THE BIG RETHINK 4. Peter Buchanan: Az építészet céljai The purposes of architecture 2012.09.12. BME DLA Doktori Iskola – Tematikus kutatás - Bartha András.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A konfliktusok és kezelésük
Advertisements

A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Tudás, közösség, hatalom
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Környezetértékelési módszerek
Ápolásetika.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
A konfliktusok és elhárításuk
A regionális gazdaságtan tárgya
GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
A konstruktivista pedagógia alapjai
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Oktatás kiemelkedő fontossága
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
DÖK és érdekképviselet SZUDIT képzés Székelyudvarhely, március 17. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Lukács Oktatási Központ
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe a felsőoktatási állampolgári nevelésben Kocsis Mihály.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
Javaslatok a következő tanodaciklusra Szűcs Norbert Motiváció Oktatási Egyesület.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Készítette:Tóth Sándorné
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Modern. építészet Budapest Moszkva.
Munkaerőpiaci-szolgáltatásokat végző szervezetek lehetőségei
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Épület mint tárgy és tér
A szabályozás hatása az építési minőségre
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
LEADER, Identitás, Sport
Hiteles Élet – Élménydús Élet
Térbeli tájékozódás fejlesztése
PhD online közösségi oldal Dr
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

THE BIG RETHINK 4. Peter Buchanan: Az építészet céljai The purposes of architecture BME DLA Doktori Iskola – Tematikus kutatás - Bartha András Márk

Az építészet céljai The purposes of architecture Az építészet kultúrán belüli helyzete válságos, célja nem tűnik előrevivőnek (enriching sense of purpose) Hogy feltárjuk a problémák okait: el kell távolodnunk, és az egész civilizáció működését kell szemügyre vennünk („Whoever discovered the water, it wasn't the fish” - Marshall McLuhan) A világot a maga komplexitásában (integrále.) és nem egy egyszerűsített modellje alapján kell vizsgálni Más ágazatoknál is megfigyelhető a céltévesztés (orvostudomány, mezőgazdaság) és a mennyiségi és objektív tényezők térnyerése a minőségi és szubjektív tényezőkkel szemben

Integrálelmélet - All quadrant all level diagram

Az elmúlt időszakok tanulságai Modern: az objektív és mennyiségi elvek túlzott érvényesülése Redukción alapuló analízis Kontextus figyelmen kívül hagyása Nagy károk az összefüggő rendszerekben (pl bioszféra, közösségek) Jó meglodások védelem, biztonság, funkcionalitás szempontjából, de hogy fenntartható legyen (hogy fennmaradjon) pszichológiailag és kulturálisan is be kell ágyazni Posztmodern A szubjektív elemek túlzott beemelése (jelek és jelentések) Csak a felszínes dolgoknál marad meg, a tudatalatti és archetípusok mélységéig nem ér el Az posztmodern világszemlélete szerint az építészet földhözragadt és önkényes elemei helyett inkább a reprezentáció és jelentések átadása érdekes

Az építészet pszichológiai igénye Védelem Rituálé A tér kategorizálása, differenciálása, és erősítése (compartmentalisation, differentiation, intensification) Önmagunk és a világ leírásának igénye (az otthon mint mikrokozmosz) Világba ágyazottság érzése

Mik akarunk lenni? Mit jelent manapság embernek lenni? középkor:hit-erény, modern: leírhatóság Amerikai álom – nem fenntartható Communion of subjects vs collection of objects (Thomas Berry kulturtört.) Az építészet több mint lenyomat: kultúránk és önmagunk alakításának eszköze

Célok rendszerezésének módszere Integrálelméletes diagram - egyensúly Az építészet céljait és eszközeit rendezzük el bizonyos kvadránsokban Jobban belegondolva mindent lehetne mindenhova írni (mert összefüggő rendszer) pl:biztonság:  UR: megfelelő zár konstrukció  LL: szomszédok akikre lehet számítani  UL: egészséges szeméyiség Hallgatókkal, brainstorming keretében szedték össze

Jobb felső kvadráns (külső-egyéni) Célok: Védelem Biztonság Funkció Eszközök: Alaprajzi kialakítás Megfelelő méretű, arányú terek Komforttényezők (mikroklíma) DE! : a választás szabadságát megtartva (modernben túlzottan meghatározottak) pszichológia

Jobb alsó kvadráns (külső-közös) Célok: szociális igények kielégítése Épületekből szőtt működő városi szövet Gazdag viszonyrendszerek kialakítása Társas érintkezés elősegítése Make money Ökoszisztéma tisztelete Eszközök: Távolságok, funkciók elosztása a városi térben (de nem csak mennyiségi szempontok alapján, mint a modernben) Tér hierarchia Beépítés, telepítés szociológia

Bal alsó kvadráns (belső-közös) Célok: (Modern építészetből hiányzik) „Kössön a múlhoz, miközben a jövőbe tekint” - kulturális beágyazottság Identitás megtartása Közösség lassú alakulása Eszközök: Kapcsolat a hellyel és idővel differenciálás Beépítés, telepítés Közterrületek használhatósága

Bal felső kvadráns (belső-egyéni) Célok: Esztétika, szépség, örömérzet Nyugalom, mozdulatlanság Elmélázás, vagy felfedezés Otthon a világban érzés Élményszerűség Hely szellemének erősítése Eszközök: (Heidegger, Bachelard, Pallasmaa) Határok kijelölése Anyagok testszerű elemek pl.: entázis Emberi lépték