Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében Szépművészeti Múzeum december 11.
Varju László, államtitkár NFGM Regionális Fejlesztési Operatív Program Összes pénzügyi keret: ~92 milliárd forint (358 millió euro) –ERFA – 77 milliárd forint –ESZA – 13,7 milliárd forint –ehhez 30% társfinanszírozás járult Ebből Közép-magyarországi régiónak ~7,95 Mrd Ft támogatás
Varju László, államtitkár NFGM Regionális Fejlesztési Operatív Program Prioritás: A turisztikai potenciál erősítése 2. Prioritás: Térségi infrastruktúra és települési környezet fejlesztése 3. Prioritás: A humán erőforrás fejlesztés regionális dimenziójának erősítése 1.1 Turisztikai vonzerők fejlesztése 2.1 Hátrányos helyzetű régiók és kistérségek elérhetőségének javítása 3.1 A helyi közigazgatás és a civil szervezetek kapacitásépítése 1.2 Turisztikai fogadóképesség javítása 2.2 Városi területek rehabilitációja 3.2 A helyi foglalkoztatási kezdeményezések támogatása 2.3 Az óvodai és az alapfokú oktatási-nevelési intézmények infrastrukturális fejlesztése 3.3 Felsőoktatási intézmények és a helyi szereplők együttműködésének erősítése 3.4 Régió-specifikus szakmai képzések támogatása
Varju László, államtitkár NFGM A Régió szerepe A Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács –Közreműködött a Regionális Fejlesztési Operatív Program (RFOP) tervezésében –Nyomon követte a program megvalósulását (Monitoring Bizottsági tagság) A Pro Régió Ügynökség –Közreműködő szervezeti feladatokat látott el egyes RFOP intézkedések végrehajtásában
Varju László, államtitkár NFGM A régió RFOP-ból származó forrás megoszlása intézkedések szerint Kód Intézkedés neve Forrásösszege (Ft) 1.1 Turisztikai vonzerők fejlesztése Turisztikai fogadóképesség javítása Hátrányos helyzetű régiók és kistérségek elérhetőségének javítása Városi területek rehabilitációja Óvodai és alapfokú nevelési-oktatási intézmények infrastrukturális fejlesztése A helyi foglalkoztatási kezdeményezések támogatása Felsőoktatási intézmények és helyi szereplők együttműködésének erősítése Összesen
Varju László, államtitkár NFGM Az RFOP jelentősége Tanulási lehetőség az intézményrendszer számára Gyakorlási lehetőség a projektgazdák számára Projekt előkészítés a as időszakra Jó példa : ROP as program – Partnerségépítés
Varju László, államtitkár NFGM Területi szereplők 1. Önkormányzatok Térségi társulások Vállalkozások Civil szervezetek Továbbá: A fenti szervezetek konzorciumai, együttműködései.
Varju László, államtitkár NFGM Területi szereplők 2. A regionális fejlesztési programok sikere jórészt a helyi, területi szereplők felkészültségén és reakcióképességén múlik. –Önkormányzatok és társulásaik esetében tervező munka,előkészítés és koordinálás – szélesebb közösséget érintő projektek kapcsán (útépítés, járdaépítés, szennyvíztelep stb.) tervező munka,előkészítés és koordinálás – szélesebb közösséget érintő projektek kapcsán (útépítés, járdaépítés, szennyvíztelep stb.) –Vállalkozások esetében felkészültségük erősítése, pályázóképesség előteremtése –Civil szervezetek esetében felkészültségük erősítése, pályázóképesség előteremtése Ezek hiányában a legjobban kidolgozott regionális program sem tud sikeres lenni!
Varju László, államtitkár NFGM Fontos tapasztalat : A többcélú társulások működésének 3 éves tapasztalata alapján elmondható: A többcélú társulások működésének 3 éves tapasztalata alapján elmondható: HA A SZEREPLŐK AKARJÁK, A TÁRSULÁS JÓL ÉS A TÉRSÉG ÉRDEKEIT SZOLGÁLVA TUD MŰKÖDNI! Különösen igaz ez a térségben lehívható és rendelkezésre álló ÚMFT források elérése érdekében végzett munkájukra Különösen igaz ez a térségben lehívható és rendelkezésre álló ÚMFT források elérése érdekében végzett munkájukra (tervezés, előkészítés, koordinálás)
Varju László, államtitkár NFGM Tervezési metodika
Varju László, államtitkár NFGM KMR sajátosságok A spontán térszerkezeti folyamatok és területfejlesztési problémák itt sem állnak meg közigazgatási, vagy statisztikai határok mentén s többek között ezért is érdemes lenne az agglomeráció területének lehatárolását újragondolni 2. A régió gyűrűs szerkezete - a mag és a külső gyűrűn található települések egymástól teljesen más problémahalmazzal küzdő térsége – megnehezíti az optimális tervezést.