A hazai pedagógusképzés stratégiai problémái, a. alapképzés/továbbképzés Érdemi lezárása képesítő vizsgával vagy szakvizsgával 1. BA/MA Szakosodás belépéskor vagy belső szűrés után Képzés első vagy második egyetemi szinten 2a. önálló/integrált főiskola Az önálló főiskolák megszűnése és/vagy túlélése 2. főiskolai/egyetemi Egységes vagy dichotóm tanárképzés 3a. decentralizált/centralizált koordináció Megosztott felelősség a tanárképzéséért vagy intézményi szakgazda, Tanárképző Intézet 3. BTK/TTK Szakhoz társítva vagy elkülönített szakba építve folyó képzés 4a. diszciplináris/műveltségterületi felkészítés Hagyományos tantárgyak oktatására és/vagy integrált tárgyak oktatására való felkészítés 4. egyszakosság/kétszakosság A leendő tanár lehet egyszakos, vagy kizárólag kétszakos lehet 5a. tanító/tanár Egy elágazó vagy két párhuzamos pedagógusképző szak 5. pedagógia/szaktudomány A képzés pedagógiai-pszichológiai összetevőinek, vagy a szaktudományos összetevőinek az elsőbbsége
tanító, óvó pedagógus BA pedagógia BA ALAPKÉPZÉS pedagógia MA tanári mesterszak MESTERKÉPZÉS PhD KÉPZÉS pedagógia PhD diszciplináris alapszakok BA / BSc
természettudomány (Ember a természetben) társadalomismeret (Ember és társadalom) Pl.: biológia történelem angol pedagógiai módszertani specializáció Pl.: inklúzív nevelés pályaorientáció idegen nyelvű oktatás Pl.: biológia angolul Pl.: művészetismeret nyelvi kommunikáció Pl.: egészségtan háztartástan műszaki rajz szabadon kombinálható szakképesítések diszciplináris alapú képesítéssel társítandó szakképesítések Műveltségterüle t oktatásra felkészítés Több alapképzési bemenettel Előírt alapképzési bemenet nélkül A tanári szakképesítések áttekintése Tantárgy oktatásra felkészítés Pl.: biológia történelem angol