L.U.N.A. - (Lét - Utak, Nevetés, Alkotás) Kommunikációs és önismereti komplex művészeti program drámacsoportja a Jóvá–Tett-Hely Közösségi Foglalkoztatójában 2006.09.18.-12.18.
Mi is az a d r á m a p e d a g ó g i a? Aktív együttjátszás azonos szituáció részeseként Drámajáték = minden olyan játékos emberi megnyilvánulás, ahol a dramatikus folyamat jellegzetes elemei föllelhetők. Vagyis „az egész személyiség – az értelem, az érzelem, a fizikum, a jellem – harmonikus és differenciált fejlesztése.” (Comenius)
A drámajáték, mint művészetpedagógiai módszer Fő célja: az emberépítés Fő feladata: a személyiségformálás, a kapcsolatfelvétel, a kapcsolattartás, a közlés megkönnyítése.
Önismereti drámacsoport: Miért „Ő”? Önismereti csoport: A problémát „kivesézi”, „agyonbeszéli” Önismereti drámacsoport: Színházi technikákkal ÁBRÁZOL
A C S O P O R T R Ó L I. Helyszín: Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató Időtartam: 2006. szeptember 18-tól december 18-ig, heti rendszerességgel, hétfőnként 1,5 órában (12 + 1 alkalom)
A C S O P O R T R Ó L II. A csoport összetétele (14 fő 13 alkalommal, ez 8 fő/óra): Kriminálisan veszélyeztetett fiatalkorú: 1 fő Pártfogó felügyelet alatt állók: 9 fő Magatartási szabály alapján résztvevők: 5 fő Önkéntes, hallgató, egyéb külsős csoporttag: 5 fő (nyílt óra) Csoporttagok válogatásának módja: önként és kötelező magatartási szabályként előírva Csoportszervezés módja: nyitott
(Lét -Utak , Nevetés, Alkotás) Tematika L.U.N.A. (Lét -Utak , Nevetés, Alkotás) kommunikációs és önismereti komplex művészeti program „Mert önmagamat kialakítani, egészen olyanná, amilyen vagyok, ez volt tétova vágyam és szándékom ifjúságomtól fogva” – mondja Wilhelm Meister Goethe regényhőse
A program célja: A programban résztvevő fiatalkorúak szorongásainak, gátlásainak oldása, hiányzó kommunikációs és önismereti készségeik megszerzése drámapedagógiai foglalkozások, komplex művészeti órák keretében, mellyel biztonságérzetük, a világban való reális eligazodási készségeik, személyiség stabilitásuk, identitásuk erősödik.
A csoport célja: önmaguk és társaik reális megismerése, megerősítése, verbális és non-verbális ill. a hiteles kommunikáció, alapelemeinek megismertetése és tudatosítása kreatív gyakorlatokon keresztül, a kommunikáció és a saját viselkedés megértéséből fakadó szorongások, gátlások oldása, a mikro- és makrokörnyezetben való eligazodás készségének fejlesztése, a különféle veszélyhelyzetek felismerése és elkerülése.
Feladatok: kommunikáció és kifejezőkészség, kapcsolatteremtési, ismerkedési készség fejlesztése, önkifejező készség fejlesztése, bizalomérzés fejlesztése, érzelmek feldolgozása, feszültségkezelés, önálló vélemény alkotása, a negatív csoportnyomásnak való ellenállás kialakítása, önbecsülés, önbizalom, énkép fejlesztése.
Várható eredmények: társadalmi, közösségi szabályok betartása, önismeret, önuralom fejlődik, kommunikáció és a kifejezőkészség, kapcsolatteremtési, ismerkedési készség fejlődik, pozitív jövőkép megerősödik, konfliktuskezelésben való jártasság, szociális kompetenciaérzés növekedése.
Képek egy drámafoglalkozásról
A program 10 fő témaköre: Megismerkedés, önbemutatás és a másik megismerése Kapcsolatteremtés, bizalom és önbizalom Külső és belső (látható és rejtett) személyiségvonások Verbális és non-verbális kommunikáció (testbeszéd) Helyzetgyakorlatok mindennapi élethelyzetekre Helyzetgyakorlatok konfliktushelyzetekre
A program 10 fő témaköre: Fantázia és realitás határai Értelem és érzelem jelentősége Korlátok és lehetőségek az egyén életében Viselkedéskultúra A drámaórák anyagához kapcsolódik kreatív rajz, tánc és zenei gyakorlat
Visszajelzések: Eredmények: Dokumentáció (2006. év): A foglalkozásokon egyetemi hallgató és önkéntes is részt vett. Az órák látogatottsága intenzív, kimaradás, hiányzás nem jellemző. A csoportról a visszajelzések pozitívak. Dokumentáció (2006. év): Minden drámaóráról jegyzőkönyv és jelenléti ív készül. 2006 elején média megjelenés, felvétel: Duna TV (Csellengők) ATV (hírműsor) Kossuth Rádió Minden érdeklődőt (pártfogót, hallgatót) szívesen látunk továbbra is. Részt venni! Eredmények: Második alkalommal is sikeresen befejeződött a program. Az eredmények, a sikerek a résztvevőkkel történő egyéni és csoportos beszélgetésekből mérhetők. A fiatalok örömmel és aktívan vettek részt a foglalkozásokon.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Vágó Regina