen a hasonló adottságú,funkciójú városok között jön létre. Nem nagyon mutatkozik meg a városhálózat fejlődésében a csatlakozásunk,mivel nagyon sok fejlesztésre lenne szüksége a hálózatnak ahhoz,hogy feltudjunk zárkózni nyugati „szomszédjainkhoz”. Napjaink városhálózatára elmondható a vízfejűség: tehát Budapest a központja Magyarországnak,itt koncentrálódik minden,ide futnak be a különböző típusú utak hálózatai. A vidék nagyvárosai próbálják felvenni a versenyt a fővárossal de még rengeteg fejlődni valójuk van.

Település,településhierarchia,város,városhierarchia, mint fogalom 1.Település,településhierarchia fogalma,típusai: Beluszky Pál szerint: A település egy embercsoportnak a bővített társadalmi újratermelés céljait szolgáló,ezen embercsoport által által igénybevett létesítmények a lakosság mindennapos ,rendszeres „mozgástere” által kijelölt funkcionális egysége. Településhierarchia:A települések egymással szoros kapcsolatban fejlődnek,egyesek közülük kiemelkednek,mivel olyan funkcióval rendelkeznek melyekkel nem mindegyik.

A települések nagyság szerinti csoportosítása: 500 fő alatt-törpefalu 500-1000 fő-apró falu 1000-2000 fő-kis falu 2000-5000 között-nagyfalu 5000-10000 fő-óriásfalu 10-25ezer-kisváros 25-50ezer-középváros

2. A város és városhierarchia fogalma A város fogalma igen komplex jellegű, és minden ezzel foglalkozó tudományterület, vagy akár gyakorlati alkalmazás szempontjai egymástól igen eltérőek lehetnek. A város olyan település, amelynek valamilyen (kulturális, ipari, kereskedelmi stb.) jelentőségénél fogva különleges, törvény szerint meghatározott jogállása van. A városhierarchia: A városoknak a településhálózatban elfoglalt helyzetét legközvetlenebbül a hierarchiában elfoglalt pozíció határozza meg. Ennek befolyásoló tényezője az egyes szerepkörök illetve szerepköröket ellátó intézmények jelenléte vagy hiánya, a városi funkciók, mégpedig a hierarchikusan differenciált funkciók- intézmények választéka határozza meg.

Lélekszám/nagyság szerint: 10-25ezer-kisváros 25-50ezer-középváros 50-100ezer-nagy középváros 100-250ezer-nagyváros 250-500ezer-regionális központ 500ezer-1millió-nemzetközi regionális központ 1-2,5millió-főváros 2,5-5millió-világváros 5-10millió-nagy világváros 10 millió felett-megaváros

A városok csoportosítása funkciók szerint Agrárvárosok: Viszonylag kis települések, melyek fő funkciója az agrártermelés, illetve agrártermékek cseréje, tehát piacjellegű is. Viszonylag alacsony fejlettségű térségekben maradtak meg tisztán napjainkig is. (Karcag, Hódmezővásárhely, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas) Iparvárosok: Az indusztriális fázisnak ez volt a győztes várostípusa, mely a földből nőtt ki egyik napról a másikra és esetenként óriásvárosokká formálódtak. (Tiszaújváros, Ózd, Miskolc, Dunaújváros, Győr)

• Vásárváros: Általában eltérő adottságokkal rendelkező térségek határterületein alakulnak ki. Tipikusak a hegyvidék és a síkság találkozási vonalán, az ún. vásárvonalon lévő települések. Általában egy folyó lép ki a síkságra és ezen a ponton jön létre a vásárváros,amely a hegyvidéki és a síksági termékek cseréjét optimálisan le tudja bonyolítani . (Eger, Gyöngyös, Győr, Miskolc) • Kereskedelmi városok: Azok a települések tartoznak ide, ahol a kereskedelmi funkció vagy annak valamelyik ágazata dominál a többi felett.

Kikötővárosok: Tengeri és folyami kikötők kategóriájára oszthatók Kikötővárosok: Tengeri és folyami kikötők kategóriájára oszthatók. Különösen a tölcsértorkolatban elhelyezkedő tengeri kikötők jelentősek, helyzetük miatt a folyók forgalmát is teljesíteni tudják. Számottevő településfunkció nincs. (Duna melletti települések) • Átkelőhelyek (hídvárosok): A folyókkal összefüggésben alakultak ki. Régi települések esetében a természetes adottságok voltak meghatározók, így a gázlók szerepe nagy volt. (Szolnok) • Közigazgatási központok: az államszervezet kialakulásával és belső tagolódásával jönnek létre a közigazgatási központok. (Debrecen, Sopron, Pécs, Budapest)

• Határvárosok: Országok esetében jelenthet hágókat, folyóparti városokat, vagy mesterségesen meghúzott határok esetében államhatáron fekvő városokat is. (Záhony) • Zarándokhelyek, vallási központok: Általában az év bizonyos időszakában vonzanak zarándoktömeget, de a legnagyobbak egész évben jelentősek. • Fürdővárosok: Részben gyógyvízre települtek és az összes többi funkció a balneológiának van alárendelve. Ezek egyben turisztikai központok is, jellegzetes, attraktív elemekkel és szórakoztatóiparral. Általában szezonális forgalom jellemzi őket. (Keszthely, Hajdúszoboszló, Balatonfüred, Sopron, Kőszeg)

• Garnizonváros, katonai támaszpont: minden funkciója a katonai alakulat ellátásához kapcsolódik. (Kecskemét) • Iskolavárosok: jellegzetességük, hogy korösszetételük juvenilis, ennél fogva a funkciók is ennek a korosztálynak a kiszolgálására jönnek létre. (Debrecen, Pécs, Szeged, Budapest) • Konferenciavárosok: nagymértékben élnek abból, hogy hazai és nemzetközi konferenciák megrendezésére van megfelelő infrastruktúrájuk, amely konferenciatermeket, szállodákat jelent elsősorban. Utóbbi időben számuk gyarapodik. (Budapest, Debrecen, Pécs, Szeged) • Nemzetközi szervezetek központjai: azok a városok, amelyek valamilyen szempontból nemzetközi jelentőséggel bírnak, anélkül, hogy világvárosok lennének, vagy ha világvárosok, akkor ezen belül egy különleges funkcióösszletet biztosítanak.

Vonzáskörzet fogalma,centrum és vonzáskörzet kapcsolatai. Azt a teret, amely bizonyos funkciók tekintetében, illetve komplex módon egy településhez kapcsolódik, vonzáskörzetnek nevezzük. Abból következően, hogy a vonzás intenzitása a centrumtól távolodva csökken, a vonzáskörzet az intenzitás foka alapján övezetekre tagolódik. A jellegzetes határértékek alapján ezek a zónák a következők: -Agglomerációs övezet -Hegemón vonzásöv -Domináns vonzásöv -Átmeneti vonzásöv

Köszönöm a figyelmet!