Dr. Juhász Lajos – Dr. Kozák Lajos HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapszak tantervfejlesztése a HEFOP 3.3.1. program keretében Dr. Juhász Lajos – Dr. Kozák Lajos (DE, MTK) Dr. Kondorossy Előd (PE, GMK)
A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei Hallgatói szemléletváltás! DATE Természetvédelmi Klub (1985) Hallgatói kezdeményezésre aktív természetvédelmi tevékenység: Kutatótáborok Rekonstrukciós természetvédelmi munka (pl.: Hortobágy-Ohati-erdő) Részvétel fajvédelmi programokban Ismeretterjesztés (nyilvános tantermi előadások) Társadalmi Természetvédelmi Szolgálat Tanulmányutak, emlék- és kutatóexpedíciók KÖRNYEZETÜNKÉRT DÍJ (2002) „Nemcsak a védett az érték”
A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei (Debrecen) HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei (Debrecen) A képzési szerkezet változása - a természetvédelmi szakirányú képzés bővülése A természetvédelem tárgy a különböző képzési formákban: Környezetgazdálkodási agrármérnök szakirány (1992) Környezetgazdálkodási agrármérnök szak (1999) Vadgazda mérnök főiskolai szak (1998) Vidékfejlesztési szakirány és szak (2000) Természetvédelmi mérnök főiskolai szak (2002) Előzmény: országos szinten szakalapítás (2001)!
A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei HEFOP - 3.3.1. A Természetvédelmi mérnök BSc alapításának előzményei Természetvédelmi mérnök szak (főiskolai és BSc alapszak - Debrecenben): - A szak alapítása (országos szinten) DE, MTK: 2001. - A szak alapításának és indításának engedélyezése: 2002. - Első évfolyam (főiskolai szak) beiskolázása: 2003. - Lineáris képzésben, BSc szintű alapképzés: 2006. MSc szintű mesterképzés: 2008. Jelenlegi helyzet (Debrecen): - Nappali tagozat: 3 évfolyam - Levelező tagozat: 3 évfolyam
A HEFOP 3.3.1 programban elvégzett tantervfejlesztési tevékenység A Természetvédelmi mérnök BSc szak fejlesztését alapozó és kiegészítő tevékenységek a HEFOP 3.3.1 programban: Kompetenciák tartalmi értékelése és fejlesztése Átjárhatóság vizsgálata és biztosítása Tantárgyi programok fejlesztése és tananyagfejlesztés Tantervfejlesztés – tantervmódosítás
HEFOP - 3.3.1.
HEFOP - 3.3.1.
Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása FSZ BSc HEFOP - 3.3.1. Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása FSZ BSc Az új SZVK szerinti tantervkidolgozás a Gyógy- és Fűszernövény termesztő és feldolgozó felsőfokú szakképzés esetén. A Természetvédelmi mérnök BSc tantervi áttekintése – az FSZ-hez kapcsolódó modularizáció alapján – módosítások kidolgozása. A FSZ BSc átmenet esetén 34 kredit (1 félévi terhelés) beszámítása. A BSc FSZ átmenet esetén teljesítendő modulrészek lehatárolása.
Átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE HEFOP - 3.3.1. Átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE Hasonlóság elemzése DE-PE Természetvédelmi mérnök BSC szakok összevetésében (csak kötelező tárgyak) DE, MTK PE, GMK ∑ % Egyezés 20 40 53,3 Hasonlóság 10 26,7 Eltérés 8 7 15 38 37 75 100
Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE HEFOP - 3.3.1. Az átjárhatóság vizsgálata és biztosítása BSc: DE PE A két intézményben a Természetvédelmi mérnök BSc szakok között magas az átjárhatóság szintje. Ez jelenleg 61,3%-os. Ugyanakkor a képzés országos diverzitásának biztosítását jelentő intézményspecifikus képzési sajátosságoktól eltekintve, a hasonlósági szint már 80%-os, ami egyértelműen megfelelő szintű horizontális intézményközi átjárhatóságot tesz lehetővé.
Tantárgyi programok fejlesztése HEFOP - 3.3.1. Tantárgyi programok fejlesztése Tantárgyi program 1. A tantárgy neve: 2. A tantárgyfelelős neve, beosztása: 3. A szak megnevezése: 4. A tantárgy típusa: 5. A tantárgy oktatásának időterve: 6. A tantárgy kreditértéke: 7. A tantárgy oktatási célkitűzése: 8. Az oktatás személyi feltételei: 9. A tantárgy tartalma: 10. Évközi ellenőrzés módja: 11. Számonkérés módja: 12. A tantárgy előírt külső szakmai gyakorlatai: 13. Kötelező, illetve ajánlott irodalom: 14. Vizsgatételek: Course description 1. Title of the course 2. Name and title of the lecturer 3. Name of the degree programme 4. Type of course 5. Schedule of education 6. Credit value of the course 7. Educational objective 8. Personnel background 9. Course content 10. Mode of assessment during the semester 11. Type of exam 12. Compulsory practice related to the course 13. Compulsory and recommended literature 14. Exam themes
Tananyag fejlesztés: a képzési program tantárgyainak kidolgozása (ppt) HEFOP - 3.3.1. Tananyag fejlesztés: a képzési program tantárgyainak kidolgozása (ppt)
Tantervfejlesztés – tantervmódosítás HEFOP - 3.3.1. Tantervfejlesztés – tantervmódosítás DE MTK és PE GMK: Összesen 6 Kari Tanács elé benyújtott komplex tanterv-módosítási javaslat. DE MTK esetén: - Egyes tantárgyak oktatási időszakának, óraszámának, kreditértékének módosítása. - Új tárgy: Biztonságtechnika és munkavédelem. PE GMK esetén: - Egyes tantárgyak oktatási időszakának, óraszámának, kreditértékének és a tantárgyi tematika módosítása, több tantárgy nevének változtatása.
Tantervfejlesztés – tantervmódosítás TV BSc (DE MTK) HEFOP - 3.3.1. Tantervfejlesztés – tantervmódosítás TV BSc (DE MTK) Korábbi változat Környezetgazdálkodás III. V. félév Vízgazdálkodás-víztan II. félév Természetvédelmi jog III. félév, 2+0 K 6 kredit Módosítás Környezetgazdálkodás II. II. félév, 2+1 K, 5 kredit Vízgazdálkodás-víztan V. félév Természetvédelmi jog III. félév, 2+0 K 4 kredit Biztonságtechnika és munkavédelem kötelező tárgy V. félév, 2+0 K, 2 kredit
Tantervfejlesztés – tantervmódosítás TV BSc (PE GMK) HEFOP - 3.3.1. Tantervfejlesztés – tantervmódosítás TV BSc (PE GMK) Korábbi változat Számvitel és pénzgazdálkodás Jogi és igazgatási ismeretek Hidrológia és vízgazdálkodás 2. félév Általános ökológia Marketing 3 óra Állattenyésztési alapismeretek 2+2 Geodézia és földnyilvántartás 1.félév Éghajlattan 3. félév Módosítás Számvitel és pénzügyi ismeretek Jogi ismeretek Vízgazdálkodás 3. félév Ökológia Marketing 2 óra Állattenyésztési alapismeretek 3+2 Geodézia és földnyilvántartás 2. félév Éghajlattan 2. félév
HEFOP - 3.3.1. Összegzés A HEFOP 3.3.1. program keretében végrehajtott komplex tantervfejlesztés során kialakított oktatási mátrix, a bolognai elvekkel egyezve mind intézményen belüli, mind intézményközi horizontális, és vertikális átjárhatóságot tesz lehetővé úgy, hogy megfelel a KKK-nak és megtartja az intézményi specifikumokat is!
Köszönöm a figyelmet!