Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kölcsey Ferenc Élete és Művei.
Advertisements

Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
Órai kiegészítés Felvilágosodás
A szüret motívuma az elégikus irodalomban 22A. 1. A szüret a falu életében •Az Alföldön Szent Mihály, a Dunántúlon Terézia napján kezdik (szept29, okt15)
Arany János: Epilogus.
Csokonai Vitéz Mihály
. Vizsgatárgyak (az idegen nyelvűekkel együtt) Középszint Emelt szint
Babits Mihály (Szekszárd, Budapest, 1941)
Novellaelemzési szempontok
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Nyelvi szintek Tétel: A mellérendelő összetett mondatok mint logikai-tartalmi viszonyok A tétel forrása:
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A romantika irodalmából
Balassi Bálint Érettségi tételminta.
Arany János Érettségi tételminta.
Berzsenyi Dániel Érettségi tételminta.
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Petőfi Sándor Érettségi tételminta.
Ady Endre Érettségi tételminta.
József Attila Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
„ ÉN NEM BŰVÉSZNEK, DE MINDENNEK JÖTTEM …„
„Színház az egész világ…”
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
A felvilágosult abszolutizmus
Tájékoztató NGM_AK002 NGM_AK004. Számonkérés Vizsga, vizsgaidőszakban szóbeli Témakörök: tematika sorai Megajánlott jegy: órai feladatok teljesítése.
Miskolci Egyetemi Publikációs Adatbázis Egy új szolgáltatás születése és bevezetésének problémai Kiss Andrea, Miskolci Egytem,
Az ógörög líra születése
Jung Károly: Dal a hazáról
1906 Párizs Akkor nyáron korán beköszöntött az ősz, és a sarkon  besodorta a szél a hulló faleveleket. És itt, a kávéház teraszán megszületett a Párisban.
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Informatika Reményi Zoltán
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A kétszintű biológia érettségi vizsgáról
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
INDIGO Egy digitális gyűjtemény munkafolyamatai Pásztor Gyula OSZK-MEK Networkshop 2007, Eger.
A szentimentalizmus 8/B.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
1434. Keszince v. Csezmicze – Medvevár
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
Dráma Irodalmi mű.
Ányos István Pál Készítette: Horváth Vivien. Amiről szó lesz… Élete Művei Stílusa Gróf Zrínyi Miklósról című verse Utóélete.
Általában a kétszintű informatika érettségiről. Források, ahol utána nézhetünk részletesebben:
Mire jó a grafológia? Grafológia a cégek humánpolitkájában Előadó:
FORRÁSFELHASZNÁLÁS ELŐÍRÁSAI Fodor Éva munkája alapján.
Az olvasóvá nevelés (tév)útjai Jó és rossz példák iskolákból, könyvtárakból Gombos Péter Kaposvári Egyetem április 28.
Készítette:Hagymási Réka 11.P
Érettségi eredmények május-június. 13. A – Emelt szint.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / VÁLTOZTATÁSI TERVEK A MATEMATIKAÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEKBEN.
Kenyér kihűlése Farkas János
A felvilágosodás jellegzetes műfaja: a levélregény
Az ember tragédiája és a Faust kapcsolata
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
A munkahelyi diszkrimináció
Jurij Bartolomej Vega Készítette: Tóth Bence 9/c.
Szerző : Vörösmarty Mihály Mű címe: Csongor és Tünde Előadás helye: Budapest Nemzeti Színház Bemutató dátuma : 1941 Rendező: Németh Antal CsongorésTünde.
Arany János Élete és munkássága.
Szeptember végén Petőfi Sándor szerelmi költészetéhez
A magyar felvilágosodás irodalma
 A korszak a Fr. Forradalommal kezdődött  Kor jelszava: Merj gondolkodni!  a felvilágosodás magában foglalja a 17. század nagy részét, de:  mások.
magyar nyelv és irodalom
Instrukciók a szakdolgozat prezentáció elkészítéséhez
Vergilius (Kr. e. 70—Kr. e. 19) Teljes neve: Publius Vergilius Maro
Katona József Érettségi tételminta.
Összehasonlító elemzés
Instrukciók a szakdolgozat prezentáció elkészítéséhez
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Útravaló verseimmel Versterv.
Előadás másolata:

Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ KIRÁLY Mária: 120 tétel magyar nyelv és irodalomból, Szeged, Maxim, 2007, 55-56.

Feladat: „Csokonai magyar Rousseau akart lenni, így is nevezték kortársai, és mint Rousseau, az ember és polgár címére vágyott.” (Szerb Antal) Mutassa be a felvilágosodás eszméinek hatását Csokonai költészetére Az estve és a Konstancinápoly című versei alapján!

I. Bevezetés Csokonai élete: Hol tanult? Mik azok a szentenciák és a picturák? Kiket olvasott a kortársai közül? Hol fordult meg élete során? Mivel foglalkozott ott? Mikor fejezte be a két vizsgált költeményt?

II. Konstancinápoly Melyek a költemény legfőbb gondolatai? Kitől vehette át ezeket Csokonai? (szentencia) Milyen látvány tárul az olvasó elé? Milyen vallást említ a lírai én? (pictura) Milyen térbeli váltások kísérik a művet? Hogyan változnak a helyszínek? Hogyan jellemezhetjük a vers időszerkezetét? Mindez melyik verstípushoz köthető? Jellemezd az egyes idősíkokat!

III. Az estve Mi a vers alapgondolata? Milyen alapvető ellentétet jelenít meg a lírai én? (Rousseau!) Hogyan alakul a verstípusok viszonya a költemény során? Jellemezd, milyen poétikai eszközök vannak a leíró részben? Milyen hangulat jellemzi a gondolati részt? Hogyan oldható ez fel? Milyen stíluseszközök fordulnak itt elő? Milyen viszonyban áll a zárlat a költemény többi részével?

IV. Összegzés Melyek tehát ezeknek a filozófiai tartalmú költeményeknek a legmeghatározóbb kérdései? Mennyiben feleltethetők meg ezek a felvilágosodás legalapvetőbb problémáival?