Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia 2010. 12. 03.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Fejlődés ellen nincs orvosság” (Neumann János) 1987.az alapítás éve 1989.a névadás éve 1993.az első (30 fős) kollégium 2000.NIVÁK 2002.Kollégium a Pozsonyi.
Advertisements

Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
A Hallgatói Mentorprogram működése
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Bányatisztképző Iskola Selmecbánya Bányatisztképző Akadémia Selmecbánya 1808 – Erdészeti Tanintézet Selmecbánya 1846 – Bányászati és Erdészeti.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Campus Hungary A magyar felsőoktatás külföldi népszerűsítését elősegítő program június 15.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Az egyetem mint szocializációs színtér Campus-lét a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia Debrecen, december 3. Szabó Ildikó DE Szociológia és Szociálpolitika.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Az informatika oktatása a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Fesztiválozó egyetemisták Készítette: Buzinkay Nóra „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Magyarországi diákok az erdélyi felsőoktatásban Készítette:Szilágy Enikő.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
1904 – M. Kir. Bányászati és Erdészeti Főiskola
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Készítette:Keresztes Katalin Borbála KEKOAAF.PTE II. éves szabad bölcsészet szakos hallgató Óra: Kommunikáció az egyetemen Oktató:Viszket Anita
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Dusa Ágnes Réka Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Témavezető: Prof. Dr. Szabó Ildikó OTDK
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Határon túli tanulmányutak diákoknak Csete Örs az Apáczai Közalapítvány igazgatója.
A tanulás szürke zónája Tót Éva PH – Felsőoktatási Kutatóintézet Képzés és munkaerőpiac Educatio konferencia Budapest, szeptember.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Réka Apró Zoltán Baranyi Zsuzsaanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Controlling a gyakorlatban
Kommunikáció az egyetemen
Tanulási célú migráció a világban és itthon
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
VAJDASÁGI MAGYAROK TANULÁSI CÉLÚ MIGRÁCIÓJÁNAK BEMUTATÁSA Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács.
Az egyház társadalmi tanítása és a XXI. századi felnőttoktatás c. konferencia Esztergom dec. 1. Az andragógia szak elindulása és munkája a PPKE VJK-n.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
A felsőoktatás néhány demográfiai kérdése A külföldön tanuló hallgatók.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Kutató- és kiváló egyetemek Magyarországon - Konferencia a kutatási kiválóság jövőjéről ELTE, június 22. Prof. Dr. Patkó Gyula rektor MISKOLCI EGYETEM.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság évi tevékenysége Horváth Gyula elnök.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
10 érv, hogy a Nyíregyházi Egyetemet válaszd!
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Európai szemeszter 2018/19
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott együttműködés
Előadás másolata:

Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia

Campus-lét kutatás OTKA (K 81858) Kortársi szocializáció, csoportképződés, csoportkultúrák Egyik speciális alcsoport: külföldi hallgatók Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Fogalmak Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Mobilitás: társadalmi struktúra Migráció: földrajzi vándorlás, ma már gyakran átmeneti Jogi értelmezés: munkavállalási, családi, egészségi és tanulási célú migráció Szociológiai értelmezés: etnikai, gazdasági, karrier és családegyesítő migráció (ökomenekültek) Tanulási célú migráció: 18 év, egyéni, önkéntes, elsődleges cél a tanulás

A téma relevanciája I. – Történeti szál Középkori egyetemek Peregrináció 1890 – 1919: 17 ezer magyar diák (ennek fele Bécsben) Magyar diákok: Bécs, Grác, Prága, német (Karlsruhe), svájci (Basel, Genf), holland (Utrecht), itáliai (Padova, Pavia) Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Intézmény neveÉvkör Külföldi hallgatók száma Nagyszombati Egyetem – Pesti Magyar Királyi Tudományegyetem Selmecbányai Magyar Királyi Bányászati és Erdészeti Főiskola (Akadémia) Pozsonyi Királyi Akadémia Magyaróvári Magyar Királyi Gazdasági Akadémia Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen A téma relevanciája I. – Történeti szál Külföldi hallgatók az egyes intézményekben között Forrás: Heilauf (2006): Külföldi hallgatók magyar felsőoktatási intézményekben

OrszágKülföldi hallgatók számaaránya 1.USA ,6 2.Egyesült Királyság ,8 3.Németország ,9 4.Franciaország ,5 5.Ausztrália ,7 6.Kína ,6 7.Japán ,7 8.Kanada ,0 … 10.Hollandia ,7 11.Olaszország ,6 … 23.Magyarország ,5 Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Forrás: Rédei (2009): A tanulói migráció és a munkapiac A téma relevanciája II. - Statisztika A külföldi hallgatók száma és aránya a legnagyobb fogadó országokban (2006)

A téma relevanciája II. - Statisztika Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Egyetemi és főiskolai szintű képzésben résztvevő hallgatók száma Magyarországon, nappali tagozaton – Egyetemek szerint bontásban (2005) Forrás: Rédei (2009): A tanulói migráció és a munkapiac

A Debreceni Egyetemen tanuló külföldi hallgatók száma 2004 és 2010 között Tanév2004/ / / / /2010 Fő Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása: /

Debreceni Egyetem - országok Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása:

Debreceni Egyetem - karok Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen Az adatok forrása: /node/369 A Debreceni Egyetem karain tanuló külföldi hallgatók száma évenkénti bontásban 2004 és 2010 között

Elméletek  kutatási kérdések I. Schütz – életvilág  kulturális konfliktusok, kulturális sokk, kulturális határátlépés Berger-Luckman – valóságfelépítés kommunikáció által  integráció Schulze – élménytársadalom  1. turizmus hatása, előzetes ismeretek, motiváció (miért éppen Mo., DE) 2. etnikum, vallás, nemzetiség feloldódik-e Honneth – elismeréselmélet  más kultúrák elismerése, identitás megőrzése, hagyományok, ünnepek megtartása Bourdieu – tőkeelmélet (+ mobilitási tőke)  1. milyen tőkefajtákkal rendelkeznek 2. Milyen „hálózatokat” alakítanak ki Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Elméletek  kutatási kérdések II. Alanyok kiválasztása Nagy kulturális egységek szerint: határon túli magyarok, európaiak, más kultúrkörből érkezők Tartózkodási idő szerint: ösztöndíjasok, 3-6 hónap (pl. Erasmus), önköltségesek, 5 év (pl. orvosisok) Integráció alapján: nyitott, zárt Módszerek Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen

Köszönöm a figyelmet! Külföldi hallgatók a Debreceni Egyetemen