E-learning: várakozások és realitások A perspektíva és változása európai uniós tükörben Szűcs András.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Tájékoztatás a Versenyképes tudás OP tervezetéről november 22. Közoktatás-politikai Tanács Dr. Sági Zsolt Főosztályvezető EU Koordinációs és Tervezési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Hipermédia tanulási források az interneten
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat modernizációja Budapest 2005.szeptember 8.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Mobilitási stratégia Jövőkép: 2013-ra a mobilitás váljon a humánerőforrás fejlesztés elismert, bevett és könnyen hozzáférhető eszközévé Magyarországon.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Európai Uniós ismeretek
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

E-learning: várakozások és realitások A perspektíva és változása európai uniós tükörben Szűcs András

2 A felfokozott várakozásoktól...

3 … a piac átalakulásáról...

4 … a kijózanodásig

5 E-learning: az ambivalens megítélés okai Ösztönös ellenállás – kezdeti időszak leegyszerűsített promóciós üzenetei – trivializálás a gyorsabb bevezetés, elfogadtatás érdekében – gyakran kétes minőségű termékek és szolgáltatások Gyorsan változó közeg: szakmai - tudományos konszenzus hiánya a terminológia, eszközrendszer, minőség területén Ambiciózus használat a politikai retorikában E-learning: felszínes marketing „hívószó” a piacon

6 Kérdőjelek Az e-learning forradalmasítja az oktatást? –Az ICT integrálása az oktatási rendszerekbe lassú folyamat, a tanulási szokások nehezen változnak ICT + oktatás = esélyegyenlőség? –fizikai és szociális elszigeteltségek feloldása – vagy konzerválása/fokozása? –Hozzáférés a számítógéphez, Internethez: inkább csak a fejlett országokban, középosztálybeli felhasználóknál jellemző

7 Részvétel a felnőttoktatásban az UK-ban, a munkahelyi beosztás függvényében Bob Fryer, NHSU, 2004

8 Kérdőjelek Költséghatékonyság? –Hiányoznak az olcsó, megbízható, robosztus technikai megoldások, ami a tömegesedés feltétele “Blended learning” mint megoldás? –éppúgy jelenthet tudatosan, hatékonyan integrált módszereket mint alkalomszerűen alkalmazott ICT- elemeket konzervatív oktatási környezetben Elérkeztünk-e a konszolidált modellhez az e-learningben?

9 Biztató jelek: hangsúlyeltolódás a technikai/pragmatikus elemekről –infrastruktúra, versenyképesség, költséghatékonyság computers, connectivity, competitiveness, cost-effectiveness a tartalom és a kontextus felé –tartalom, kontextus, együttműködés, tanuló közösségek content, context, collaboration, learning communities Elmozdulás a gyakorlatban –az ismerkedéstől a megvalósításig – a kísérletezéstől a gyakorlati alkalmazásig – a kétkedéstől az elfogadásig

10 Út az e-learning programhoz az EU-ban 1995: Fehér Könyv az oktatásról és képzésről Teaching and Learning Towards a Learning Society, White Paper on Education and Training 1996: Tanulás az információs társadalomban Learning in the Information Society Action plan for a European education initiative 1997: A tudás Európája felé Irányelvek az oktatásról és képzésről 2000 – 2006 “ Towards a Europe of Knowledge”

11 Út az e-learning programhoz az EU-ban 1999 december: eEurope - Információs társadalom mindenkinek eEurope - An Information Society For All 2000 március – Lisszaboni EU Csúcsértekezlet: Célkitűzés: Az Európai Uniónak 2010-re a világ legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú társadalmává kell válnia 2000 október - Memorandum az egész életen át tartó tanulásról Memorandum on Lifelong Learning

12 Az eLearning kezdeményezés 2000 május: eLearning – A jövő oktatásának tervezése eLearning initiative - Designing Tomorrow’s Education  eszközellátottság, infrastruktúra, hálózati hozzáférés fejlesztése, a multimédia számítógépek elterjesztése  a képzés fejlesztése minden szinten – az új technológiák alkalmazásához szükséges készségek fejlesztése, innovatív oktatási modellek fejlesztése, tanárok és oktatók képzése  multimédia tartalom és szolgáltatások fejlesztése, az oktatást segítő tanácsadó szolgáltatások (vocational guidance services) fejlesztése  tudásközpontok – egyetemek, iskolák, kulturális és közösségi intézmények – hálózati összekapcsolásának segítése (networking)

június: eEurope 2005 Gazdaságorientált kulcsszavak: beruházásösztönzés, munkahelyteremtés hatékonyság, termelékenység növelése közszolgálatok modernizálása „e-inclusion” - hozzáférés szolgáltatások, alkalmazások, tartalomfejlesztés ösztönzése, új piacok teremtése szélessávú Internet, az információ biztonsága

14 Az e-Learning program 2002 december: e-Learning program az információs és kommunikációs technológiák oktatásba és képzésbe történő integrálásáról Prioritások:  a digitális megosztottság megszüntetése  felsőoktatás: virtuális campus, virtuális mobilitás  iskolák: partnerségek létrehozása az Interneten (twinning)

15 Kritikus időközi jelentés a lisszaboni stratégia megvalósításáról 2004 április elmaradások az EU tagországokban a tudásalapú társadalmak megteremtésével kapcsolatban – a stratégiai célok veszélybe kerülnek az élethossziglan tartó tanulás következetesebb érvényesítése, az emberi erőforrásokba történő beruházások lényeges növelése szükséges az egész életen át tartó tanulásban részt vevő felnőttek száma alacsony

16 Az EU oktatási programok új generációja 2007– július: Javaslat az Európai Bizottságtól Integrated action programme in the field of lifelong learning – középpontban az egész életen át tartó tanulás – integrált szerkezet, erős hangsúly a mobilitáson Tematikus programfejezetek: iskolai oktatás (Comenius) felsőoktatás (Erasmus - felsőfokú szakképzés is) - szakképzés (Leonardo) - felnőttképzés (Grundtvig). Információs és kommunikációs technológiák innovatív alkalmazása: transzverzális programelem Az e-Learning a programfejezetekbe olvad

17 Az európai távoktatási és e-learning politikák sajátosságai akkor kerülnek kidolgozásra, mikor a spontán kezdeményezések már működnek, az első fázis: infrastruktúra-fejlesztések, majd szakemberképzési, minőségbiztosítási, networking projektek és a tartalomfejlesztés és a felhasználók által kezdeményezett (user-driven) kezdeményezések szakasza következik, ezután a politika elmozdul a szélesebb kontextusú fejlesztések - oktatási innováció, gazdaságfejlesztés, iparfejlesztés - irányába, vagy ezekbe integrálódik

18 Távoktatás és e-learning: Jellegzetesen európai elemek esélyegyenlőség biztosítása, a technológia fejlődéséből adódó szociális kizáródás elkerülése európai dimenzió - a hozzáadott érték hangsúlyozása munkanélküliség leküzdésének előtérbe helyezése pedagógia, tanulási folyamat kutatása, megismerése a megvalósult fejlesztések folyamatos vizsgálata és elemzése (monitoring), a tapasztalatok visszacsatolása, a minőség folyamatos elemzése és biztosítása

19 E-learning hangsúlyok az EU programokban az e-learning a technológiák megbízható alkalmazásán alapul, de módszertan/pedagógia orientált az e-learning mint tanulás, közösségi tevékenység és elő kell segítenie a felhasználók közötti kapcsolatokat, interakciót Gondos bevezetés - az intézményekben szervezeti változások és a tanárképzés fejlesztése szükséges a technológia „kritikus és felelősségteljes” alkalmazása mint megközelítés

20 eLIG (eLearning Industry Group) ajánlásai az Európai Bizottságnak (2003) az e-learning szervesülését elősegítő közeg fejlesztése e-learning holisztikus megközelítése, jobb megértés, annak érdekében, hogy előnyei széles körben kiaknázhatóak legyenek kézzelfogható előnyök minden állampolgár számára, vásárlóerő fejlesztése ezen a területen, standardek, interoperabilitás fejlesztése, technológia-tartalom-humán tényező együttes kezelése, elősegítendő, hogy a pozitív e-learning tapasztalatok elérjék a kritikus tömeget

21 E-Learning az oktatási intézményekben Az e-Learning az intézmények modernizációjának – elvben – elismert eleme Kevés az átfogó, fenntartható, technológiailag és pedagógiailag megalapozott e-learning beruházás A legtöbb fejlesztés kis léptékű, elszigetelt, kísérleti fázisban megrekedő, projektalapú kezdeményezés

22 Oktatók és tanulók Az oktatók felkészültsége és motivációja komoly gátló tényező – időhiány, ellenérdekeltségek, kompenzáció hiánya, A tanulók a inkább a hatékonyság növekedését: kényelmesebb és eredményesebb tanulást várnak az e-learning-től mintsem innovatív pedagógiai megoldásokat

23 E-learning - a bevezetés fő mozgatórugói 1. Szervezeti változások, stratégiai kezdeményezések az intézményekben 2. új helyzetek, új ismeretek elsajátításának szükségessége (új termékek, szabályozások, tantervek…) 3. technológiai fejlődés 4. a tanulók igényei felülről kezdeményezett folyamat! (EPIC, UK felmérés)

24 E-learning a magyarországi felnőttképzésben - Javaslatok a szakmapolitikai változás kívánatos irányaira, az irányítás, szabályozás és a feltételrendszer változtatására, illetve a szükséges további kutatási, fejlesztési irányokra

25 Melyik e-learning definíciót, megközelítést javasoljuk? világos szakmai, minőségi orientációt adó, megalapozott, pontos a tanulás rendszerében gondolkodó, –módszertani, –intézményi, –technológiai szempontokat szervesen figyelembe vevő megközelítés szükséges

26 A társadalmi-gazdasági környezet  az oktatás a tömegesedés, elektronizálódás, piacosodás folyamatában van  az e-learning erős modernizációs hívószó az oktatás fejlesztésére, a tanulás vonzóvá tételére  a forradalmi várakozások kora lejárt: az e-learning nem informatikai és társadalmi csodaszer hanem hatékony eszköz, ezért  a döntéshozók, és a potenciális felhasználók, fogyasztók számára egy józanabb, kritikusabb, igényesebb légkörben kell az e-learning előnyeit bizonyítani.

27 Kritikus elemek Az e-learning realitás, de fragmentáltan működik “Mainstreaming” – felértékelődés – integráció: a napi meghatározó gyakorlat magától értetődő részévé váljon az e-Learning a döntéshozók és felhasználók számára szakmai, minőségi, piaci konszolidációt segítő lépések támogatása felkészíteni az oktatókat és intézményvezetőket a változások irányítására, véghezvitelére (menedzselésére) megbízható és megfizethető eszközök, termékek fejlesztése  a tartalomfejlesztés támogatása

28 Konszolidáció elősegítése Közmegegyezés kialakítása a szakmai alapkérdésekben Hitelesség erősítése - célzottan, hatékonyan megvalósuló (minta)beruházások, projektek elősegítése az e-Learning területén a kezdeményezések öszehangolása, folyamatosság biztosítása, az elért eredmények fenntarthatóságának támogatása

29 A hasznosság világos bemutatása Az e-Learning kézzel fogható, valós előnyeinek hiteles bemutatása az alkalmazók és a potenciális tanulók számára összemérhető adatok a megítéléshez: a döntéshozók számára megbízható információk a beruházási, támogatási döntések meghozatalához A tanulás közelítése a valós élethelyzetekhez

30 A pragmatikus megközelítés meghaladása a hazai érvkészletben a munkaerőpiaci, foglalkoztatáspolitikai attitűd a domináló Fontos a tanulásra való motiváltság, a tudás kultúrájának erősítése Tanulás mint az egyén fejlődésének, az életminőség javításának eszköze a bizalom és önbecsülés légkörének fejlesztése: leküzdeni a tanulás gátjait - ösztönzés és támogatás légkörének megteremtése

31 Kutatások Jobb megértés elősegítése – értékelő, összegző kutatások, előző generációs kezdeményezések kritikus, elemző áttekintése Új generációs, összegző/transzformáló projektek indítása Az e-Learning tanulási folyamat és a tanulói motivációk alaposabb megismerése Kreatív megoldások fejlesztése a tartalom és a szolgáltatások területén egyaránt Igényes szakmai „ismeretterjesztés”: a felhasználókat, fejlesztőket és a tanulókat orientáló kiadványok ICTk a felnőttoktatásban - rendszeres monitorozási, adatgyűjtési és elemzési rendszer kialakítása a döntéshozók, politika, NFI felé

32 Politika Világos prioritások, áttörési pontok megfogalmazása A különböző oktatási szektorok, szakmapolitikai területek egyeztetett fellépése Vásárlóerő növelése, a piac átláthatóságának javítása Jelentős marad az állami kezdeményezések szerepe: a prognózisok túlbecsülték a szabad piac potenciálját és a fejlődés sebességét

33 Igazgatás és minőségbiztosítás Jogi, minőségbiztosítási, akkreditálási intézkedések szektorokon átívelő erősítése Nyitottabbá tenni a tanulás és a képesítések rendszerét – nem-formális és informális tanulás, tapasztalatok akkreditációja. A tanulás eredményességének mérése, mérhetőségének javítása az e-Learning értékelési rendszer (tovább)fejlesztése, nyilvánosságának megteremtése