kreativitás alkotás és építés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
1.sz. gyakorlat – PROJEKT MENEDZSMENT
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A képzőművészet-terápia
É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Rostás Zoltán ÉPÍTÉSZETI PROGRAM GYAKORLAT.
Tartalom mindmap tézis mottó az előadás címe 113/07/2014 Rostás Zoltán Az építészeti program tartalma.
időbeli tervezés ALAPISMERETEK
Tehetség, tehetségazonosítás
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Informatika.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pszichológiai fejlődés
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Civil Biztonság- és Védelemtudományi Tanszék A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA SGTVATI219BAL Dr. Szilágyi Tivadar
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Ki is az elemző közgazdász?
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
Érzelmi Intelligencia, Kreativitás, Tudásmenedzsment
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Kompetenciafejlesztés3
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
VERSENY MINDEN HATÁRON TÚL: NAGYVÁROSOK KREATÍV FEJLESZTÉSE LUKOVICH TAMÁS, PhD.
Az emberi agresszió.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kreatív iskola Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
BEVEZETÉS ROSTÁS ZOLTÁN.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
Figyelem irányító ábrák
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
EGY KIS VÁLLALKOZÁSTAN építésgazdaságtani előadások építéskivitelezési tanszék 1.
BERUHÁZÁSI KÖLTSÉGEK BECSLÉSE
Az építésgazdaságtan rendszere BERUHÁZÁSTERVEZÉS, ÉPÍTÉSGAZDASÁGTAN ÉS -MENEDZSMENT ROSTÁS ZOLTÁN Bemutatás négy céllal: 1.A szépirodalom szakmai.
LEGO Dacta program.
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
BEVEZETÉS ROSTÁS ZOLTÁN.
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
A képzőművészet-terápia
Módszertani alapismeretek
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
beruházás-tervezési ABCD
*Társadalmi innovációs példák és gyakorlatok Dr. Szabó-Tóth Kinga
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

kreativitás alkotás és építés beruházás-tervezési előadások Rostás Zoltán 1

Pavel Alexandrov orosz matematkus 1912- Mottó Az intuíció a kúp csúcsához hasonlít, az egész kúp pedig az alapjáig szakadatlan munka. Az intuíció, amelyet nem támaszt alá munka, gyorsan alaktalan ábrándokká foszlik szét. Pavel Alexandrov orosz matematkus 1912- 2

4M Az építészmérnök munkájának négy oldala – a 4M: 1. alkotó, kreatív MŰVÉSZ 2. precíz és alapos MÉRNÖK 3. határozott és hatékony MENEDZSER 4. okos és szelíd MEDIÁTOR és mindez együtt, egyszerre. Ha bármelyiket a másik fölé helyezi, azzal olyan egyensúlyvesztés következik be, amit a partnerek nem tolerálnak. 04/04/2017 Rostás Zoltán

a légi teherszállítmány-kultusz Richard Feynmann hasonlata az óceániai bennszülöttekkel kreatívak / alkotó szelleműek-e a bennszülöttek? miért nem szállnak le a gépek? – rész és egész, tartalom és forma „A majdnem az nem.” (Bognár András gépészmérnök, vezérig.)‏ 4

az alkotóképesség tényezői John P. Guilford különböző képességek összessége intellektus = emlékezet + gondolkodás emlékezet: verbális, vizuális, adutitív, stb. gondolkodás: kognitív, produktív, értékelő ill. konvergens, divergens az alkotóképesség jelei: könnyedség, rugalmasság, eredetiség (Nyünyü)‏ egyéb tényezők: vizualitás 5

az alkotó folyamat Irving A. Taylor alkotás: idő, szabadság, tévedések a kreativitás kifejezésformái: expresszív – a kifejezés függetlensége produktív – uralom a környezet felett inventív – összefüggések észlelése innovatív – koncepcióalkotás emergentív – átfogó ismeretek, újdonság a kreativitás gyakorlása: kommunikáció strukturális gondolkodás, összefüggések az alkotóképesség megértése és átélése 6

a kreativitás lélektana XVI.sz. – az alkotó elválasztása a mesterembertől a tehetség nevében – a herceg díjáért (Villon) és az udvarhölgyek szép pillantásáért pszichoanalitikus ~ értelmezés: Freud: a lelki dráma fontossága Leuner: a tudattalan elsődlegessége szublimáció: az agresszív Michelangelo veri a követ tárgyak és személyek pótlása, teremtése – a Teremtő stb… sokfajta egyéb magyarázat 7

egy kreativitás-modell ábra: Leonardo körbe rajzolt férfialakja – aki most legyen nő és tengelyesen szimmetrikus a modell részei: belső motiváció és külső késztetés (karok)‏ tudás és tapasztalat megszerzése (lábak)‏ a gondolkodás (kreativitás, agymosás) és a kommunikáció képessége (törzs)‏ eredményre és jobbításra való törekvés (fej)‏ példák: reklám, grafitti, sziget- és hídcsomagolás és … épület? 8

a kreativitásról szól-e az építészet? jó lenne, de… túl sok pénz, túl nagy presztizs, túl sok politika túl sok alkotó-jelölt – és kevés nagy megbízás kis struktúrák (műhelyek) – nagy feladatok nem csak kreativitás kell- sok minden más tulajdonság is – verseny van! próba: a nők helyzete egy kulturális jelenségben… a magyar építész-asszonyok márványcsarnoka még üres – miért? 9

vigasz és magyarázat hölgyeknek (Stokes szerint)‏ a kreativitás alapja a libidó első tárgyának, a női mellnek az újraalkotása (nyilván ez nem annyira vonzó motiváció az építésznők számára)‏ 10

kreativitás-vizsgálatok 1. Donald W. Mackinnon (USA, 1970)‏ „Az alkotó építőművészek minden más vizsgált csoporthoz képest a legkevésbé vágynak arra, hogy csoportos tevékenységben vegyenek részt.” „...a mások feletti uralom gyakorlásának és kiterjesztésének mutatójában az alkotó építőművészek a legmagasabb pontszámot érték el minden más vizsgált csoporthoz viszonyítva.” 11

Pólya György magyar matematikus (1887-1985) A stílus első szabály, hogy legyen valami mondanivalód. … Az igazi siker titka, hogy a feladatba bele kell vetni egész egyéniségünket. Pólya György magyar matematikus (1887-1985) 12