George Kelly: Személyi konstrukció elmélet
A valóság az, aminek az ember konstruálja A valóság az, aminek az ember konstruálja. (George Kelly) konstruktív alternativizmus
„Minden ember tudós” (Kelly) Hipotéziseket alkotunk és teszteljük azokat A konstruálás művelete megfigyeljük az eseményeket értelmezzük az eseményeket felismerjük az események mintázatát az átélt eseményekre kialakítunk egy struktúrát, jelentést
Oka/célja: Az előrejelzés (anticipáció) az élet alapvető szükséglete. Minden cselekvésünkben benne van. Különösen nagy jelentősséggel bír a személyek közötti (interperszonális) kapcsolatokban Saját konstrukcióink segítségével értelmezzük, értjük meg a minket körülvevő világot
Alapfogalmak Konstrukció: Gondolkodási kategória, értelmezési séma, események értelmezésére használt mentális reprezentáció Bipolaritás és dichotómia: konstrukcióink kétpólusúak, igen/nem jelleggel, nem kontinuum mentén használjuk őket (hasonlóság és kontraszt pólus) Érvényességi tartomány: az eseményeknek azon köre, amire az adott konstrukció alkalmazható Érvényességi központ: a konstrukció előrejelző értéke itt a legmagasabb A konstrukciók átjárhatósága (permeabilitás): a konstrukció érvényességi tartománya milyen mértékben változtatható meg új események befogadása érdekében Prediktív hatékonyság: a hipotézisünk (konstrukciónk) a gyakorlati alkalmazás során mennyire bizonyul helytállónak
Osztályozások Kontroll szerint Mag1 és perifériás2 konstruktumok Preemptív konstruktumok „azon kívül semmi más” (pl.: kőszívű professzor) Konstellációs konstruktumok ~ sztereotípiák: a konstrukció egyúttal majdnem az összes többi jellemzőjét is rögzíti (pl.: etnikai megjelölés alapján) Propozicionális konstruktumok – nyílt rendszer, befogadó bármilyen új alternatívával szemben Mag1 és perifériás2 konstruktumok 1. A személyek alapfunkcióit irányítják (pl.: anyuci kicsi fia – felnőtt férfi) 2. A mag-szerkezet komoly módosítása nélkül változhatnak (pl.: milyen autót vegyek?)
Kelly személyiség-elmélete A személyiség azokból a konstrukciókból áll, amelyeket az egyén a várható események előrejelzésére használ. Egy másik személyt akkor értünk meg, ha ismerjük az általa használt konstrukciókat, a konstrukciókban összegzett eseményeket, és azt, hogy a konstrukciók hogyan szerveződnek rendszerré.
Self Anya Apa Fivér Nővér Partner Elfogadott tanár Elutasított tanár Főnök Orvos Sajnált személy Elutasító személy Boldog személy Etikus személy Intelligens személy Konstrukció Kontraszt O
REP-teszt Lista vagy grid (rács) forma Az eljárást számos triádra megismételtetik (rendszerint 20-30-ra), hogy meghatározhassák hogyan kategorizálja és differenciálja a v.sz. ezeket a személyeket. Az összes szerep nagyjából egyforma arányban fordul elő a triádokban. a pszichológus hipotézisei: a v.sz. hogyan észleli az életében fontos szerepet betöltő személyeket és hogyan „boldogul velük”.
A REP-teszt eredménye: egy személy konstrukciós rendszere és az a mód, ahogy azt használja Alkalmazás: Emocionális állapotok, pszichológiai rendellenességek feltárása, rögzített szerep terápia
Érzelmi állapotok Szorongás: A rendelkezésre álló konstrukciók nem alkalmazhatók az éppen átélt események anticipálására. Nem az a tény szorongáskeltő, hogy a konstrukciós rendszer nem funkcionál, hanem annak realizálása, hogy a v.sz.-nek nincs konstrukciója az események értelmezésére. a személy nem képes előrejelzésre nem tudja egészen megérteni azt, ami történik nem képes megoldani a problémáit
Bűntudat: annak tudatosulása, hogy a self kikerül saját központi szerep-struktúrájából pl.: az egyetemi hallgató, aki tanulóként konstruálta meg magát, bűntudatot érez, ha túl sok időt tölt a kocsmában Fenyegetés: annak tudatosulása, hogy az egyén konstrukciós rendszerét drasztikusan meg kell változtatni amiatt, amit felfedezett, ill. amikor konstrukciós rendszerét a szétesés fenyegeti. A fenyegetés pszichológiai erőszak a személy ellen. Pl.: a halál gondolata
Ellenségesség: állandó erőfeszítés olyan szociális predikciót igazoló tények kicsikarására, amelyekről már kiderült, hogy hibásak Az ellenséges személy ahelyett, hogy belenyugodna abba a ténybe, hogy a más emberekről kialakított elképzelései irreálisak, és ezért revízióra szorulnak, megpróbál másokat arra kényszeríteni, hogy elvárásainak megfelelően viselkedjenek. Pl.: apa-felnőtt lány konfliktus
Pszichológiai rendellenességek magyarázata és kezelése Pszichés zavarok magyarázata Mánia (dilatáció) Depresszió (a dilatáció ellenkező pólusa - beszűkítés) Paranoia (üldözési terminusokban konstruál) Rögzített szerep terápia Rögzített szerep vázlat Rekonstrukció Próba Mintha ő volna az a személy