A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar
TARTALOM A nevelés folyamata A nevelés mint értékközvetítés A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés Nevelési módszerek
1. A nevelés folyamata A nevelés problémája Az iskola feladata: nevelés és oktatás A nevelés az emberi erőforrásokat termelő folyamatok egyike. (Pedagógiai lexikon) társadalmilag releváns egyéni képességek intenzív fejlesztése (Gáspár 2000)
1. A nevelés folyamata Ideológia nevelés mint szociális folyamat nevelési modell nevelés mint a viselkedés megváltoztatása modell alapján történő tanulás
2. A nevelés mint értékközvetítés tudatos értékválasztás klasszikus elméletek (behaviorista irányzatok, Watson) „ráhatás” - S-R (inger-válasz) Újabb elméletek (pszichológiai determinizmus, Rubinstein) belső feltételeken (P) - S-P-R (inger-belső feltételek-válasz)
2. A nevelés mint értékközvetítés nevelés szükségessége farkasgyerekek példája, aveyroni erdőben talált fiú – Cole–Cole 1997) Kant (1776) társadalmi szempont (emberi életforma fennmaradása és továbbfejlődése) célirányos, szervezett, folyamatos, rendszerjellegű, kommunikációs rendszerként permanens.
2. A nevelés mint értékközvetítés ’mire neveljünk?’, ’mivel neveljünk?’ és ’hogyan neveljünk?’ Nevelésszemlélet értékelméleti irányzatok biológiai-pszichológiai szociális alapokon álló irányzatok Posztmodern (konstruktív életvezetés)
3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés személyiség fejlődését befolyásoló tényezők komplexitása biológiai érés Akceleráció táplálkozási szokások változó szociális ingerek (idegrendszer érése felgyorsul) korai gyermekkorban észrevétlenül érvényesülő bevésődési hatások szerepe
3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés szakaszos elméletek (Piaget, Erikson) fejlődési szakaszt a lelki sérülés, a specifikus inger hiánya a túlingerlés gyermek és a környezet kölcsönhatása - indirekt nevelés személyiségfejlődés Intellektuális (értelmi) Pszichoszexuális Interperszonális
3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés fejletlenség - iskolai alkalmazkodást (figyelem, koncentráció) érett tanulók Visszaesés okai túlzott ingerek jelenléte, kényeztető mértéke vagy trauma Szituációs regresszió Tartós regresszió
3. A nevelés lehetőségei, adottságok, érés, fejlődés, fejlesztés nevelést és fejlődést befolyásoló tényezők (örökletes diszpozíciók és társadalmilag adott tényezők - család, tananyag, ország fejlettségi szintje stb.) – a nevelés korlátai is.
4. Nevelési módszerek közvetlen (direkt) közvetett (indirekt) kisiskoláskor közvetett (indirekt) serdülőkor
A nevelési módszerek osztályozása típusai és formái szerint (Bábosik 2003) Közvet-len (direkt) Szokások kialakítása, beidegző módszerek Magatartási modellek kialakítását célzó módszerek Meggyőződések formálásának és tudatosításának módszerei követelmények megfogalmazása gyakoroltatás segítségadás ellenőrzés ösztönzés elbeszélés modellértékű személyek bemutatása műalkotások bemutatása személyes példaadás előadás magyarázat beszélgetés a tanulók önálló elemző munkája
A nevelési módszerek osztályozása típusai és formái szerint (Bábosik 2003) Köz-vetett (indi-rekt) Szokások kialakítása, beidegző módszerek Magatartási modellek kialakítását célzó módszerek Meggyőződések formálásának és tudatosításának módszerei gyakoroltatás: közösségfejlesztés és önfejlesztés, önkormányzati feladatok, tanulmányi feladatok keretében perspektívák megszervezése hagyományok kialakítása követelmények megfogalmazása a nevelő személyes részvétele a közösség tevékenységében pozitív egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életéből felvilágosítás vita