Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia 2011. november 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

 2011 első félévében Magyarország látja el az Európai Unió Tanácsának soros elnöki feladatait  az önkéntesség európai éve  június 4-12.
A Hallgatói Mentorprogram működése
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Fiatalok az önkéntes munka változó világában Kiss Gabriella, Fényes Hajnalka MSZT konferencia 2010 november 5.
 Európai Parlament és Tanács (2006) – szociális és állampolgári kulcskompetencia fejlesztése  Nemzeti Önkéntes Stratégia (2011), Magyarországi önkéntesség.
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 2002.november.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Közösség-gazdaság A Mária Rádió fenomén, mint gazdasági modell „A válság – lehetőség” konferencia Szabó Tamás.
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
A közszolgálati tartalom Konferencia a közmédiáról, Budapest június 16.
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
TÁRSADALMI IGAZSÁGOSSÁG INDEX: Pénzosztók és Adományozók figyelmébe Előadó: Dr. Hegyesi Gábor.
Készítette: Soós Kitti. A téma bemutatása Önkéntesség A téma aktualitását az adja, hogy az Európai Unió a 2011-es évet, az aktív polgárságot előmozdító.
Az önkéntes munka és annak csoportképző szerepe a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka December 3.
Az egyetem mint szocializációs színtér Campus-lét a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia Debrecen, december 3. Szabó Ildikó DE Szociológia és Szociálpolitika.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
A hallgatói teljesítményt befolyásoló erőforrások a kampuszon Pusztai Gabriella.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Szentirmai László Kollégiumi hallgatónők munkaideje 1972 Falussy Béla: Egyetemi és főiskolai kollégisták életmódja.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Egészségpolitika.
Önkéntes munka az Ózdi Művelődési Intézmények Városi Könyvtárban
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK A HUMÁNERŐFORRÁS OPERATÍV PROGRAMOKBAN
Az önkéntesség és az arra ható okok a felsőoktatásban tanuló fiatalok körében Fényes Hajnalka MSZT konferencia november 12. Miskolc.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
ÜDVÖZÖLJÜK a Térségi Konferencia résztvevőit november.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
A hippokratészi eskü értelmezése
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A középiskolai közösségi szolgálatban rejlő pedagógiai és intézményi lehetőségek - Pavlics Tamás - „Önkéntesség – közoktatás – közösségi szolgálat” szakmai.
Foglalkoztatás-politika
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG IX. VÁNDORGYŰLÉSE A vizek szerepe a területi fejlődésben A Duna és a Tisza térségeinek fejlődési problémái és fejlesztési.
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Az önkéntesség társadalomfejlesztő ereje Dr. Czike Klára, nonprofit szakértő.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
„ Kalandvágyból felelősség” Ismerjük meg az Ifjú Polgárőrt Dr. Christián László PhD tanszékvezető egy. docens NKE RTK.
Fényes Hajnalka December 3.
Idősek az idősekért Győrben
Értékek.
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
Intézményi önkéntes programok támogatása a szabályozás eszközével
Készítette: Farkasné Veres Edina
Előadás másolata:

Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.

Mi az önkéntesség? Anyagi ellenszolgáltatás nélkül Mások javára végzett, közjó, „köz-ügy” előmozdítása érdekében Önként, szabad akaratból/bármilyen kényszerítő hatás nélkül Belső – értékorientált vagy külső – de nem közvetlenül anyagi indíttatás

Fogalmi tisztázás Önkéntes munka (munkatársadalom) Önkéntes tevékenység (részvétel jelentősége) Közérdekű önkéntes tevékenység (2005. évi LXXXIII. Tv.) Önkéntes aktivitás Önkéntesség (univerzalitás)

Funkciók Gazdasági: - atipikus munkavégzés - szolgáltató szektor - munkaerő-piaci jelenlét, tapasztalatszerzés és foglalkoztatás(-politika) - munkanélküliség káros hatásainak redukálása Társadalmi: - kapcsolatépítés - szocializáció (konfliktuskezelés, empátia) Politikai: - közélet, politikai szervezetek (aktivisták, zöld mozgalmak stb.) - politikai- állampolgári szocializáció Szociálpszichológiai: - integritás - személyiségfejlődés - mentális egészség (anómia, magányosság, depresszió stb.)

Befolyásoló tényezők Mikro szintű elméletek (társadalmi erőforrás elmélet, egyéni motivációk – altruista vs. egoista, értékrend – szolidaritás, igazságosság, reciprocitás) Makro szintű elméletek (társadalmi eredet – magasabb szervezeti kultúra, non-profit szektor fejlettsége) Egyéb tényezők: iskolai végzettség, szervezeti tagság, vallásosság, kapcsolatháló kiterjedtsége és erőssége

Kvantitatív eredmények N=2384 fő 2005 és 2010 között duplájára emelkedett az önkéntesek száma ~20% végez önkéntes munkát valamilyen gyakorisággal ~6% végez önkéntes munkát rendszeresen Karokra bontva: 1. átlag feletti: >29%(Gyermeknevelési és Felnőttképzési, Egészségügyi Kar, DEOC BTK) 2. átlagos: 24-29% (KTK, MK, TTK, Népegészségügyi Kar) 3. átlag alatti: <24% (IK, Agrár, Fogorvosi, Jogi Kar) Évente néhány alkalommal 19,4% Havonta néhány alkalommal 4,5% Hetente 2,1% Soha 73,9%

Kvalitatív eredmények I. Hipotézisek: 1. tradicionális (kollektív motivációs) és új típusú (reflexív motivációs) önkéntesség 2. csoportképző funkció 5 csoportos interjú (18 hallgató, 4 csoport önkéntes tevékenységet végző, 1 kontroll csoport) Blokkok (ideáltipikus önkéntesség, elismerés, motivációk, előny-hátrány, „befektetés”, „indikátorok”, kapcsolatépítés, aktív csoportok-célcsoportok, Önk. Éve)

Kvalitatív eredmények II. Tradicionális önkéntesek: - Egyetemi Gyülekezet - kényszerítés nincs - szabadság - „jó érzés, mintha adakoznék” - közösség gazdagítása - szolgálat - belső indíttatás - ideáltipikus önkéntes: áldozatkészség, türelem, specifikus tudás, empátia, „nem sértődöm meg hozzáállás” Értékek: gyülekezeti alkalmak rendszeres látogatása, napi rendszerességgel olvas Bibliát, ökumenizmus, hit - motiváló erő Kapcsolatok: - barátságok szövődnek - munkamegosztás - együttműködés - „megtanultunk közösségben dolgozni” Jellemző tevékenységek: Kontrasztkiállítás, konyhatündér, Láthatatlan színház, hajléktalan ellátás

Kvalitatív eredmények III. Új típusú – reflexív önkéntesség: - gazdasági okok („Hát megmondták, hogyha szeretnénk munkát[…]nekünk érdemes önkénteskedni.”) - munkatapasztalat - kíváncsiság - biográfiai előny („beleírom a CV-be”) - „Hasznosat csináljak!” - „Olyan, mint a munka, kivéve a money-t” - „Ez a belső indíttatás nem erős, ahol én vagyok ott nem ez a legfőbb motiváció.” Heterogén kapcsolatok születtek - munkatársakat meghívása a szakestre - külföldi önkéntes „munkatársakkal” levelezés - közös fesztiválozás - Facebook kapcsolatok Jellemző tevékenységek: Életfa Önkéntes Centrum – pályázatírás, Álláskereső Klub

Közös pontok Státuszfüggőség (kísérletező szocializáció) Vannak önkéntes ismerősök – nyitottság Percepció: - nyugati társadalmakban nagyobb az önkéntesség valószínűsége - alacsony a 6 és 20 százalék Önkéntesség Éve: szkepticizmus

Vajon… Morális kérdések („önkéntesség ez…?”) Detradícionalizáció -> kollektív motivációs bázisú önkéntesség? Mit kezdjünk a „kötelező önkéntességgel”? Tömegmédia szerepe vs. felelőssége? Szükséges-e, ha igen - hogyan növeljük?

Köszönöm a figyelmet ! Elérhetőség: