Energia – történelem - társadalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

A földgáz és a kőolaj.
1/10 Energia – történelem - társadalom Közkeletű tévhitek, pótcselekvések.
AUSZTRÁLIA.
Energia – történelem - társadalom
Energia és (levegő)környezet
Gazdaság és technika I - Tóth Attiláné dr. Gazdaság és technika I Tóth Attiláné dr.
Energetikai folyamatok és berendezések
ISTEN HOZOTT A MI VILÁGUNKBA!
Noé bárkái.
Az Ipari forradalom ? ?.
NEM MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Róma az örök város.
Energia – történelem - társadalom
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Az energiáról röviden Németh Zoltán ELTE TTK 2009.
IPARI FORRADALOM.
A fölgáz és a kőolaj.
Az ipari forradalom.
Demográfia 2. A Világ népessége.
Az alternatív energia felhasználása
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
Gyarmatosítás.
James Watt
Hagyományos energiaforrások és az atomenergia
Müller Ferenc.
Világ legrégebbi még lakott városa
Ipari forradalom Angliában és a kontinensen
12. témakör Gazdasági kérdések 2.: Tulajdon, árak, liberalizáció.
Designtörténet AZ IPARI FORRADALOM
Jut is, marad is? Készítette: Vígh Hedvig
Geotermikus erőművek létesítésének lehetőségei Magyarországon
James Watt ( ) Készítette: Vrzák László, I.A.
Fúzióban a jövő.
Az innováció-kutatás kezdetei. A., A hosszú hullámok elmélete I. Kialakulása: Nyikolaj Kondratyev 1. személye 2. munkája 3. eredmény II. A hullámok sajátosságai.
A népesség számának változása Európában
A számítógép története
Heinrich Friedrich Emil Lenz [Emilij Hrisztianovics Lenc] ( )
„Az ember a földgolyó urává vált” A közlekedés forradalma „ Csatlakozom Mr. Fogg véleményéhez. Ma már tizedannyi idő alatt körülutazhatjuk, mint száz éve:
METÁN-HIDRÁT.
Ipari forradalom.
A fejlődés Kovács.
I. foglalkozás Készítette: Ragó Gábr.
Energia és (levegő)környezet
A tűz.
Energetikai gazdaságtan
Energetikai gazdaságtan
Energetikai gazdaságtan
James Watt Verebes Erika 10. a.
Készítette: Csala Flórián
Készítette: Kovács Adrienn
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
IPARI FORRADALOM KIBONTAKOZÁSA
James Watt Lvomszki Fanni 10/b.
London történelme kvíz
Robert Fulton –1815. amerikai feltaláló, a gőzhajó megalkotója
James Watt.
© Gács Iván (BME) Energetikai gazdaságtan Villamosenergia-szállítás költsége.
Nagy-Britannia születése - az ipari forradalom. Az alkotmányos monarchia rendszere  Jognyilatkozat  alkotmányos monarchia alaptörvénye  III.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII. sz. végén. A demográfiai előfeltétel és következménye.
Technikai Találmányok BEMUTATÓ ALCÍMEBEMUTATÓ ALCÍME.
Energia – történelem - társadalom
Kiss Bettina Hosszú Norbert
Tudás és tetterő az innováció Széchenyi nyelvén Pálinkás József
Energia – történelem - társadalom
Energia – történelem - társadalom
AZ IPARI FORRADALOM A 19.szászadban. GEORGE STEPHENSON.
A felvilágosodás elterjedése
Energiaforrásaink.
Előadás másolata:

Energia – történelem - társadalom Szén és olaj a XX. sz. elejéig 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Szén előtörténete Theophrastos (ie. 4. sz.): a kőszénnek (anthrakes) nevezett kövek meggyulladnak és égnek, mint a faszén és a kovácsok használják Plinius (ie. 1. sz.): Germánia északnyugati partvidékének népei »földdel főzték ételeiket és annak tüzénél melegedtek.« Marco Polo a (13. sz.): kínai utazásáról hazatérve leírja, hogy Kínában a szenet már ősidők óta ismerik és használják 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Korai széntermelés a kőszén használatát Angliában már a 853-ban kelt »Saxon Chronicle« is említi legrégibb feljegyzés a szénbányászatról: 10. század Zwickau Anglia: az első bányászati jogosítványt III. Károly 1239-ben adta a newcastlei szénterületre 12-14. sz.: Belgium, Franciaország, Németország …hőtermelés: fűtés, kovácsolás, fémolvasztás Magyarország legrégibb bányáját 1765-ben Sopron városa nyitotta meg Brennbergben 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Gőzgép elődei Papin fazék 1687 Héron labdája (Heron-Aeolipile) Ie. 1. sz. Giovani Bianca Steam Engine, 1629 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Korai gőzgépek 1698 Thomas Savery gőzgépe Dugattyú nélkül, bányavizet szivattyúzott Thomas Newcomen, 1712 szivattyú hajtás, belső kondenzáció, atmoszférikus nyomású gőz 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

James Watt gőzgépe, 1768/69 külső kondenzáció, henger nem hűl le Első gőzgépek (Watt) James Watt gőzgépe, 1768/69 külső kondenzáció, henger nem hűl le Atmoszférikus nyomású gőz kondenzálása kelt vákuumot Később: „nagynyomású” gőz, tolattyú, kettős működés 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Alkalmazások Szivattyúzás (elsősorban bányákban) Hajózás Jonathan Hulls, 1736 Robert Fulton, 1807, New York Clermont nevű gőzhajó, 7 km/h 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

A Rocket másolata Londonban Alkalmazások George Stephenson 17 kísérleti mozdonyt épített. 1825-ben a Locomotion No. 1 (1825) a világ első közforgalmú gőzüzemű vasútját Stockton és Darlington között. Rocket (1829) elnyerte a Liverpool & Manchester Railway Company díját Gőzmozdony Gőzautó Fardier de Cugnot, 1771 Richard Trevithick, 1804 A Rocket másolata Londonban 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

A gőzgépek összes teljesítménye me.: 1000 LE 1840 1860 1880 1896 Európa 860 5 540 22 000 40 300 USA 760 3 470 9 110 18 060 többi 30 350 3 040 7 740 összesen 1 650 9 380 34 150 66 100 1000 LE = 0,736 MW 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Széntermelés felfutása Világtermelés, millió t/év 1800: kb. 10 millió tonna/év, 2007: 5 845 millió tonna/év 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Kátrány és olaj előtörténete Mózes-legenda: földszurokkal vízhatlanná tett fűzfavessző kosár Noé bárkája: kátránnyal tapasztva Mezopotámiában aszfalttal tüzelnek Algír: ókorban petróleum használat Baku: 6. században említik a tűzimádást (föld alól feltörő földgáz begyulladása) lidércfény (mocsarak feletti metán égés) Marco Polo (13. sz): említi Baku gazdag olajforrásait, köztük egy szökőforrást is 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Olajkitermelés Hagyományosan: rongyokkal felitatva, gödrökből kimerve Olajforrás, Kalifornia Olajtó, Perzsia Olajtó, Baku 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Olajkitermelés Pennsylvania, 1854: Drake ezredes, 10 m-ről nagy nyomás alatt napi 1500 liter kifolyó olaj (Titusville) Titusville, 1860 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Az olaj szállítása Olajvezetékek: 1877: Fekete Város (Baku) és Sabunchi olajmezői között, 1897-1907: Baku-Batumi között (Fekete tenger) 885 km A világ első tankere: Zoroaszter 1878, Nobel-fivérek (Ludvig tervei alapján) első út: Baku-Asztrahany 54 m hosszú, kb. 300 t olaj (két tartályban) Svédországban épült 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Első automobilok Gottlieb Daimler 1880 Daimler-Maybach, 1895. Panhard-Levassor 1890 Panhard-Levassor 1896 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Ford T modell Henri Ford (Galamb József, Farkas Jenő) 1907 szeptember 27. Detroit 4 henger / 2,9 liter / 20 hp 45 mile/h (72 km/h) Gyártás: 1907. október: 11 db 1908: 12 000 db 1908 …1918. között: 15 170 000 db 2009.10.01. © Gács Iván (BME)

Világ kőolajtermelése millió tonna/év Növekedés 1900-tól napjainkig: szén: 8-szoros kőolaj: 200-szoros 1870: 1 Mt/év 2007: 3 937 Mt/év 2009.10.01. © Gács Iván (BME)