A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG KONSTRUKTÍV VISSZACSATOLÁS ÉS KAPCSOLATÉPÍTÉS
Kommunikáció a szervezetben A kommunikáció a szervezet „éltető ereje” A vezetői munka 90%-a kommunikáción keresztül történik Lehetetlen nem kommunikálni
Kommunikáció a szervezetben Formális Informális Horizontális Vertikális
Kommunikáció a szervezetben Vezetői feladat: kommunikációs rendszer létrehozása Beosztottak irányítása célok meghatározása Elvárások, értékek kommunikálása A jutalom, büntetés közvetítője Munkakörnyezet értelmezése Kultúra közvetítése Döntés Kontroll
Kommunikáció a szervezetben „communis” = közös Közösség létesítése Információ, gondolat, érzés, álláspont megosztása
Kommunikáció megközelítései a szervezetben Információelméleti: információtovábbítás Személyiségpszichológiai: a viselkedés befolyásolása észlelés, tanulás, motiváció, nyelv Csoportlélektani: Csoportnormák, -vélemény megváltoztatása Szervezetelméleti: a szervezet, mint információt áramoltató hálózat
Kommunikáció a szervezetben Leavitt (1966) kísérletei Egyirányú. Ha csak az egyik embertől halad a másik felé: gyorsabb, Kétirányú: oda-vissza áramlik: pontosabb, a megoldás helyességének jobb megítélése, több vita, részvétel, felelősség
Az értelmezés problémái Minden ember saját magának alkot a környezet jelenségeiről logikus képet Szociális reprezentációk Közlésünk a másik fél számára szükségszerűen „hiányos” Mert: feltételezzük a kontextus ismeretét
A kommunikáció modellje KONTEXTUS, ZAJ ÜZENET ADÓ VEVŐ VISSZACSATOLÁS
FŐBB ZAJFORRÁSOK ÉSZLELÉS JELENTÉSADÁS ÉRZELMEK KÉPEK KÖRNYEZET SZÁNDÉKOS TORZÍTÁS
Herbst: „félreértések nélküli kommunikáció” A különböző emberek különböző dolgokat értenek egy és ugyanazon fogalmon „ A saját szempontjából mindenkinek igaza van”
ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ „MÓDSZEREI” ÉN-ÜZENET: VISELKEDÉS+ÉRZÉSEK+KÖVETKEZMÉNYEK AKTÍV FIGYELÉS: A VISSZACSATOLÁS FOKOZÁSA MODELLVÁLTÁS:GONDOLKODÁSBELI RUGALMASSÁG, A MÁSIK SZEMPONTJAINAK ELISMERÉSE
A kommunikáció egyik fontos célja A tényleges és a vélt valóság (a valóságról alkotott különböző felfogások) között feszülő ellentmondások tisztázása információk cseréjén keresztül
Szociális reprezentációk Többé-kevésbé kialakult gondolati sémák, ismeretrendszerek, előítéletek Új információ beilleszkedése A meglévő rendszer módosulása, átstrukturálódása
Szociális reprezentációk Pszichikai struktúráink védelme különböző mechanizmusokon keresztül EMBER, ASZTAL, KÉS, TERÍTŐ
Szociális reprezentációk SEBÉSZ, VÉR, ÉRZÉSTELENÍTŐ
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG TÉNYEZŐI KONGRUENCIA ALACSONY ZAJSZINT KAPCSOLATÉPÍTÉS GAZDASÁGOSSÁG CÉLKITŰZÉS
KONSTRUKTÍVITÁS A KONTROLLBAN VISSZACSATOLÁS = KRITIKA KONKRÉT HIBÁZTATÓ MÚLTRA VONATKOZÓ A JELENRE VONATKOZIK CÉL: HARAG KIMUTATÁSA TÉNYEKEN ALAPUL PROBLÉMAMEGOLDÓ
A KOMMUNIKÁCIÓ ALAPTÉNYEZŐI KÖZÖS VALÓSÁG KÖZÖS NYELVŰSÉG KÖZÖS ELŐISMERETEK KÖZÖS ELŐZMÉMYEK SZITUÁCIÓ
A KOMMUNIKÁCIÓ ALAPTÉTELEI NEM LEHET NEM KOMMUNIKÁLNI A K. TÖBBCSATORNÁS, TÖBBSZINTŰ KÖRKÖRÖSEN ZAJLIK (SZEREPCSERE) DIGITÁLIS ÉS ANALÓGIÁS KÓDOK KOMM.FOLYAMAT EGYENRANGÚ EGYENLŐTLEN
VEZETÉSI STÍLUSOK KOMMUNIKÁLÁSA KONTROLL (+) AUTOKRATIKUS PATERNALISTA AFFILIÁCIÓ (+) DELGÁLÓ RÉSZVÉTEL
A KOMMUNIKÁCIÓ TÍPUSAI közvetlen közvetett kétirányú Két barát beszélget telefonálás egyirányú előadás Tömegkom-munikáció
A beszéd és az írás Beszéd Gyors, közvetlen Egyszeri Hallás útján jut a befogadóhoz Közvetlen visszajelzés Kevesebb infó, több ismétlés Nyílt, laza szerkesztésmód Párhuzamosan - NVK Írás Lassú, közvetett Maradandó, sokszorosíthat Segédeszközök Vizuális úton jut a befogadóhoz Nincs azonnali visszajelzés Sok információ Zárt, kötött szerkesztési mód Metakommunikáció - íráskép, írásjelek
A verbális és nem v. kommunikáció aránya Szavak: 7% NVK: 65% NVK:55% Verbális k.: 35% Hang: 38% a
NVK CSATORNÁI Tekintet Mimika Vokális k. Gesztus testtartás Térköz Szimbolikus csatorna
A tekintet Vizuális emlékezés Vizuális elképzelés Hallási elképzelés Hallási emlékezés