A projektpedagógia elmélete és gyakorlata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba
Advertisements

Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„SZAKMÁK VONZÁSÁBAN” – A szakképzés jelene és jövője Szakmai konferencia május 10.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A fejlesztés hatása a szervezetre
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Morvai Edit, Rádai Péter 2007
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Szeretet, türelem, tolerancia
A nevelési-oktatási program előzményei
Tanuló szervezet.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
NEVELÉSELMÉLET.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Élménypedagógia tanároknak
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Horváth & Dubecz Tanácsadó Kft. TÁMOP projektben megvalósult képzések.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Környezeti nevelés uniós forrásokból
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Pedagógus értékelési rendszer
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Előadás másolata:

A projektpedagógia elmélete és gyakorlata Dr. Hegedűs Gábor, főiskolai tanár Kecskemét – Szekszárd – Szeged

Paradigmaváltás? „Tulajdonképpen nem arról van szó, hogy a régi pedagógiát megreformáljuk, hanem, hogy új pedagógiát teremtsünk. A régi pedagógiát, bár vannak egyes jó részei, teljesen el kell vetni, mert gyökeréig ható hibája van, tetszeni akar. (…) Az új pedagógiának megfigyelésen és tapasztaláson kell alapulnia,...” Binet 1898. „A szellemi Fáradtság” Forrás: Kenyeres, 1928.

A képzés célja, feladatai Ismerjék meg a résztvevők: A projektpedagógia széleskörű alkalmazásának szükségességét! Létezik-e egyáltalán önálló projektpedagógia? A tanulási stratégiák változását az agykutatás eredményeinek tükrében! Az agy tanulása, a konstruktivista ismeretelmélet és a projektpedagógia összefüggéseit! A projektpedagógia történetének logikai összefüggéseit! A projektpedagógia elméletének alapjait! A projektpedagógia fajtáit! Tanulásszervezési stratégiáit! A projektpedagógia gyakorlatát! Ez a fő cél és feladat. A képzés gyakorlatorientált, interaktív. Az ellenőrzést és értékelést a projektpedagógiában! A projektpedagógia hatékonyságának ismérveit!

Projektfajták Schmollgruber és Mitterbauer a projekttevékenység jellege szerint differenciál, és ennek megfelelően folyamatorientált és eredményorientált projekteket különböztet meg. (Schmollgruber–Mitterbauer, 1997) „A folyamatorientált projekteknél a munka lényegi részét az út, a folyamat teszi ki, az eredmény nem látható előre. Az olyan szakaszok, mint a téma megtalálása, a tervezés rugalmassága, a spontán ötletek megvalósítása, a közös munka állnak az előtérben. Jelentős szempont a kutatás, a kísérletezés, az értelmezés, a vizsgálódó megfigyelés és a vizsgálat. Az eredmények kvázi a vizsgálódás és kutatás melléktermékei. Többek között a környezeti nevelés, a közlekedésre nevelés és az életmód alakítás stratégiája.

Projektfajták Az eredményorientált projektnél a kezdetekkor definiáljuk az elérendő, létrehozandó terméket, amiért dolgozunk. Ezen projektek esetében mindenek előtt egy termék előállítására szolgáló új módszereket, szervezési módokat ismerhetünk meg és próbálhatnak ki a tanulók. Mint látni fogjuk, a megvalósítandó termék nagyon széles skálán mozog. A kommunikációtól a technikáig alkalmazható stratégia. (Schmollgruber–Mitterbauer, 1997, 18.) A folyamat- és eredményorientált projektek nem feltétlenül különülnek el egymástól. A folyamatorientált projekteknek is lehetnek mellék- és végtermékei. Pl. fák kéregmintáinak vizsgálata eredményezhet egy lenyomatgyűjteményt. De készíthetünk azért produktumot, hogy egy adott folyamatorientált projekt vizsgálati, kísérleti, illetve munkaeszköze legyen. Szélsebesség méréséhez szélkereket kell készíteni.

Környezet- és technikaorientált projektek

Interaktív képzés A projektpedagógia gyakorlata

Hatékonyságvizsgálat Előzetes példa a grafikonelemzéshez

Ajánlott irodalom Hegedűs Gábor és tsi: Projektpedagógia, Kecskemét, 2002 Hegedűs Gábor (szerk.): Progresszív pedagógiák gyakorlata, Kecskemét, 2011. Hortobágyi Katalin (szerk.): Projekt kézikönyv. Iskolafejlesztési Alapítvány, 2002. Nahalka István: A konstruktív pedagógia és a tanítás módszerei. In: Hegedűs Gábor (szerk.): Projektmódszer I., Kecskemét, 16–42. 1998.