Kommunikáció és konfliktuskezelés a tanári munkában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Az iskolai szociálismunka
OSZTÁLYSZERVEZÉS – KOMPETENCIA
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Könyvtárhasználati verseny
Kommunikációs stratégiák
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
E-learning és a multimédia
MAG Megelőzés Alkalmazkodás Gondoskodás Készítette: Fidler Mária
A nevelés stílusa.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Projektmunka.
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A pedagógus.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik:  kezdeti társas rituálék időszakának.
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
Pedagógia – pszichológia
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
DARUS a gyermekekért.
Tervezési folyamat.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

Kommunikáció és konfliktuskezelés a tanári munkában

Áttekintés A pedagógiai kommunikációról általában Fiúk és lányok kommunikációs stílusa az osztályteremben A tanár-szülő kommunikációs helyzetről.

A pedagógiai kommunikáció sajátosságai Kommunikáció = maga az oktatás-nevelés eszköze Pedagógiai kommunikáció: - pedagógiai céloknak alárendelt - intézményesült - többé-kevésbé tervezett Végbemehet: T és D között; D-D között és médiumok segítségével (T szervezi!) Idetartozik a szülő-tanár kommunikáció (mint a nevelőmunka eredményességének egyik meghatározója)

Az iskola, mint kommunikációs színtér A csoport mérete és térbeli elhelyezkedése befolyásolja kik és mennyi interakcióban vesznek részt. (hatásai: tanulás eredményessége, szociális és kommunikációs képességek, óra légköre, kapcsolatok) Minél nagyobb a csoport, annál jellemzőbb a kommunikáció centralizációja Szereplők és visszahúzódók

Teljes tanulócsoport szemben a tanárral Kommunikációs forma: T a középpontban, diákok arra figyelnek, amit ő mond vagy tesz. Oktatási forma: Tanári előadás, bemutatás, magyarázat

Teljes tanulócsoport körben Kommunikációs forma: Kezdeményezések megoszlanak T és D között Hol T, hol D áll a figyelem középpontjában Oktatási forma: Tanári és tanulói kérdések Megbeszélés, vita

Kiscsoportok Kommunikációs forma: Decentralizált: a T csak kezdeményez és szervez Párhuzamosan D-D interakciók Oktatási forma: Csoportmunka Páros munka

Egyének Kommunikációs forma: Nincs interakció Oktatási forma Egyéni munka (természettudományos kísérletek, számítógép használat, nyelvi labor)

Szabályozottság és személyesség a pedagógiai kommunikációban A szabályozottság szélsőséges formája – rituálék és funkcióik (köszönés, megszólítás, segítségkérés, hetesek jelentése, „jelentés”)

A tanári nyelvhasználat jellegzetességei A beszédaktusok jellegzetességei (kijelentés, elemzés, kérdezés, meggyőzés stb.) arányai jelzik a pedagógus arculatát, szándékait, alakítják a tanulókhoz való viszonyát. Ugyanígy: redundancia, példák alkalmazása, megfelelő szókincs használata. Diszfunkcionális tanári nyelvhasználat két típusa: túlzott konvencionalizmus szubjektív megnyilvánulások túltengése

A kommunikáció relációs oldala Hatalmi viszonyok és társas távolság meghatározzák a szóbeli kommunikáció normáit – bár ezek rendszerint rugalmasak. Pedagógiai kommunikáció – asszimetrikus Tanár kommunikációs céljai gyakran ellentétes eszközöket követelnének meg Tanár: néha olyan lépéseket kell tennie, melyek sérthetik a diák önbecsülését Homlokzatmunka szerepe (negatív és pozitív)

Nonverbális kommunikáció az osztályteremben Az egyes tanártípusoknak megfeleltethetők bizonyos nonverbális jelek (ld. Handout) Befolyásolhatósága? Ezen a szinten is kétirányú kommunikáció! Nézés: tekintet- és szemkontaktus „paralingvisztikai” jegyek (hangerő, hangmagasság, sebesség stb.)

Fiúk és lányok kommunikációs stílusa az osztályteremben Szociálpszichológiai háttér: fiú és lánybarátságok ill. szerepelvárások Kommunikációs stílusban jelentkező különbségek: Fiúk Lányok Nyilvános, formális beszédstílus Intim, informális Asszertív (önérvényesítés) együttműködés, homlokzatmunka Nyilvános vita Kiscsoportos beszélgetés

Osztálytermi interakciók A fiúk uralják az osztálytermi interakció szinte minden terepét (frontális munka, csoportmunka) - okai Fiúk uralják a tárgyi környezetet. A fiúk többször szakítják félbe a lányokat, mint fordítva. A fiúktól gyakrabban kérnek segítséget társaik, mint a lányoktól (pedig a lányok segítőkészebbek!). Lányok: kommunikációfenntartás Fiúk: több feedback

Fontos ez? Tanulmányi teljesítményt láthatóan nem befolyásolja. Kommunikációs készségeket viszont igen. Feltehetőleg nem a pedagógusok felelősek a különbségek kialakulásáért: már 4 éves korban jelentkezik néhány

Mit tehetünk? Magyarországon: több csoportmunka, csoportok fokozatos növelése Egynemű csoportok? Erősebben strukturált feladatok, csoporton belül konkrét szerepek szerepek betartását felügyelni!

Kommunikáció a szülőkkel Pozitív hozzáállás: minden szülő szereti a gyerekét és minden szülő törődik a gyerekével! A szülőkkel való kommunikáció a tanár kötelessége, az ő felelőssége a kommunikáció „minősége” A saját munkánk hatékonysága érdekében fontos sikeres kommunikációra törekedni.

A kapcsolat kialakítása Év elején új csoportoknak: bemutatkozó, tájékoztató jellegű értekezletet tartani. Röviden és világosan elmagyarázni mit és hogyan tanítunk; milyen elvárásaink vannak a gyerekkel szemben Hangsúlyozzuk, hogy számítunk a szülők együttműködésére, hogy jó kapcsolatot szeretnénk kialakítani, és kérjük, hogy keressenek, bármi gondjuk van (mi is azt tesszük majd!). Egyéni konzultáció: amint megismertük a gyereket, próbáljuk kiemelni valamelyik pozitív tulajdonságát. Kérdezzük a szülőt a gyerekről!

Év közben Ellenőrizzük, hogy a szülő követi-e a gyerek osztályzatait (ellenőrző köny) Alternatíva: „progress report” havonta, kéthavonta Azt is jelezzük a szülő felé, ha a gyerek vmi jót csinál!!! Ha problémát érzékelünk a gyermek körül, amilyen gyorsan csak lehet, értesítsük a szülőt!

Fogadóórán Ha lehet, hívjuk meg mindkét szülőt! Kezdjük a gyerek pozitív tulajdonságaival (okos, értelmes, szorgalmas stb.) Utaljunk arra, mennyit fejlődött a korábbi időszakban. (Mutassuk a gyerek munkáit a szülőnek!) Hangsúlyozzuk saját felelősségünket a gyerek további előrehaladásával kapcsolatban (elvárások!) Csak ezután említsük a problémákat (ha vannak)! Kérjük ki a szülő véleményét! Éljünk konkrét javaslatokkal! Mutassunk rá, mi a szülő szerepe, kérjük a szülő együttműködését! Zárjuk pozitívan a megbeszélést!

Néhány kommunikációs alapelv Hangsúlyozzuk a gyerek erényeit és a problémák megoldhatóságát Legyünk világosak és őszinték, de tapintatosak! (Ne tegyünk homályos utalásokat!) Legyünk konkrétak! Ne használjunk szakzsargont! Ne ítélkezzünk! Kérdezzük a szülőt, és figyeljünk is oda rá! Ha a szülő „üt”: tartsuk a másik arcunkat…