Gordon W. Allport vonáselmélete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
(A vezető magatartása, stílusa)
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
„Férfinak és nőnek teremtette”
A harmadik erő elméletei
Önismeret Horváth Renáta.
A nevelés stílusa.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Énfunkciók A személyiségnek, mint önszabályozó
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
Alfred Adler individuálpszichológiája
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Fenomenológiai megközelítés
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Családi vállalkozás.
A lehetséges énképek.
Személyiség- pszichológia II
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Egyéni döntések a szervezetben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
CARL ROGERS
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia mint tudomány
Vonás-elméletek.
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Nevelés és nevelői attitűdök
Az alapvető művelődési igények meghatározói
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Családi csoport konferencia. a kliens egy ösztönző és őt bevonó hozzáállásból profitál a legtöbbet minden ember felelős a cselekedeteiért, és tiszteletben.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Személyiségfejlődési zavarok
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A diszpozicionális megközelítés Típusok és vonások.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Személyes életvitel.
A szocializáció folyamata
Fogyasztói magatartás
Összeállította: Piacsek László Zoltán
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Fenomenológiai megközelítés
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Gordon W. Allport vonáselmélete 1937. eklektikus, integratív Humanisztikus Német hatás: Gestalt, perszonológia, típustanok

A személyiségvonások jellemzői Entitás, azaz több, mint névleges létező, nem fikció, ténylegesen létezik az emberben Általánosabb mint a szokás: egy vonás 2 vagy több szokás kölcsönös kapcsolatából áll A magatartásban dinamikus vagy meghatározó jellegű Csak viszonylag független más vonásoktól, lehetnek átfedések Nem mindig egyezik a társadalmi, erkölcsi ítéletekkel Vannak szokások, melyek nem illenek a személy vonásának logikájához, de ez nem jelenti a vonás cáfolatát Tapasztalati út segíti a felfedésüket A vonás típusai: 1. általános, azaz univerzális és 2. személyes, azaz egyedi

A személyes diszpozíciók megjelenése Fenotipikus: az „itt és most”-ban jellemző, leírható, viselkedésben megnyilvánuló vonás, jelenség-szintű Genotipikus: mélyebben fekvő, a viselkedés hátterét adó lényegi vonás, a valódi személyes diszpozíció, eredendő. A személyiség, egyéni életvitel alapos tanulmányozásával lehet csak megkülönböztetni az előbbitől. Áldiszpozíció: A jelen viselkedésből való téves következtetésen alapul, ha nem megalapozottan hozunk döntést csak a jelen viselkedésre koncentrálva.

A személyes diszpozíciók jelentőségük alapján: Uralkodó diszpozíció: Kiemelkedő vonás, uralkodó szenvedély, meghatározó érzés, alaptéma. Centrális diszpozíciók: Maroknyi, jól elkülöníthető központi személyes diszpozíció. Másodlagos személyes diszpozíciók: Számos kevésbé feltűnő periférikusabb vonás

Személyiség: olyan dinamikusan fejlődő rendszer, amely nem csak halmaza a vonásoknak, hanem egysége, integrációja. „Sokkal könnyebb az ént éreznünk, mint meghatároznunk.” Proprium: „sajátmagam” azaz én, mint a tudás és érzés tárgya

Énfejlődés a testi én érzése a folytonos én-azonosság érzése önértékelés (büszkeség) érzése énkiterjesztés megjelenése (birtoklás) az énkép megjelenése az én, mint racionális feladatmegoldó saját törekvés:énazonosság keresése, önmegvalósítás

Motívumok Funkcionális autonómia elve Jelen idejűek, a jelenben aktuálisak Pluralizmus jellemző: sokféle eltérő motívum egyszerre is jelen lehet Kognitív folyamataink dinamikus erővel hatnak: hosszú távú tervek, célok Egyediek: minden embernél más és más Funkcionális autonómia elve

Az egészséges személyiség Az én érzésének kiterjesztése úgy, hogy értelmes módon részt vállal a munkából, családi gondokból, különböző emberi kapcsolatokból. Meghitt viszony másokkal Érzelmi biztonság, önelfogadás Valósághű percepció, jártasságok Önismeret és humor Egészséges életfilozófia

Ötfaktoros modellek 1 2 3 4 5 Fiske Norman Borgatta Digman Szociális alkalmazkodó készség konformitás Teljesítmény-igény Érzelmi kontroll Kutató intellektus Norman „Kiáradás” Barátságos-ság Lelkiismere-tesség Emocionali-tás Kultúra Borgatta Magabiztos-ság Szeretetre-méltóság Felelősség-érzet Intelligencia Digman Extraverzió Barátságos engedékeny-ség Neuroticiz-mus Intellektus Costa-McCrae Együttműkö-dés Nyitottság Peabody-Goldberg Hatalom Szeretet Munka Érzelem