Jónás könyve (1938) forrás: Károli Gáspár 1590-es bibliája – 12 próféta könyve bibliai történet megtartása néhány eltéréssel külső elbeszélői nézőpont a Bibliában hallgatnak Jónásra, itt feleslegesen prédikál szerkezet 1. rész: megbízás, prófétai szerep visszautasítása Isten megbízását nem lehet visszautasítani ironikus ábrázolás, naturalisztikus részletezés 2. rész: Jónás a cethalban háromnapi meditáció után „megbékél” a szereppel 3. rész: Jónás a bűnös városban – háromszori figyelmeztetése kudarcot vall 4. rész: 40-napi várakozás, Jónás egyre haragosabb; tök-metafora Ninive itt a Bibliával ellentétben nem tér meg, Isten mégis megbocsát Jónás a szellem embere, nem alkalmazkodik a közösséghez, Istent nem érti Babits önmagával azonosítja Jónás kényszerből lett próféta
modern parabola, bibliai példázat újraértelmezése „vétkesek közt cinkos, aki néma” lezárás Isten tanításával emberi értékeket meg kell őrizni, puszta haragból elpusztítani nem szabad prófétának magasabb céljai is vannak próféciájánál Jónás ítélkezni próbál – ellentétben áll a prófétaszereppel nyelvezet archaizálás több stílusrétegből sokféle hangnem a triviális ironizálástól az emelkedett, ünnepélyes pátoszig
Jónás imája (1939) Jónás-szerep tömör, lírai megfogalmazása nézőpont itt E/1 (a Jónás könyvében E/3) próféta számára nincs előre megszabott út, önmagának kell tisztáznia szerepét szólni kell, amíg lehet, és utána is Babits személyes sorsa is megjelenik Istenhez könyörög, hogy legyen ereje küldetését teljesíteni