PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 2. előadás Major Zsolt Balázs - 4081237@t-email.hu
Hogyan lehet elnyerni a beteg bizalmát? TÖBBEK KÖZÖTT… Hogyan lehet elnyerni a beteg bizalmát? Hogyan lehet leküzdeni az ellenszenvet bizonyos betegekkel kapcsolatban? Hogyan lehet jó kapcsolatot fenntartani kollégákkal? Hogyan lehet harmonikus a (magán)életem? Hogyan ne cseréljem össze az 1, és a 10 mg-os fecskendőt…? Hogyan legyen pontos az anamnézis feljegyzése?
PSZICHOLÓGIA TÉMÁI Pszichológia általában
Általános pszichológia Érzékelés Észlelés Figyelem Emlékezés Tanulás Képzelet Gondolkodás
Bizonyítsák be nekem teljesen egyértelműen, objektíven, hogy léteznek…!
Egységek – pl. területek az agyban Idegsejtek – és hálózatuk I/0 (elemi) Információ Szinaptikus rés + + + + + + + - - - - - - - - - - - - - - + + + + + + + Biológiai alapok Neurotranszmitterek (Serkentő vs. Gátló)
(Speciális receptorok) Érzékelés - Észlelés Érzékszervek (Speciális receptorok) Észlelés Fizikai ingerek: Transzdukció 1 / 0 Információ fény (elektromágneses sugárzás) hanghullám nyomás hő kémiai anyagok pálcikák, csapok szőrsejtek stb.
Érzékelés Látás Hallás Szaglás Ízlelés Bőrérzékelés Kinesztétikus Érzéklet modalitások Látás Hallás Szaglás Ízlelés Bőrérzékelés Kinesztétikus
Észlelés …hogy életben maradjunk… Lokalizáció (Gestalt) Figura-háttér Csoportosítás (jó folytatás, közelség, hasonlóság)
Gondolkodás Az elefántról három vak ember: „Vastag oszlop” „Vékony, rövid bőrdarab bojttal a végén” „Hosszú, igen rugalmas izom”
Gondolkodás Gondolkozás és Nyelv GONDOLKOZÁS_1 GONDOLKOZÁS_2 „Reprezentációk” Egyedi és megismételhetetlen „Reprezentációk” Egyedi és megismételhetetlen KOMMUNIKÁCIÓ „Technikai_1 szint (Pl. Kategorizálás) Pl. szavak, mondatok „Technikai_1 szint (Pl. Kategorizálás) Pl. szavak, mondatok 2 1 1 2 szavak, mondatok Észlelés 2 NYELV / MEGÉRTÉS NYELV / BESZÉD 1 Technikai_2 szint: fonémák Neurofiziológiai -> Fizikai -> neurofiziológiai inger Pl. fonémák fonémák Érzékelés
Gondolkodás és nyelv 7 M, 7500 …nem kevés jelentősége van…!!! …Mi férfiak egyszerűek vagyunk: a barack az egy gyümölcs, és nem szín… Tipp Mix: Hány színt vagyunk képesek látni? Az angol nyelv hányat képes ezek közül megnevezni? 7 M, 7500 Debil „Szefo” Hülye Értelmileg akadályozott Hibáztam Fejlődnöm kell Rossz előadó vagyok Így, és így talán még jobb lenne...! …nem kevés jelentősége van…!!!
GONDOLKOZÁS ÉS NYELV: Nem elég csak rákérdezni, „Hogy Mari néni, meg tetszett érteni, hogyan kell szedni a gyógyszert?” hanem: „Mondja el legyen szíves Mari néni, hogyan kell beszedni a gyógyszert! Nagyon fontos, hogy pontosan kövesse az utasításokat, ezért tudnom, kell, hogy biztosan megértett engem.” Nem elég: „Ráírtam a záróra, hogyan kell szedni…” Hanem: „Pista bátyám, azért kellene befeküdni arra a szemműtétre, mert, ha elhanyagolja, 1 hónap múlva annyira leromlik a látása, hogy a tikok alól a tojást sem tudja majd kiszedni…” Hanem: „Ugyan már, maga sem akarja, hogy az asszony undorodjon, amikor magához ér, kenegesse csak a sebet ezzel a kenőccsel és 1 hét múlva már vígan hancúrozhatnak…” Idegsebészeten: „nem lehet műtét” a beteg úgy értheti: „nincs szükség műtétre…” – el kell magyarázni, hogy ez pontosan mit jelent! (kemoterápia, kilátások, stb.) Beteget berendeljük 8h-ra egy rutin műtétre: 1) „Jöjjön 8h-ra, ha végzett, majd jövök megnézem…” VAGY: 2) „Jöjjön be 8h-ra, vért veszünk magától, maga a harmadik a műtéti rendben, ha nem jön közbe súlyos műtét, 11h körül kerül sorra, én kettőig biztosan a műtőben leszek, ha nem húzódik el semmi, 3h körül feljövök magához, de előre elnézést, ha nem sikerül csak később.” BETEG MIT GONDOL, KÉPZEL A BETEGSÉGÉRŐL (VS….!) GYÓGYULÁSÁRÓL?!
Példa a komplex felülről-lefelé irányuló észlelési folyamatokra…:
http://www.youtube.com/watch?v=m9uwB9lPJ5Y
Kérdések..? FELÜLRŐL LEFELÉ IRÁNYULÓ FOLYAMATOK: Nem hagyatkozunk az emlékezetünkre, hogy az 1 mg-os fecskendőt hagytuk a fiókban, és nem vesszük ki oda sem pillantva, mikor meglátjuk a felét, hanem ellenőrizzük. Anamnézist azonnal jegyzeteljük (ld. saját konstruktív memóriánk!) Anamnézis során hatékony és pontos kérdezés („Koccanás vs. ütközés” – ld. majd gyakorlatokon: nyitott-zárt kérdések adekvát mixe!) A betegek is ugyanezért felejtik el a gyógyszerek adagolását, követik pontatlanul az utasításokat (ennek kivédésére ld. kommunikációs gyakorlat, ill. 4. előadás!). Differenciáldiagnosztika = konstruktív gondolkodás!! Kérdések..?
Szociálpszichológia
Szociálpszichológia Társas világ észlelése Sémás észlelés – „felülről lefelé irányuló folyamat” = konstruktív… Elsőbbségi hatás (Első benyomás!!!) Élénkség – „Jó-Hír TV” kb. 2 hét alatt bukna meg… Holdudvar hatás – pl. szőke kislány… Állandósult séma = sztereotípia: Bejósolhatóság iránti igény… Szívósak Énvédő mechanizmus… Önbeteljesítő jóslatok… (Pygmalion)…! „Megoldás”: INDIVIDUÁCIÓ!!
Szociálpszichológia Társas világ észlelése Oksági következtetések – attribúciók (külső-belső tényezők): Alapvető attribúciós hiba – pl. saját felvételim… Ld. észlelés… Eco-Martini… (támadható hittel!)
Kérdések..? SZTEREOTÍPIÁK, ATTRIBÚCIÓK: Tudatosan ügyelünk megjelenésünkre – első benyomás…(hogy a beteg ne követhesse el az alapvető attribúciós hibát velünk szemben…)! Tudatosan nem a sztereotípiáink alapján ítélünk meg embereket, illetve pl. a koszos hajléktalanról sem tételezzük fel, hogy önhibájából került ilyen helyzetbe. A belépő dühös beteg esetében nem követjük el az alapvető attribúciós hibát – nem gondoljuk, hogy undok ember, hanem kiderítjük, mitől dühös, hiszen lehet, hogy 3 órát kellett várnia ránk… - mert, ha undokok leszünk vele, akkor ő is tényleg azzá válik… (Önmagát beteljesítő jóslat – ill. ld. játszmák: mosoly…!) Kérdések..?
Megköszönöm kitüntető figyelmüket! Irodalom: Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest 2005 23-63, 131-173 o. 131-173, 643-719. o.(közösen a köv. előadással) Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest 1994 16-63, 104-159. 104-159, 512-562. o.(közösen a köv. előadással) Megköszönöm kitüntető figyelmüket! VÉGE a 2. előadásnak