George Kelly: Személyi konstrukció elmélet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A pszichiátriai beteg vizsgálata
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az észlelés kulturális eltérései A valóság alternatív nézetei.
Történet a boldogságról. Milyen értéke van egy évnek, kérdi a tanuló aki nem ment át a vizsgán. Milyen értéke van egy hónapnak, kérdi az anya, aki hamarább.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Társismeret.
Mikor tekinthetjük egészségesnek a családot?
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Albert Einstein idézetek.
A számítástechnika és informatika tárgya
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
interperszonális személyiség-koncepciója
Harry Stack Sullivan.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Rokszin Mónika Pszichológus
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Albert Einstein idézetek.
MOTIVÁCIÓ.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Az ülő Buddha okos gondolatai:
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A konstruktivista pedagógia alapjai
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
CARL ROGERS
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A haldokló beteg ápolása
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
Magatartástudományi Intézet
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
EURÓPAI TANÁCSADÓK SZÖVETSÉGE (ETSZ), European Consultants Unit (ECU)
Michal Snunit A lélekmadár
Konfliktusfelismerés fáziskéséssel (meghalljuk-e a másik vészjelzéseit…)
Fenomenológiai megközelítés
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Mi is az a társadalmi integráció?
Információ, adat, jel, kód
A szövegértési feladatok összeállítása
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
Mindennapi veszteségeink
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
Barát Müller Péter.
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Mit tehet a beteg a jó orvos- beteg viszonyért?. A sikeres együttműködés alapköve a kölcsönös bizalom és tisztelet.
Inklúzív nevelés Magyarországon
NA ÉS ? ? ? HOGYAN VISELKEDIK AZ IGAZI FŐNÖK ? Ha főnök vagy, olvasd, mennyire illik rád, ha azt szeretnél lenni, figyelj jól, és legyél jó vezető ! !
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Kutatásmódszertani dilemmák
Személyiségfejlődési zavarok
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
A család ahonnan jövök.
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Előadás másolata:

George Kelly: Személyi konstrukció elmélet

A valóság az, aminek az ember konstruálja A valóság az, aminek az ember konstruálja. (George Kelly) konstruktív alternativizmus

„Minden ember tudós” (Kelly) Hipotéziseket alkotunk és teszteljük azokat A konstruálás művelete megfigyeljük az eseményeket értelmezzük az eseményeket felismerjük az események mintázatát az átélt eseményekre kialakítunk egy struktúrát, jelentést

Oka/célja: Az előrejelzés (anticipáció) az élet alapvető szükséglete. Minden cselekvésünkben benne van. Különösen nagy jelentősséggel bír a személyek közötti (interperszonális) kapcsolatokban Saját konstrukcióink segítségével értelmezzük, értjük meg a minket körülvevő világot

Alapfogalmak Konstrukció: Gondolkodási kategória, értelmezési séma, események értelmezésére használt mentális reprezentáció Bipolaritás és dichotómia: konstrukcióink kétpólusúak, igen/nem jelleggel, nem kontinuum mentén használjuk őket (hasonlóság és kontraszt pólus) Érvényességi tartomány: az eseményeknek azon köre, amire az adott konstrukció alkalmazható Érvényességi központ: a konstrukció előrejelző értéke itt a legmagasabb A konstrukciók átjárhatósága (permeabilitás): a konstrukció érvényességi tartománya milyen mértékben változtatható meg új események befogadása érdekében Prediktív hatékonyság: a hipotézisünk (konstrukciónk) a gyakorlati alkalmazás során mennyire bizonyul helytállónak

Osztályozások Kontroll szerint Mag1 és perifériás2 konstruktumok Preemptív konstruktumok „azon kívül semmi más” (pl.: kőszívű professzor) Konstellációs konstruktumok ~ sztereotípiák: a konstrukció egyúttal majdnem az összes többi jellemzőjét is rögzíti (pl.: etnikai megjelölés alapján) Propozicionális konstruktumok – nyílt rendszer, befogadó bármilyen új alternatívával szemben Mag1 és perifériás2 konstruktumok 1. A személyek alapfunkcióit irányítják (pl.: anyuci kicsi fia – felnőtt férfi) 2. A mag-szerkezet komoly módosítása nélkül változhatnak (pl.: milyen autót vegyek?)

Kelly személyiség-elmélete A személyiség azokból a konstrukciókból áll, amelyeket az egyén a várható események előrejelzésére használ. Egy másik személyt akkor értünk meg, ha ismerjük az általa használt konstrukciókat, a konstrukciókban összegzett eseményeket, és azt, hogy a konstrukciók hogyan szerveződnek rendszerré.

Self Anya Apa Fivér Nővér Partner Elfogadott tanár Elutasított tanár Főnök Orvos Sajnált személy Elutasító személy Boldog személy Etikus személy Intelligens személy Konstrukció Kontraszt O

REP-teszt Lista vagy grid (rács) forma Az eljárást számos triádra megismételtetik (rendszerint 20-30-ra), hogy meghatározhassák hogyan kategorizálja és differenciálja a v.sz. ezeket a személyeket. Az összes szerep nagyjából egyforma arányban fordul elő a triádokban. a pszichológus hipotézisei: a v.sz. hogyan észleli az életében fontos szerepet betöltő személyeket és hogyan „boldogul velük”.

A REP-teszt eredménye: egy személy konstrukciós rendszere és az a mód, ahogy azt használja Alkalmazás: Emocionális állapotok, pszichológiai rendellenességek feltárása, rögzített szerep terápia

Érzelmi állapotok Szorongás: A rendelkezésre álló konstrukciók nem alkalmazhatók az éppen átélt események anticipálására. Nem az a tény szorongáskeltő, hogy a konstrukciós rendszer nem funkcionál, hanem annak realizálása, hogy a v.sz.-nek nincs konstrukciója az események értelmezésére. a személy nem képes előrejelzésre nem tudja egészen megérteni azt, ami történik nem képes megoldani a problémáit

Bűntudat: annak tudatosulása, hogy a self kikerül saját központi szerep-struktúrájából pl.: az egyetemi hallgató, aki tanulóként konstruálta meg magát, bűntudatot érez, ha túl sok időt tölt a kocsmában Fenyegetés: annak tudatosulása, hogy az egyén konstrukciós rendszerét drasztikusan meg kell változtatni amiatt, amit felfedezett, ill. amikor konstrukciós rendszerét a szétesés fenyegeti. A fenyegetés pszichológiai erőszak a személy ellen. Pl.: a halál gondolata

Ellenségesség: állandó erőfeszítés olyan szociális predikciót igazoló tények kicsikarására, amelyekről már kiderült, hogy hibásak Az ellenséges személy ahelyett, hogy belenyugodna abba a ténybe, hogy a más emberekről kialakított elképzelései irreálisak, és ezért revízióra szorulnak, megpróbál másokat arra kényszeríteni, hogy elvárásainak megfelelően viselkedjenek. Pl.: apa-felnőtt lány konfliktus

Pszichológiai rendellenességek magyarázata és kezelése Pszichés zavarok magyarázata Mánia (dilatáció) Depresszió (a dilatáció ellenkező pólusa - beszűkítés) Paranoia (üldözési terminusokban konstruál) Rögzített szerep terápia Rögzített szerep vázlat Rekonstrukció Próba Mintha ő volna az a személy