Az ökomarketing, mint a gazdasági-társadalmi folyamatok egy meghatározó önszabályozó eszköze Kiss Tibor elnök MTA PAB Hulladékgazdálkodási Munkabizottság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Advertisements

GreenTech Megújuló Energia Klaszter 1. Konferencia
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Fenntarthatóság mérnöki szemmel Jövőkereső országos konferencia
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
RTM kínálatának alakítása
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Versengő tézisek a fenntartható fejlődésről: a piaci és az alternatív gazdasági modell Boda Zsolt MTA PTI, BCE, Védegylet.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU többéves pénzügyi kerete
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A Pannon Gazdasági Kezdeményezés (PGK) tevékenységei Kocsondi Tamás Sopron, február Sopron, Csatkai E. u. 6. Tel.: 99/ Szombathely,
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
A Rábaköz agrárgazdaságának fejlesztési lehetőségei Hutflesz Mihály ügyvezető Régiófókusz Nonprofit Kft Csorna, december 17.
Endogén területfejlődésCélmeghatározás: A TERÜLETFEJLESZTÉS CÉLJA 1 Mandulavirágzási Tudományos Napok – a Fenntarthatóság Európája március 4-5. STRATÉGIAI.
EGER TÉRSÉGE FEJLESZTÉSI EGYESÜLET „Területfejlesztés civil szemmel” Előadó: Pozsikné Hidvégi Éva, elnök.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
1 Az Európai Unió Agrárpolitikai célkitűzései a kezdetekkor és napjainkban Csordás László.
Vállalkozásmenedzsment I.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Desztináció-marketing
A határtérség.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
Előadás másolata:

Az ökomarketing, mint a gazdasági-társadalmi folyamatok egy meghatározó önszabályozó eszköze Kiss Tibor elnök MTA PAB Hulladékgazdálkodási Munkabizottság

Ökológia versus Ökonómia Ökológiai rendszerek jellemzői Ökonómiai rendszerek jellemzői Zárt rendszer Nyitott rendszer (Bio)diverzitás Gyors reagálási képesség a folytonosan változó körülményekre Monokultúra (túlzott specializáció) vagy kisebb mértékű diverzitás Késedelmes reakció Visszacsatolás Hiányos, vagy hiányzó visszacsatolás Energiaveszteség minimalizálása Nincs túltermelés, nincs felesleg Profitorientáltság Túltermelés és externáliák

Az ökonómiai rendszerek főbb paradigmaváltásai Környezeti teherbírás korlátai: a megújuló erőforrások számára nincs idő az újraterme-lődésre Piaci korlátok: termelési lehetőségek „korlátlan” kibővülése a tudati változás nélkül Ökonómia okozta probléma jelentősége Termelési korlátok: szükségletvezéreltellátásorientált gazdaság Marketing, mint az értékesítési problémák megoldását segítő eszköz Szabályozási, visszacsatolási probléma: igény az ökomarketingre Kezdetek Mezőgazdasági és ipari termelés megjelenése Ipari forradalom Fogyasztói társadalom idő

Az ökomarketing egy lehetséges meghatározása Az ökomarketing egy olyan környezettudatos etikai elveken nyugvó módszer, amely a marketing teljes tudományos és gyakorlati eszköztárát felhasználva azon munkálkodik, hogy az ökonómia rohamosan növekvő világa átalakuljon egy intelligens, önszabályozó rendszerré, ahol a folyamatok visszacsatolása révén elsősorban koordinatív eszközökkel határozza meg azok belső korlátait, törekedve ezzel az ökológiai rendszerek önfenntartó szintjének elérésére, megelőzve az esetlegesen bekövetkező, és/vagy elháríthatatlan külső hatásokat.

Az ökomarketing alkalmazásának egy gyakorlati módja: integrátor-interface szervezet TÁRSADALMI CSOPORTOK Pontos igényekre alapozott kínálat Nemzetek feletti szabályozás és döntéshozatal tudatformálás társadalmi elvárások fogyasztói igény Közösség felé irányuló szolgáltatások Nemzetállami szabályozás és döntéshozatal VISSZACSATOLÁS Helyi szabályozás és döntéshozatal KOORDINÁCIÓ, KONTROLL, KATALIZÁLÁS, VISSZACSATOLÁS Szükséges mennyiségű és minőségű árú INTEGRÁTOR-INTERFACE SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁS Magántőke üzleti szervezetei (Környezet)Tudatos döntés a termék milyenségére és mennyiségére vonatkozóan Termék

Integrátor-interface szervezet jellemzői Az ökomarketing tevékenység gyakorlásához szükség van egy olyan speciális üzleti szervezetre, amely egyrészt a közösség tulajdonában van ezáltal integrálja a közösségi szereplőket és képviseli a közösségi igényeket, másrészt az üzleti szférával is kapcsolatban áll, ismeri annak működési szabályszerűségeit, mindebből következően képes egyszerre koordináló, katalizáló és kontrolláló szerepet is ellátni, létrehozva ezáltal a 3K modellt, amely kiegészítője lehet a már ismert PPP modellnek. A 3K modell megteremti a lehetőséget, hogy a közszolgáltatások területe is hatékonyan kapcsolódjon be egy adott térség versenyképességének környezet-tudatos alapon történő fokozásába.

Az integrátor-interface modell megvalósításához szükséges relációk számszerűsítése A természeti erőforrások számszerűsítése a beruházások esetében a már törvényileg szabályozott IPPC rendszer alkalmazásával történhet, míg a település egészére vonatkozólag a még kidolgozás alatt álló ökológiai lábnyom számítása adhat egy viszonyítási alapot. A pénzügyi, gazdasági területen már több módszer létezik, így például a PSC (Public Sector Comparator) a PPP-konstrukció hozzáadott értékét vizsgálja, és olyan összehasonlítási alapot jelent, amely a tárgyalásos eljárás, illetve a végső ajánlatok hozzáadottérték-szempontú kiértékeléséhez szükséges. További fontos tényező a kockázatmix, amely a partnerek közötti kockázatviselés megoszlását rögzíti. A PPP (Public Private Partnership) a közfeladatok ellátásának az a módja, amikor az állam a szükséges létesítmények és/vagy intézmények létrehozásába, fenntartásába és üzemeltetésébe versenyeztetés útján bevonja a magánszektort. A PPP keretében a vállalkozó szolgáltatást nyújt az állam részére, átvállalja az állam feladatait és ezért a szolgáltatásért az állam és/vagy a szolgáltatások tényleges igénybe vevője szolgáltatási díjat fizet. A konstrukció keretében az állam, mint megrendelő azt határozza meg, hogy milyen szolgáltatást, milyen minőségben és mennyi ideig - jellemzően 20-30 év - kíván igénybe venni, tehát a szolgáltatás nyújtását a magánszektor végzi, az állam monitoring szerepet tölt be. A PSC feladata, hogy áttekintse a projekt teljes futamideje alatt felmerülő költségeket, az esetleges bevételeket és az ezekhez kapcsolódó kockázatokat. A PSC a hagyományos közbeszerzési eljárás során felmerülő költségeken és az üzemeltetés időszakában fellépő költségek és bevételek becslésén alapul. A PPP-konstrukciók egyik legfontosabb jellemzője az adott projekttel kapcsolatban felmerülő lehetséges kockázatok megosztása az állam és a magánszféra között. Általános alapelvként kimondhatjuk, hogy akkor optimális a kockázatmegosztás, ha minden kockázati tényező esetében az viseli annak lehetséges következményeit, aki a leghatékonyabban képes az adott kockázatot kezelni. A kockázatok megosztása a gyakorlatban általában egy ún. kockázatmátrix összeállításával körvonalazódik, majd a tényleges megosztás – a lehető legpontosabb megfogalmazások alkalmazásával és lehetőség szerint szankciók meghatározásával – az állam és a magánpartner közötti szerződésben ölt testet. A kockázati mátrix legegyszerűbb formájában egy táblázat, amely minden szóba jöhető főbb kockázati tényező felsorolása mellett megnevezi a kockázatviselő felet is.

Az integrátor-interface modell alkalmazásának hatásai A modell segítségével a nagy közgazdasági elméletek [a klasszikus, a keynesi és a (neo)liberális elképzelés] összeegyeztethetővé válnak, de nem makro, hanem mezoszinten, egy régió, vagy (kis)térség gazdaságpolitikai jövőképében, lehetőséget teremt az uniós csatlakozásnak köszönhetően megnyílt források igénybe vételére, és azok hatékony felhasználására, eredményeként a szinergiák kihasználása révén megvalósulhat a jelenleginél gazdaságosabb, környezettudatos alapokon szervezett város-, és település-üzemeltetés kialakítása is oly módon, hogy az infrastrukturális beruházások és azok multiplikatív hatásai élénkítik a helyi gazdaságot.

Térségi gazdaságfejlesztés - szinergiák kihasználása az ökomarketing eszközeivel Uniós kötelezettség: megújuló energiaforrás növelése, környezetvédelem, infrastruktúra-fejlesztés, stb. Közösségi szükséglet kielégítése: távfűtés hőigényének biztosítása, energiafüggőség csökkentése Keresletgenerálás:biomassza igény növekedése Integrátor-interface szervezet PPP Energia erdő, energia fű Rossz minőségű termőföldek kivonása a művelésből (EU ajánlás) Koordináció KKK Helyi foglalkoztatás növelése Népességmegtartó-képesség fokozása Gazdálkodási kultúra megőrzése A versenyképességi stratégia kiterjeszthető az energetikai rendszerre, melyhez a vidékfejlesztés, mezőgazdaság, munkahelyteremtés, decentralizált energiarendszer kapcsolódik. Párhuzamosan megjelenik egy gyártási folyamat is például a lágyszárú növények égetéséhez szükséges kazánok kifejlesztésének gyártási technológiájában. Az energetikai blokkban szerepeltethető még az energiatakarékos rendszerek preferálása, elterjesztése (Pl.: napkollektorok, hőszivattyúk, tüzelőanyag-cellák), ez egy újabb gyártási blokk. Megoldandó közösségi probléma: Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Projekt Környezetterhelés csökkentése: depókapacitás-megtakarítás Komposzt

Szinergiák kihasználása – az ökológiai lábnyom csökkentése

A ökomarketing alkalmazásának lehetséges színterei Az integrátor-interface modell szándékolt hatása olyan alkalmazott gazdasági rendszer létrehozása amely képes elősegíteni egy fenntartható gazdasági és társadalmi környezet megteremtését, ezáltal biztosítva költséghatékony infrastrukturális és működési hátteret amely egyben a reálszféra versenyképességének fokozásához is hozzájárul. A környezettechnológiai-integrátor modell lehetséges színterei: Pécs Ökováros - Mecsek Dráva Ökorégió Program Pécs Fejlesztési Pólus - Környezetipari klaszter Program Mecsek-Dráva Hulladékgazdálkodási Program

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !