„A tárgy elnyeri formáját”
Iparművészeti Múzeum (1896) Az öltés művészete - Nemzetközi kortárs hímzések január március 22. Ezt a nemzetközi, nyílt pályázatra épülő biennálét az angliai Hímzők Céhe (Embroiderers' Guild) szervezte a Coats Craft Europe támogatásával azzal a céllal, hogy bemutassa az öltés szerepét a kortárs művészetben. A jelenlegi, hetedik biennáléra 37 országból összesen 608 művész 944 munkája érkezett be. Ebből nemzetközi zsűri választotta ki azt az 56 alkotást, amely 13 ország művészeinek alkotását mutatja be. A bemutatott művek anyaghasználata, technikái és az alkotók művészi felfogása igen változatos.
A tárgy elnyeri formáját Formát kap - elnyeri formáját. Formatervezés/design: tömegtermelés, ipari előállítás. Harmónia/egyensúly teremtésének kísérlete az adottságok, feltételek, körülmények között. (?) Tárgy és tárgysorozat
Alapvető követelmények Jó funkcionálás. Az elfogadott (?) esztétikai normáknak való megfelelés. Több-kevesebb jelentéssel bírnak. (?)
A tárgyak cseréje Tönkremegy. Technikailag elavul. Megunjuk, divatjamúlttá válik. Megváltozik az életkorunk és/vagy életmódunk, mást igénylünk. A „megelégedettség”
Formaváltozás, a formák evolúciója „A forma rendszerint az előképekből következik, életmódunkat befolyásoló változás ritkán fordul elő.” „Alapvetően eltérő, az előképhez képest radikális változtatást nemigen vagy ritkán fogadnak el az emberek és fogad be a környezet.” (Citroen DS 19 - Zunussi OZ hűtőszekrény)
A tárgyak formájának fejlődése, a tárgyak evolúciója Korábbi forma - új tartalom (kocsi, mosógép). Konrad Lorenz evolúciós példája
Objektív és szubjektív jelentéstartalom (?) Anyagi-szerkezeti felépítés Műszaki jellemzők Jelek, jelzések – észlelésük, értelmezésük „A tárgyban a formával kifejezhető információ, az üzenet a tárgy kommunikációja révén válik jelentéssé.” A jelentés aspektusai a megközelítés szempontjából: szemlélődő – használó és tudatosan elemző.
Forma, üzenet Vizuális észlelés, első benyomás: „a formatervezés célja…, hogy a tárgyválasztást segítse, illetve befolyásolja azzal, hogy a tárgy objektív tulajdonságait a forma üzenethordozó tulajdonsága által tegye kívánatossá.” A használatban derül ki, mennyire van harmónia a tárgy objektív és szubjektív tulajdonságai között.
Minőség Egyensúly: jól (forma)tervezett tárgy. Plusz kiváló minőség (?): kiváló design. Design díjak, design klasszikus tárgyak – múzeumok. Kiváló műszaki tartalom + magas, esetenként különleges esztétikai minőség + erőteljes szimbolika – a forma kiemelkedése a többi tényező közül: design-ikonok Emblematikus tárgyak
A minőséget befolyásoló tényezők, példák - a technika fejlettsége
Új anyagok: 3 dimenziós fémek, műanyagok, textil és kompozit anyagok
A kor szellemi állapota (ideológia, filozófia, művészet- és designelméletek)
Éghajlat, táj és helyi adottságok
Helyi (kulturális) hagyományok
Külső művészeti hatások
Alkotói egyéniség, képességek
A megrendelő igényei, lehetőségek, kulturáltsága
A jó tárgy „Amikor az adottságok minden szempontból kedvezőek, amikor a tárgyról szerzett ismereteink elmélyülnek, és amikor a tárgyról alkotott elképzelésünk kiteljesedik, akkor kapják meg a tárgyak azt a lehetőséget, hogy elnyerhetik formájukat.” Jól szolgálják az embert: –funkciójuknak minden ismert szempont szerint megfelelnek –kényelmes a használatuk –Illeszkednek a környezethez.
Tervezés - befogadás Cél – tartalom – forma. Észlelés – felismerés – értékelés.
Tárgy egynemű anyagból, szerkezet nélküli konstrukcióval: Gerrit Rietveld, Cikkcakk szék Verner Panton: S Chair (1955) Panton szék ( )
Zsebszámológépek Az első elektronikus zsebszgép: 1967, Texas Instruments
Braun ET 44
Kilincsek Stílus és funkcionalitás
HEWI Series 111-es típus (1979)
Tv készülékek Mint bútor és berendezési tárgy A plazma tv megjelenése BeoVision 5 (2002)