Reklám etika
Reklámtörténet – reklámetika 3000 éve kikiáltók ókori görögök első kóstoltatók – reklámügynökök ókori Róma Cicero csalók-reklámhiénák elleni bírálat, első etikai szabályozási igény Cégreklámok – mai emblémák ősei Lovas szobor talapzatán az első reklámok Anglia III.Henrik – állami jogi szabályozás - cégér
Reklámtörténet – reklámetika 1292. bor- és általános kikiáltók – reklámszakemberek első egyesülése XIV-XV cégérek elterjedése művészi reklám Könyvnyomtatáskönyvkatalógus XVII újsághirdetések 1937 első nemzetközi reklámetikai kódex
Reklám funkciói Üzenetet hordoz Információt nyújt Tájékoztat Terméket ajánl Vásárlásra ösztönöz Fogyasztói döntéseket befolyásolja Szórakoztat Erkölcsi értékeket, antiértékeket hordoz
Reklámszabadság- Reklámkorlátozás Érvek a reklámszabadság mellett: Szólásszabadság egy alesete a reklámszabadság Ami termelhető, annak reklámozása is indokolt
Reklámszabadság- Reklámkorlátozás Érvek a reklámkorlátozás mellett: egészségvédelem
Gyermek- és ifjúságvédelem Nem hathat a reklám károsan a gyerekkorúak Fizikai Szellemi Erkölcsi fejlődésére
Fogyasztóvédelem
Közbiztonság védelme Fegyver Lőszer Robbanószer reklám tilalma
Rekláméletet befolyásolja, szabályozza Gazdaság Jog Erkölcs
A gazdaság szabályozó szerepe Gazdasági átalakulás: Nő a kínálat Bővül a választék Telített és aktív a piac Versenyhelyzet Növekvő reklámtevékenység: Fogyasztót el kell igazítani Vevők érdeklődését orientálni, befolyásolni „Közhírré kell tenni”
A jog szabályozó szerepe Gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. Törvény (2001ben módosították) A kereskedelmi szólásszabadságot megadja, néhány meghatározó össztársadalmi érdek, érték oldaláról korlátozva Nem terjed ki a hatálya más reklámokra (politikai, társadalmi célú) Kerettörvény
Etikai szabályozás Erkölcs alkalmas a legszélesebb körű szabályozására
Területek jellemzői, ahol az erkölcsi szabályozás indokolt Tevékenysége, közvetlenül az emberre irányul, vagy nagy hatással van a tömegekre (emberi értékek közvetítése) Kiszolgáltatott az egyik fél, hatalmi pozíció Sajátos konfliktuslehetőség Tevékenységek: Alkotás, kreativitás jellemzi Kockázatvállalással – felelősséggel jár
Erkölcs - reklám etika Az erkölcs az embernek mint totalitásnak egy eleme, nem önálló rész Vannak átöröklődő vonások, de döntően változóak Tartalma eszmei-tudati, gyakorlati
Reklám erkölcsi szabályozásának eszköztára Pozitív előírások Megengedés Tiltás Külső eszközök Belső eszközök
A. Erkölcsi szabályozás külső eszközei Szokások Közvélemény Erkölcsi normarendszer Normák élet minden területén jelen van Normák, speciálisan reklámhoz kapcsolódnak
B. Erkölcsi szabályozás belső eszközei Reklámetikai kódexek 1997-es reklámtörvény: jog – gazdaság harmonizálása Magyar Reklámetikai Kódex 1997: jog – gazdaság – erkölcs harmonizálása Kódex a jogot kiegészíti
Etikus kommunikáció szubjektív fogalom, így etikátlan kommunikációról, mint véleményről beszélhetünk. Szankcionálni, a Reklámetikai Kódex alapján lehetséges, büntetni szinte lehetetlen a vállalati kommunikációt, pontosabban a reklámozást a reklámtörvény jogilag, míg a reklámetikai kódex erkölcsileg szabályozza egy reklám szövegezése alapján szó szerint igaz lehet, kiskapuk mégis léteznek-> apró betűs részletek, a bújtatott üzenetek az etikus reklámok nem csupán a rájuk vonatkozó törvényi, és etikai szabályoknak tesznek eleget, hanem valamivel többet adnak a társadalomnak (pozitív magatartás, értékrend formálás)
CSR (Corporate Social Responsibility) Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása létfontosságú, hogy a reklámszakma támogassa a CSR programokat, hirdetéseket szüksége lenne a társadalmi felelősségvállalás kommunikációjának jogi szabályozására, mivel a hatályos médiatörvény burkolt reklámról szóló része nehéz helyzetbe hozza a hirdetőket 2007 óta szakértői testület segíti az Országos Rádió és a Televízió Testület Munkáját a CSR kommunikációjának megítélésben etikus multinacionális vállalatok (T-Com, McDondald’s), akik társadalmi felelősséget vállalnak T-Com óriásplakát-kampánya: „előforduló” társadalmi jelenségek, mint családon belüli erőszak, és rasszizmus. A kampány a problémákra hívja fel a figyelmet.
Reklám etika +
Non-stop 23 óra
A körhinta nem okoz hányingert
„Gyermek“ élelmiszer – vodka, sör, élelmiszer, vodka, sör
Sör – Tankönyv - Cigaretta
Speciális paradicsom
Esküvői csokrok – törzsvásárlóknak kedvezmény
Adidas – bejárat a Nike boltból
VIP taxi
„Utolsó vacsora“ vegyesbolt – rovarirtó szerek – tisztító szerek
Segítsen a láthatatlannak
Ajándék