Az osztályterem pedagógiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energia, Munka, Teljesítmény Hatásfok
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
a szociometria alkalmazásában
Mi a CO2 lábnyom? Az CO2 lábnyom az ökológiai lábnyom részeként egy személy, szervezet, termék vagy rendezvény üvegházhatású gáz kibocsátását jelenti.
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 4.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
Munkavégzés fajtái Szellemi munka Fizikai munka.
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Hogyan tudjuk beépíteni a munkánkba a szociometria eredményeit?
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Partnerség.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Leggyakoribb hibák a KMH pályázatokban
Képességszintek.
Tízezren innen és túl A magyar tőzsde és a világ pénzügyi piacai 2003 őszén Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde Rt.
OKTV feladatok megoldása C#-ban
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Matematika II. 2. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2012/2013. tanév Műszaki térinformatika ágazat őszi félév.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A tanulók társas helyzete az iskolában
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Kvalitatív kutatások módszertana
Szociometria - kapcsolati háló
Emberi erőforrás menedzsment
A középérték mérőszámai
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Szociometria – régi módszer új „köntösben”
A szociálpszichológia módszerei
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Képesség, készség, adottság, tehetség
3 hely a világon, ahol a nők parancsolnak
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Finta István Ph.D. tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP.
Az iskolai csoportok sajátosságai
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
Vállalati pénzügyek I. Miért vezet a nettó jelenérték jobb befektetési döntésekhez, mint más kritériumok? Felhasznált irodalom: Brealy- Myers:
SZOCIOMETRIA, KAPCSOLATI HÁLÓ
A TISZK rendszer továbbfejlesztésére irányuló TÁMOP /1-2F pályázat július 02. Tóthné Jachimovits Magda szakmai vezető A TISZK rendszer.
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
A tanulók megismerésének módszerei
A TANULÓK MEGISMERÉSÉNEK
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Személyiségváltozók szerepe a kapcsolati hálózatok szerveződésében
Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
A csoport.
Statisztikai alapfogalmak
KONSZENZUS BUDAPEST KONSZENZUS BUDAPEST „ BÉKE AZ AKÁCFÁK ALATT” Mediáció a közösségi és távoltartási konfliktusok kezelésében EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNER: NÓGRÁD.
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
A FÖLD BELSŐ SZERKEZETE
Foglalkoztatottság 1.A foglalkoztatási ráta Magyarországon EU átlagban alacsony, a V4- ek között a legalacsonyabb. 2.A válság előtt egyedül Magyarországon.
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Munka, energia teljesítmény.
TÁMOP /1-2F Projektmenedzsment eszközök  Projektirányítás számítógéppel I/13. évfolyam Naptárak és munkarendek Szabó László 2009.
GfK HungáriaFogyasztói kötődés, kereskedelmi hűségprogramok2011. május 26 Fogyasztói kötődés, kiskereskedői hűségprogramok GfK Hungária Kovács Krisztina.
Takáts Béla A teljesítménymérés szolgálatába állított könyvtári statisztika a minőségbiztosításban Takáts Béla
Mire alkalmas AZ alkalmasságvizsgálat? - jóembert keresünk
Speciális szóródás: Koncentráció
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A folyadékállapot.
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Előadás másolata:

Az osztályterem pedagógiája A szociometriai módszert tekintjük át. Cél: az osztályközösség feltérképezése

Az osztályterem pedagógiája A szociometriai módszer lépései: 1. Kérdőív kitöltetése 2. Táblázatszerkesztés 3. A szociogram ábrázolása 4. Mutatók kiszámítása 5. A szociogram értelmezése

1. Kérdőív kitöltetése A kérdések témái: - rokonszenv - bizalom - rátermettség, csoportbeli funkciók - képességek, adottságok - népszerűség Monogramokat, számokat használunk.

2. Táblázatszerkesztés A kölcsönös rokonszenvi választásokat táblázatos formában rögzítjük.

3. A szociogram ábrázolása

3. A szociogram ábrázolása Csillag: egy személynek több kölcsönös kapcsolata van, de azok között, akik hozzá kötődnek, nincs kapcsolat Lánc: nem lezárt, párok egymáshoz kapcsolódása Perem: legsúlyosabb esete a magány.

3. A szociogram ábrázolása Halmazszerű, kezdetleges

3. A szociogram ábrázolása Laza

3. A szociogram ábrázolása Egyközpontú, széles peremű, fejletlen

3. A szociogram ábrázolása Többközpontú, fejlett osztályszerkezet

3. A szociogram ábrázolása Tömbszerkezet

4. Mutatók kiszámítása Kölcsönösségi index Sűrűségi index Kohéziós index

4. Kölcsönösségi index A kölcsönösségi index a kölcsönös kapcsolattal rendelkező csoporttagok számát fejezi ki a csoport összes taglétszámához képest. Minél magasabb ez a szám, annál kevesebb a csoportban lévő magányos egyén. A 100%-os kölcsönösségi index azt jelentené, hogy egyetlen magányos tag sincs a csoportban, az 50 %-os szerint a csoport fele nem kötődik senkihez. A tapasztalatok szerint ez az index a csoport egyes jellemzőitől függően (a közös tevékenység jellege, az időtartama, stb.) 65-95 % között szokott lenni.

4. Sűrűségi index Sűrűségi index A sűrűségi index a kölcsönös kapcsolatok számának és a csoporttagok létszámának arányát fejezi ki. Ha a csoport minden tagja egyetlen másik taggal van kölcsönös kapcsolatban, az index 0,5. (A kölcsönösségi vázlaton fele annyi kölcsönös kapcsolatot jelző vonal lesz, mint az összlétszám.)

4. Kohéziós index A kohéziós index azt fejezi ki, hogy a társas mezőben a lehetséges társas kapcsolatok számának hány százaléka realizálódott. Az összes lehetséges kapcsolatok száma: n*(n-1)/2 , ahol n a csoporttagok száma. A kohéziós index átlagértéke 10 és 13% között szokott lenni. Ha 15% fölé emelkedik, magas kohézióról beszélünk. Az ilyen csoport képes feltehetően nagy együttes teljesítményekre. A 10 % alatti kohéziós index szétesett, alacsony szolidaritású közösséget jelez, ahol komolyabb együttes teljesítményre nem lehet számítani.

5. Értelmezés Kik a központi figurák? Mik a jellemzőik? Kik szorultak peremre? Mik a jellemzőik? Mi az összetartó erő az egyes mikrocsoportokban, mi közös a mikrocsoportok tagjaiban?