Magyar vs. Deutsch.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Csoport munka.
A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
2. előadás.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Ismétlés, rendszerezés
Interkultúrális menedzsment
Készítette: Szűcs Edina
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Interkulturális kommunikáció (1.ea.)
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Harmadik téma A nemzeti kultúrák elemzése
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
Minőségdíjak.
Összehasonlító gazdaságtan
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Marketingszervezet Vevőorientáció és szervezeti integráció
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
1 Gazdasági változások a rendszerváltás után 1990-es évek: Első multinacionális cégek megjelenése Új management kultúra Keleti piac helyett nyugati piac.
8. A kultúra és döntéselmélet
A német gazdaság szerepe a magyar gazdaság teljesítményében „Költségvetési politika – gazdasági növekedés” KT-MKT szeminárium, július 16. Kopint-Tárki.
A vezetésről.
A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÓ SZEKTOR MUNKAHELYI JÓL-LÉT ÉRZETE.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Asahi Glass Company Bálint Brigitta Bán Edina
Az információ, mint erőforrás
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Szervezetfejlesztés. STRUKTÚRA (XX. század)  bürokratikus,  többszintű,  megszervezése azzal az elvárással történik, hogy a magas beosztású menedzserek.
A támogatott lakhatás kihívásai
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Gazellák Magyarországon A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZEREPE A FOGLALKOZTATÁSBAN Műhelykonferencia.
A szolgáltatások humán tényezői
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A japán projektek sikertényezői – Kutatási beszámoló
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Kultúra és kommunikáció
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Magyar vs. Deutsch

Német gazdaság GDP igen magas Iparvállalatai a világ élvonalba tartoznak Középvállalatok-> „Mittelstand” Családi vállalkozások a 19.században Kiemelkedően erős a szakszervezet (Mitbestimmungsrecht, Kündigungsschutz)

Német gazdaság Made in Germany a munka magasán az emberek értékrendjében Öregedő nemzet Inflációtűrő képesség alacsony ( büszkeségük sérült a DM kivonásakor)

Melyek a legnagyobbak??? BMW Veba Volkswagen Bayer BASF-Gruppe Bosch Siemens Daimler-Chrysler Viag

Hofstede felmérés ( Németország) Kis hatalmi távolság Nagy a bizonytalanság kerülés Individualizmus Maszkulin

Hofstede felmérés ( Magyarország) Kis hatalmi távolság Individualizmus Erősen maszkulin Magas bizonytalanságkerülési mutatók

Morgan (szisztematikus-organikus) Szisztematikus csoport, azaz A szervezet = gép Szabályoknak történő megfelelés Szervezeti lojalitás Autorista vezetők Precízió, pontosság, magas kompetencia

Trompenaars (univerzalizmus-pratikularizmus) Leguniverzálisabban viselkedő kultúra Csoporton belüli és a csoporton kívül állóegyént ugyanazzal a mércével mérik

Specifikus – diffúz kapcsolat A munkahelyi kapcsolatot feladat és termékorientált kapcsolatként élik meg Határozott különbség: munkatárs és barát között Fegyelmezett érzelem kimutatás

Vállalatszemlélet Hangsúly a Struktúrán A vezetésben a hozzáértésen, kompetencián Általában a magas szakképzettségen van

Főbb jellemzők Specializált feladatok ellátására alkalmas munkatársak Jól olajozott gép, mely formalizált, de nem centralizált vezérlésű Döntéshozatal decentralizált, a csúcsvezetés teamet alkot A szervezet alapja: funkció, szabályok,rutin

A német vezető Stratégia szinten : funkcionális gondolkodás, precíz, mindenre kiterjedő terv készítés Végrehajtási szinten: időkihasználás, rendszerelmélet Kommunikációja: nyílt, formális, racionális, logikus, fontos a tiszta koncepció

Németek a magyarokról (-) nyíltság hiánya a problémák feltárásában Rossz időbeosztás Magas fokú önérzetesség Kompetencialehatárolások kuszasága Fluktuáció Személyes kapcsolatrendszer dominanciája ügyintézésben

Németek a magyarokról (+) flexibilitás Találékony , kreatív problémamegoldás

A munka célja a létfenntartás!!! És még: A munka célja a létfenntartás!!!

Globe-felmérés ( magyar nemzeti kultúra) Átlagosnál kisebb bizonytalanságkerülés Nagy a hatalmi távolság Individualista társadalom Kismértékben férfias „ Carpe diem” ->jövőorientáció minimális Teljesítményorientáció alacsony

Globe-felmérés (szervezeti kultúra szintjén) Bizonytalanság tűrés nagyobb az átlagosnál Hatalmi távolság alacsonyabb az átlagnál Enyhén férfias Jövőorientáltság iránt nagy az igény

Trompenaars a magyar jellemzőkről Inkább partikularista Diffúz kapcsolat, azaz foglalkozni a dolgozóval mint egyénnel Nem teljesítmény orientált, hiszen a társadalom nem ezt tekinti relevánsnak

Thomas – kultúrastandardok (megállapítások a magyarokról) Organikus szervezetszemlélet Munkahelyi klikkek A magánéletet nem választják el élesen a munkától Paternalista vezető Diffúz kapcsolatteremtők

Az osztrák és a magyar szervezeti kultúra összehasonlítása

Ausztria és a privatizáció A háború befejeztével a gazdaság nagy része állami tulajdonba került.

A privatizáció 25 évre tekint vissza. 1986-ig tabutéma. 1986 és 1993 között jelentős változások → iparvállalatok átcsoportosítása → szanálása → átstrukturálása → stratégiai profiltisztítása Rendező elv: ágazati holdingok koncepciója

1993 → átfogóbb privatizációs stratégia 1996-ig a vállalatok körében népszerű a going public és a management-buy-out. vállalatok gyökeres átalakulása → Ausztriában jelentős vállalatikultúra-váltás

Mindeközben Magyarországon… … a rendszerváltással szintén nemzetmegrázó fordulat következett be: - privatizáció - KGST összeomlása - nemzeti hatalmi kiszolgáltatottság megszűnése - többpártrendszer visszaállítása értékrend-eltolódás globalizáció, IT fejlődése → más kultúrabeli értékek gyors közvetítődése

1990-es évek: hirtelen piacgazdasági körülmények A fejlett országoknak 20-25 évük volt reagálni az új helyzetre, náluk nem sokkszerű a változás. KGST ↔ kemény versenyfeltételekkel, versenytársakkal rendelkező piac Külföldi stratégiai befektetők → gyors tanulási folyamat → tőke → menedzsmenttudás → technológiák

Hofstede dimenziói Ausztria - kis hatalmi távolság - erős individualitás - nagy bizonytalanságelkerülési törekvés - erősen maszkulin értékek Magyarország - kis hatalmi távolság - közepesnél kissé erősebb individualizmus - magas bizonytalanságkerülés - erősen maszkulin értékek

Magyarország GLOBE-felmérés: + 5 dimenzió a hofstede-i dimenziókon túl: → igény a rendszeresség, a következetesség, a kidolgozott szabályok és törvények iránt → jövőorientáció: - mának élés, perspektívátlanság - vágy a jövőorientált gondolkodásmód iránt → teljesítményorientáltság: alacsony DE nagy az igény a teljesítményt elismerő jutalmazás iránt → humánorientáció: nagyon alacsony DE erősen vágyunk az emberi kapcsolatok javítására → nemek egyenlősége

Ausztria A Thomas-féle kultúrastandard-vizsgálatok alapján az osztrák szervezet → kapcsolatorientált → ismeretséghálózatot működtető → konfliktuskerülő → indirekt kommunikációs stílust kedvelő → partikularizmusra hajló kultúrközösség → a szabályokat nem veszi túl komolyan → „easy-going” mentalitású → a címek és a hierarchia nagy jelentőségűek

Ausztria - Nagy a családi kis- és középvállalatok száma, melyeket tradicionális struktúra és vezetési stílus jellemez. - A KKV-k jelentős súllyal bírnak, első sorban a gépiparban. Magas az osztrák újítások és világszabadalmak száma. Magyarország - A családi kisvállalkozást az archaikus munkaszervezeti forma jellemzi. Főként a vendéglátásban és a kereskedelemben a tipikus. - A KKV-k jellemzően tudásorientáltak, dinamikusak, innovatívak, korszerű kommunikációs technológiát alkalmaznak. Egy részük paternalista vezetési stílust alkalmaz, más részük demokratikusabb.

Az osztrákok magyarokról alkotott benyomásai (sok a közös vonás) a munkahelyen a személyes és a munkaszféra keveredik rugalmasság a munkában anyagi motiválhatóság személyes kapcsolatok fontossága konfrontációkerülés negatív kritika rossz tolerálása negatív kritika kíméletes gyakorlása érzelmek nyílt kifejezése informális kommunikáció indirekt kommunikáció

Svájc (szervezeti) kultúra

Kialakító tényezők Semlegesség – 150 éve háborúmentes Tolerancia – a lakosság 20%-a külföldi Szubszidiaritás – „die Vereinigte Kantone von Helvetien” Takarékosság, önfegyelem A német, francia és olasz kultúra összefonódása

Hofstede-dimenzók Hatalmi távolság Bizonytalanság kerülés Individualizmus – kollektivizmus Férfas vs. nőies Hosszú távú orientáltság

Svájci jellemző: kis hatalmi távolság alacsony depedencia (alárendeltségi) igény feladatok delegálása cél: az egyenlőtlenségek minimalizálása, jogegyenlőség megteremtése a vezetők elérhetőek kompromisszumkészség kezdeményezések támogatása

Svájci jellemző: közepes bizonytalanság-kerülés germán vonások kiszámíthatóság stabilitás tiszta szabályrendszer strukturált életvezetés elfogadása, DE… pl. kockázat „rugalmas” kezelése – eredmény: a UBS leírásai

Svájci jellemző: erős individualizmus „Én” tudatos kultúra a magánvélemény elfogadása kötelezettségek megfogalmazása önmaga felé: ennek nem teljesülése esetén: erős bűntudat és az önbecsülés elvesztése

Svájci jellemző: erős maszkulinitás ambíciók kiválóságra való törekvés határozottság „azért élünk, hogy dolgozzunk” – a munka értéke, elismerése önfegyelem

Svájci jellemző: erős jövőorientáltság takarékosság – a fogyasztás helyett a beruházáson van a hangsúly a változás könnyebb elfogadása a többi germán országhoz képest – öngondoskodás, az állam kisebb szerepe a gazdaságban

A svájci kultúra „kézzelfogható” sikerei magas életszínvonal Nyersanyagszegény ország – ennek ellenére szufficites külkereskedelmi mérleg Multinacionális vállalatok Nestlé Novartis KKV-k nagy súlya a belső piacon, elsősorban a kereskedelemben

Köszönjük a figyelmet!!!