Az első és második nyelv elsajátítás elméletei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Advertisements

Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Az első házasság felbomlása
A gyermekek nyelvelsajátítása
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Angol nyelvi kompetencia
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
Behaviorizmus (előzmények)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Szociális tanuláselmélet
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Szociális tanulás formái
Tanuláselméleti megközelítés
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Vezetés – Vezetési Stílusok
Kultúra és Szocializáció
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Idegen nyelvek tanulása
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
1 Témafelvetés Tanulásmódszertan 2. kurzusra Papp Endre – Molnár Attila.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
LEXINFO Az Informatikai Szaknyelvi Vizsga sajátosságai Babos Krisztina Dunaújváros, május 09.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
A „diszes” problémák korai jelei
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
Klasszikus (lineáris) Generatív Fonológia
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával 4.osztály Elemzés az elsajátítási szintek összehasonlításával
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A szocializáció folyamata
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
12. óra Kenőpénz és korrupció.
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Az első és második nyelv elsajátítás elméletei (az előző előadás folytatása)

Érvek a nativista elmélettel szemben A környezet fontosabb, mint ahogy Chomsky gondolta – Bard and Sachs (1977): Jim jelnyelven tanult meg beszélni hiába volt hangos inputja is Az input egyáltalán nem annyira hibás, mint ahogy azt Chomsky feltételezte - dajkanyelv

A kognitív elmélet - Piaget Csak az emberre jellemző, de nem előre-programozott. A kognitív fejlődés megelőzi a nyelvfejlődést Nincs nyelvi megfelelője annak a fogalomnak vagy jelenségnek, amely még nem alakult ki a gyermekben. Pl. tárgyállandóság (főnevek) Sorba rendezés (kisebb-nagyobb)

A kognitív elmélet korlátai Az általános kog. Fejl. És a nyelvi fejlődés közötti öf-k kb. az első 18 hónapban világosak, utána elhalványulnak Ráadásul nem ép kog. Fejlődésű emberek is el tudják sajátítani a nyelvet Különösen a szintaxis tűnik függetlennek az értelmi fejlődéstől

Az interakcionista elmélet Nyelv = veleszületett és tanult A nyelvhasználat Valamint a nyelvi környezet gyermekhez való alkalmazkodását hangsúlyozza Bruner – LASS – Language acquisition Support System (segítő rendszer) Fontos a nyelvelsajátítás társas környezete A nyelvben jártas felnőttek strukturálják és alakítják a gyermek nyelvi környezetét

Szülő-gyermek interakció jellegzetességei Anya-csecsemő interakciók: szó-átadás már jóval a beszéd kezdete előtt fejlődik Dajkanyelv: magas hangon, egyszerű szókincs és szintaxis, gyakori ismétlések Átfogalmazás: annak amit a gyermek mondott. Gyakran kérdés formájában „Visszhang”: annak ismétlése, amit a gyermek mondott Bővítés: annak, amit a gyermek mondott. Bonyolultabb mondatstruktúra Megnevezés: tárgyaké

Az interakcionista elméletek kritikája Bár a környezet fontos, de a fejlődés ritmusa tényleg nagy mértékben egyezik különböző nyelvek esetén.

Verseny modell – Macwhinney funkcionalizmus, kognitivizmus Először csak első nyelv elsajátítási, majd kombinált modell – indoklása Alapfogalmak: Verseny Arénák Jelek, útmutatók, célzások (cues) Tárolás

Verseny olyan feldolgozó rendszer, amely külünböző lehetőségek (jelek) közül választ a jel relatív erőssége alapján. Klasszikus modellben jelek összeadódtak, ill. interaktív aktivációtól függött Komplex modell: jelek összege + rezonancia

Tanulás és produkció a versenymodell szerint

Jelek, útmutatók Központi fogalom a nyelvi jel: forma és funkció között teremt kapcsolatot Megértés esetén: a forma az útmutatója a funkciónak – interpretációk versengenek, amelyek ua. formához kötődnek Produkció: a funkció az útmutatója a formának – különböző formák versenyeznek, hogy ugyanazt a funkciót be tudják tölteni

Arénák (a verseny színhelye) fonológia, lexikon, morfoszintaxis, fogalmi szint – produkció és recepció + ortográgia (olvasás és írás) Tárolás A kapcsolatok (forma – funkció) tárolása a rövid- és a hosszú-távú memóriában

'Paradoxical as it may seem, Second Language Acquisition researchers seem to have neglected the fact that the goal of SLA is bilingualism' (Shridar és Shridar, 1986)

2. Nyelv elsajátítása Ki, milyen körülmények között, melyik nyelvből mennyit tud megtanulni? Ki? – egyéni különbségek: intelligencia, nyelvérzék, attitűdök, motívumok, személyiség Melyik nyelvből, mennyit? – Mit tanítanak? A nyelv és hozzá kapcsolódó készségek, dialektusok stb. Milyen körülmények között – a kontextus (természetes v. osztályterem, milyen módszer stb.)

Ellis – három kulcsfogalom A nyelvelsajátítás szintjei – egyetemes, kb. mindenki ugyanazokon a szinteken halad át (alapszókincs – egyszerű mondatok – összetett mondatok stb.) A nyelvi elemek elsajátításának sorrendje – egyéni és csoportos varianciát mutat – pl. bizonyos szintaktikai elemek vagy szavak elsajátításának sorrendje) Az elsajátítás tempója - egyedi

Ellis (folyt.) Szituációs tényezők: az elsajátítás szintjeit nem befolyásolják, az egyes elemek elsajátításának sorrendjét kis mértékben, a tempót már jobban. Egyéni jellegzetességek (attitűd, motiváció stb.): csak a tempót befolyásolják Első nyelv: a szinteket nem befolyásolja, a sorrendet ill. a tempót igen.

Nyelvi és nem-nyelvi eredmények Spolsky modellje Társadalmi kontextus Attitűdök Motiváció Egyéni jellemzők (életkor, személyiség, képességek) A tanulási lehetőségek kihasz-nálása (formális és informális Nyelvi és nem-nyelvi eredmények Cél: egyre közelebb kerülni az anyanyelvi beszélőhöz A megértés készségei a produktív készségek előtt fejlődnek

Ellis modellje Környezeti tényezők: ki beszél kivel, hol, miről Nyelvi input Egyéni különbségek Nyelvtanuló belső folyamatai 2. Nyelvi output Környezeti tényezők: ki beszél kivel, hol, miről Nyelvi input: természetes vs. Osztálytermi környezet behaviorista vs. Mentalista szemlélet Wong Fillmore: az optimális input