Részvételi tervezés, fejlesztés és értékelés Bodorkós Barbara és Pataki György Környezeti Társadalomkutatók (ESSRG) Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet, Szent István Egyetem, Gödöllő NFÜ május 6-7-i nemzetközi értékelési és módszertani konferenciája
Részvételi értékelés értékelés, amelyet a professzionális értékelők a nem professzionális értékelő érintettekkel együttműködésben végeznek evaluation that involves trained evaluators working in partnership with non-evaluator stakeholders
Részvételi értékelés lehetséges előnyei I.Részvétel érték önmagában, állampolgári felelősségvállalás II.Pragmatikus indokok Kockázatok, bizonytalanság csökkentése Nagyobb legitimáció, könnyebb megvalósítás Innováció lehetősége Konfliktusok megelőzése
Folyamatosság Észlelés TervezésAkció Értékelés A helyi erőforrásokat csak úgy lehet mozgósítani, ha a helyi szereplők a fejlesztés minden fázisában részt vesznek, a koncepció megalkotásától, a tervezésen keresztül a megvalósítás és az értékelés fázisáig.
Tervezést/értékelést segítő részvételi módszerek Mélyinterjúk Fókuszcsoportok az érintettekkel Fórumok az érintettekkel Részvételi videó Állampolgári Tanács Jövő-tervező műhelyek Konszenzus konferencia
Komolyan veendő Időigényes Mozgósítás, bevonás Részvételre képesítés (tervezők, önkormányzatok, értékelő szakemberek, civilek stb.) Legitimáció
Szakértők uralmát (technokrácia) a központi szakértők nem ismerik ki magukat a helyi viszonyok között, és így a helyi elit érdekeit erősítik „Föntről lefelé” (top-down) tervezői/értékelői gyakorlatot a több szintű rendszerben nincs érdemi információ- áramlás alulról fölfelé, ezért a nemzeti szintű tervezés/értékelés (ÚMVP, ÚMFT) nem tudja figyelembe venni a regionális és helyi szintű terveket és igényeket Ha az intézményrendszer erősíti
Lehetőség „képessé tétel” nélküli helyzetet a központi tervezők/értékelők adottnak veszik, hogy a helyi érintettek is átlátják a rendszert, ám az egyenlőtlen informáltság miatt előbb kapacitásépítésre lenne szükség Komplex tervezési/fejlesztési/értékelési gyakorlat hiányát a tervezés, végrehajtás, értékelés szétválik nincs gyors visszacsatolás
a pénzügyi és jogi dominanciát a szakmai- tartalmi szempontokkal szemben elköltött pénz nagysága számít, döntően előre meghatározott, mennyiségi indikátorokat alkalmaz „részvételiség” hiányát, tisztázatlanságát a tervezők/értékelők nincsenek fölkészülve a folyamat-menedzsmentre, hiányzik a bevonást, az érintettek részvételét célzó szemlélet Ha az intézményrendszer erősíti
Összefoglalva A komplex gazdasági-társadalmi-ökológiai hatásokat és összefüggéseket figyelembe vevő tervezésre, fejlesztésre, értékelésre van szükség A több szintű tervezői/értékelői rendszerben az „alulról fölfelé” áramlás, az érintettek szerepének egyenjogúsítása szükséges Radikális demokratizálás kell az aktív társadalmi részvétel erősítése érdekében A társadalmi tőkét építő, erősítő tervezési, fejlesztési, értékelési rendszer ígéri a hosszú távú sikereket
Felvetések Mit értékelünk? Célok megvalósulását vs. folyamatot, mindkettőt? Hogyan határozzuk meg a célokat? Ki határozza meg a célokat? Ki választja ki az indikátorokat? Ki értékel? Tervező/független értékelő/ érintettek? Ha az érintettek, akkor őket fel kell erre készíteni? (kapacitásépítés) Mi a monitoring bizottságok szerepe az értékelésben? Mit értékelünk: projekt? intézkedés? prioritás? program szinten? Ezek hogyan kapcsolódnak? Hogyan értékelünk? (kvalitatív módszerek lehetőségei) Mikor? Ex-ante, félidős, ex-post: kell-e ex-ante, ha az érintettek részt vettek a tervezésben?
Participatory Participant focus and ownership of evaluation Broad range of stakeholders participate Focus is on learning Flexible design Rapid appraisal methods Outsiders are facilitators Conventional Donor focus and ownership of evaluation Stakeholders are often don’t participate Focus is on accountability Predetermined design Formal methods Outsiders are evaluators
Környezeti Társadalomkutatók (essrg) Környezetgazdaságtani Tanszék Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet Szent István Egyetem