A dunai hajózás fellendítésének gazdasági és közlekedésföldrajzi feltételrendszere Tiner Tibor MTA CSFK Földrajztudományi Intézet „Közlekedés – mozgásban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
NELI-projekt bemutatása
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
MLE MFB október 7. Szabadka – Szerbia és Montenegro
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Logisztikai hálózat és folyosók
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Veszélyes áruk vízi szállítása
7. Bajai Gabona Partnerség Baja, Június 04.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határtérség.
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
SZÁRAZFÖLDI KÖZLEKEDÉS
Magyarország infrastruktúrája
Előadás másolata:

A dunai hajózás fellendítésének gazdasági és közlekedésföldrajzi feltételrendszere Tiner Tibor MTA CSFK Földrajztudományi Intézet „Közlekedés – mozgásban a területi kutatások” konferencia ELTE TTK Földrajz- és Földtudományi Intézet, 2012. 11.10.

NEMZETI HAJÓZÁSI STRATÉGIA avagy Magyarország és fővárosa a víz felé fordul Szül. hely, idő: NGM Tervezéskoordinációért Felelős Államtitkárság, 2012. 09. Kiemelt célok: - Budapest vízi személy- és áruforgalmának déli irányú eltolása - Új típusú, kis merülésű, magyar tervezésű hajópark létrehozása Feladatok: - Személy- és áruszállító hajók építése - Folyami és tavi kikötők építése és korszerűsítése - Hajózást kiszolgáló tevékenységek fejlesztése (karbantartás, javítás, üzemanyag- és áramellátás, egyéb kikötői szolgáltatások) - Új MAHART Holding létrehozása Fejlesztések gazdasági hatásai: Vízi közl. arányának növekedése a főv. és aggl. közösségi közl.-ben Turizmus fellendülése Munkahelyteremtés Nincs: költségbecslés, forrásmegnevezés, költség-hasznon elemzés!

Folyami hajózás: hátrányos helyzetű ágazat Előnyök: Belvízi közl.: nagy hordképesség, környezet kímélés, viszonylag alacsony üzemi ktg-ek Vasút: nagy árutömeg viszonylag gyors és olcsó továbbítása a fővonalakon, biztonságos hálózat és forgalomirányítás Közút: rugalmas fuvarszervezés, háztól-házig szállítás, időbeni kötetlenség, kis forduló idő. Légi közl.: igen nagy szállítási sebesség, rövid szállítási idő, pontosság Hátrányok: Belvízi közl.: kis száll. sebesség, természetföldrajzi tényezőknek való kitettség, igen rövid hálózat, igen kevés kiszolgáló pont (kikötők), kerülőutak hiánya. Vasút: nehézkes szervezeti rendszer, korlátozott szolgáltatási lehetőségek (vasútállomáshoz, iparvágányhoz való kötöttség), Közút: forgalmi dugók, levegő- és zajszennyezés, rezgéskárok balesetveszély, gyorsan változó üzemanyagárak, magas adók Légi közl.: leszállóhely-függő, kis árusúly, magas szállítási költségek (kevés fajta értékes áru szállítása

A Duna: vízi közlekedési „köldökzsinór” (VII. Helsinki folyosó)

Hazai Duna-szakasz: mostoha hajózási feltételek A dunai hajózást alakító tényezőcsoportok: Természeti Műszaki-infrastrukturális Gazdasági Közlekedés-szervezeti Ágazati politikai Humánpolitikai Természet- és környezetvédelmi Valamennyi tényező esetében jelentősek a különbségek a felső, ill. a középső és alsó Duna-szakasz hajózási jellemzői között! („minőségi lépcsőfokok”)

Természeti tényezők Vízjárási viszonyoknak való eltérő kitettség - csapadék függvényében: kisvíz, árvíz - hőmérséklet függvényében: jegesedés (50%< 10 napig -15 °C, v. 15 napig -10 C°) D: 6 duzzasztó A: 10 duzzasztó (350 km-en 155 m esés) H: nincs duzzasztó (417 km-en 50 m esés) RO, SRB: 1-1 duzzasztó (Vaskapu I-II) - Hajóforgalom korlátozásából adódó időveszteség évi 22-26% (H) - Raksúlykorlátozások gyakoriságából adódó költségnövekmény 11-18% (H) (Minden 1 cm-nyi merülési korlátozás 15 t raksúlycsökkentést von maga után!) ( 1350 tonnás EU-szabvány uszályok!) Eltérő a vízmélység szabályozottsága: Eu szabv. 2,5 m (D, A, SK, R, BG, UA, MD - OK) H: sok évi átlagos vízmélység ez alatt van Gönyű: 1,76 cm; Bp: 205 cm (2012:132 cm) 50 gázló (160-180 cm) a Mo-i szakaszon HR, SRB: Belgrádig duzzaszt a VaskapuI.

Ausztriai vízlépcső (Wien-Freudenau)

Vízlépcső építése Ybbsnél, 1956

Műszaki-infrastrukturális tényezők Dunai kikötők száma, szolgáltatásai (Duna Bizottság stat.) - Kikötők száma: igen változó (D: 5, A: 6, SK: 2, H: 7, HR: 2, SRB: 7, RO: 20, BG: 9, UA: 4, MD: 1) - Szolgáltatások fajtái (minőségi lépcsőfokok): (darabáru, ömlesztett áru, folyékony áru, konténer, Ro-Ro forg. kezelés) Dunai kikötők országonkénti szolgáltatási indexe: (max. érték: 5,0 – ha valamennyi kikötő mind az 5-öt nyújtja) Felső Duna-szakasz: D: 4,4; A: 4,3, SK: 4,0. Együtt: 4,3 Középső Duna-szakasz: H, HR, SRB: 3,0-3,0. Együtt: 3,0 Alsó Duna-szakasz: RO, BG: 2,5-2,5, UA: 3,0; MD: 2,0. Együtt: 2,6 Ezen belül a korszerű szolgáltatások aránya: Konténer: felső sz:100,0%; középső sz: 50,0% (H:42,8%), alsó sz 29,4% Ro-Ro: felső sz: 76,9%; középső sz: 25,0% (H:42,8%), alsó sz: 14,7% H: Győr-Gönyű, Bp., Baja versus Komárom, D.újváros, D.földvár, Mohács

Győr-Gönyű

Dunai kikötők az országos logisztikai szolgáltató központok vonzáskörzetében - és azokon kívül

Az ágazat hanyatlásának néhány gazdaság oka A gazdasági szerkezet-átalakulással Kelet-Közép-Európa szerte egyre kevesebb az olcsó vízi útra való tömegáru (érc, szén, koksz, építőanyag, fa, stb.). A csővezetékekre terelődik a folyékony áruk szállítása, az agrár-tömegáruk (gabona) vízi fuvarozása többnyire szezonális jellegű marad. A Dunával párhuzamos gyorsforgalmi utaknak (A1, M1, M15, M2, M6) jobb a versenyképessége az éleződő fuvarpiaci versenyben (gyorsaság és háztól-házig szállítás). (Az épülő román autópálya-hálózat Dél-Erdélyt átszelő szakasza tovább élezi a versenyt a Duna rovására.) A jövedelmezőség csökkenése miatt elmaradt járműfelújítások és a hajópark minőségi cseréje híján elavult magyar, szerb, horvát, bolgár, ukrán hajópark alkalmatlan az értékesebb áruk megbízható és időben ütemezett szállítására. Az elmaradt kikötő-rekonstrukciók és mederrendezések üzemi költségnövelő hatásai (Csak az utóbbiak költsége 70 md HUF lenne a hazai Duna szakaszon.) Az elhúzódó gazdasági válság csökkenti a nemzetközi és a belföldi áruforgalom volumenét, tovább szűkítve folyamhajózás fuvarpiacát.

Nemzetközi áruforgalom közlekedési ágazatonként

Állami feladatok a Duna-hajózás fejlesztésében A hajózás műszaki és jogi feltételeinek biztosítása Víziút fenntartás és fejlesztés Rossz megtérülési feltételek miatt a vállalkozói szféra ebbe nem vonható be! Kikötők és információs szolgáltatások fejlesztése Humánerőforrás fejlesztés (szakképzés) Évtizedes gondok: - A vízi közlekedés csekély kormányzati lobbi ereje. - Az ágazatban működő vállalkozói csoportok kis tőkeereje (nem képesek kikötőfejl.-i beruházásra) - Nincs intézményi háttere (minisztériumon belül) az ágazatnak

Közlekedéspolitikai koncepció 2003-2015 Cél: a magyar közlekedésfejlesztési politika megújítása. Modernizációs programja összhangban áll az EU Fehér Könyvével Hajózásban prioritás: 5 OKK fejlesztése és a Duna Bp. feletti szakaszán a hajózási viszonyok javítása Az EU támogatású 2007-2015 között megvalósítandó TEN-T programban szerepelt Mohács határkikötő schengeni követelmények szerinti kiépítése (2,5 mrd HUFt – 85% EU forrás) Győr-Gönyű infrastr. korszerűsítése (10 mrd HUF – 60% EU) Csepeli Szabadkikötő Ro-Ro terminál megépítése (3 mrd HUF) további fejlesztési igény 12-15 mrd HUF (EU forrásból) – Folyami Információs Rendszer (RIS) fő elemeinek kiépítése a Dunán 2008 végére, 0,5 mrd HUF (Működni kezd: 2011. szept.)

EU szintű gondok és következményeik Az EU tagállamaiban nem jelenik meg integráltan a belvízi szállításra vonatkozó és a környezetvédelmi politika, mert nincs EU szinten kidolgozott belvízi hajózási stratégia (Vízvédelmet szolgáló stratégia értékű EU-s vízkeret-irányelv viszont van!) Hiányzik a belvízi közlekedést integráló multimodális fuvarozási rendszerek kialakításához szükséges közösségi és állami fellépés. Következmény: a folyami hajózás az EU-ban hátrányos helyzetű, a dunai hajózás a középső és alsó szakasz országaiban pedig halmozottan hátrányos helyzetű ágazat

Záró gondolatok Egységes EU szintű stratégiára alapozott, átfogó, integratív fejlesztések nélkül nem hozhatnak radikális javulást a folyami hajózásban az EU újabb és újabb regionális programjai, és nem segítik elő a dunai hajózás fuvarpiacának tartós fellendülését. A fentiek hiányában csupán szerény eredmények várhatók a SEE Transznacionális Együttműködési Program keretében indított helyi kezdeményezésektől (pl. a dunai kikötők fejlesztését célzó 3 éves DaHar projektnek). Végső soron emiatt lllozórikusnak tekinthetők a hangzatos Nemzeti Hajózási Stratégia céljai is, és megvalósulásuk esélye is csekély.

A dunai hajózás mai állapota…

Köszönöm a figyelmet!