A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Első előadás.
Neveléselmélet I. évfolyam, 2. félév 2010.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A személyiség.
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Az iskola, mint szervezet
Birta-Székely Noémi Pszicológia és Neveléstudományok Kar Kolozsvár
A nevelés stílusa.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Ellenőrzés és értékelés az alsó tagozatos matematika oktatásában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelési módszerek.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Projektmunka.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A pszichikumról általában
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Pedagógiai személyiségértelmezések
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
A személyiség ösztönző – reguláló sajátosságcsoportja
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Speciális gyermekvédelem
Munkaszervezési formák
Iskolakert.
Pedagógiai-pszichológia Tanárok II. fokozati vizsgára felkészítőjének tematikája 2012.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar

TARTALOM A nevelés folyamata A nevelés mint értékközvetítés A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés Nevelési módszerek

1. A nevelés folyamata A nevelés problémája Az iskola feladata: nevelés és oktatás A nevelés az emberi erőforrásokat termelő folyamatok egyike. (Pedagógiai lexikon) társadalmilag releváns egyéni képességek intenzív fejlesztése (Gáspár 2000)

1. A nevelés folyamata Ideológia nevelés mint szociális folyamat nevelési modell nevelés mint a viselkedés megváltoztatása modell alapján történő tanulás

2. A nevelés mint értékközvetítés tudatos értékválasztás klasszikus elméletek (behaviorista irányzatok, Watson) „ráhatás” - S-R (inger-válasz) Újabb elméletek (pszichológiai determinizmus, Rubinstein) belső feltételeken (P) - S-P-R (inger-belső feltételek-válasz)

2. A nevelés mint értékközvetítés nevelés szükségessége farkasgyerekek példája, aveyroni erdőben talált fiú – Cole–Cole 1997) Kant (1776) társadalmi szempont (emberi életforma fennmaradása és továbbfejlődése) célirányos, szervezett, folyamatos, rendszerjellegű, kommunikációs rendszerként permanens.

2. A nevelés mint értékközvetítés ’mire neveljünk?’, ’mivel neveljünk?’ és ’hogyan neveljünk?’ Nevelésszemlélet értékelméleti irányzatok biológiai-pszichológiai szociális alapokon álló irányzatok Posztmodern (konstruktív életvezetés)

3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés személyiség fejlődését befolyásoló tényezők komplexitása biológiai érés Akceleráció táplálkozási szokások változó szociális ingerek (idegrendszer érése felgyorsul) korai gyermekkorban észrevétlenül érvényesülő bevésődési hatások szerepe

3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés szakaszos elméletek (Piaget, Erikson) fejlődési szakaszt a lelki sérülés, a specifikus inger hiánya a túlingerlés gyermek és a környezet kölcsönhatása - indirekt nevelés személyiségfejlődés Intellektuális (értelmi) Pszichoszexuális Interperszonális

3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés fejletlenség - iskolai alkalmazkodást (figyelem, koncentráció) érett tanulók Visszaesés okai túlzott ingerek jelenléte, kényeztető mértéke vagy trauma Szituációs regresszió Tartós regresszió

3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés nevelést és fejlődést befolyásoló tényezők (örökletes diszpozíciók és társadalmilag adott tényezők - család, tananyag, ország fejlettségi szintje stb.) – a nevelés korlátai is.

4. Nevelési módszerek közvetlen (direkt) közvetett (indirekt) kisiskoláskor közvetett (indirekt) serdülőkor

A nevelési módszerek osztályozása típusai és formái szerint (Bábosik 2003) Közvet-len (direkt) Szokások kialakítása, beidegző módszerek Magatartási modellek kialakítását célzó módszerek Meggyőződések formálásának és tudatosításának módszerei követelmények megfogalmazása gyakoroltatás segítségadás ellenőrzés ösztönzés elbeszélés modellértékű személyek bemutatása műalkotások bemutatása személyes példaadás előadás magyarázat beszélgetés a tanulók önálló elemző munkája

A nevelési módszerek osztályozása típusai és formái szerint (Bábosik 2003) Köz-vetett (indi-rekt) Szokások kialakítása, beidegző módszerek Magatartási modellek kialakítását célzó módszerek Meggyőződések formálásának és tudatosításának módszerei gyakoroltatás: közösségfejlesztés és önfejlesztés, önkormányzati feladatok, tanulmányi feladatok keretében perspektívák megszervezése hagyományok kialakítása követelmények megfogalmazása a nevelő személyes részvétele a közösség tevékenységében pozitív egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életéből felvilágosítás vita