Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Portrék Tétel: A felvilágosodás Csokonai Vitéz Mihály költészetében A tétel forrása: SÍPOS Jenőné – SZÉLLNÉ KIRÁLY Mária: 120 tétel magyar nyelv és irodalomból, Szeged, Maxim, 2007, 55-56.
Feladat: „Csokonai magyar Rousseau akart lenni, így is nevezték kortársai, és mint Rousseau, az ember és polgár címére vágyott.” (Szerb Antal) Mutassa be a felvilágosodás eszméinek hatását Csokonai költészetére Az estve és a Konstancinápoly című versei alapján!
I. Bevezetés Csokonai élete: Hol tanult? Mik azok a szentenciák és a picturák? Kiket olvasott a kortársai közül? Hol fordult meg élete során? Mivel foglalkozott ott? Mikor fejezte be a két vizsgált költeményt?
II. Konstancinápoly Melyek a költemény legfőbb gondolatai? Kitől vehette át ezeket Csokonai? (szentencia) Milyen látvány tárul az olvasó elé? Milyen vallást említ a lírai én? (pictura) Milyen térbeli váltások kísérik a művet? Hogyan változnak a helyszínek? Hogyan jellemezhetjük a vers időszerkezetét? Mindez melyik verstípushoz köthető? Jellemezd az egyes idősíkokat!
III. Az estve Mi a vers alapgondolata? Milyen alapvető ellentétet jelenít meg a lírai én? (Rousseau!) Hogyan alakul a verstípusok viszonya a költemény során? Jellemezd, milyen poétikai eszközök vannak a leíró részben? Milyen hangulat jellemzi a gondolati részt? Hogyan oldható ez fel? Milyen stíluseszközök fordulnak itt elő? Milyen viszonyban áll a zárlat a költemény többi részével?
IV. Összegzés Melyek tehát ezeknek a filozófiai tartalmú költeményeknek a legmeghatározóbb kérdései? Mennyiben feleltethetők meg ezek a felvilágosodás legalapvetőbb problémáival?