Bevezetés, alapfogalmak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

Egyenletes körmozgás.
Rajz alapfogalmak rajzeszközök, szerkesztések
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény II Budapest 2014.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZILÁRD ANYAGOK SZÁLLÍTÁSA
A vasúti zúzottkő ágyazat szerepe, feladatai és igénybevételei
1. Hol lehet a 61-es jelzésű villamos vonalán hátsó áramszedő használatával üzemszerűen közlekedni? a) Nincs lehetőség hátsó áramszedő üzemszerű használatára.
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar Villamosművek Tanszék Szakaszolási tranziensek.
Közlekedéskinetika és -kinematika
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Építőipari Logisztika
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Járművek és Mobilgépek II.
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
AZ ÉGHAJLAT ÁBRÁZOLÁSA
Műszaki ábrázolás alapjai
VASÚTI PÁLYADIAGNOSZTIKA SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyszabályoknak megfelelően természetes és mesterséges borításon is lehet mérkőzéseket.
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyA játéktér felületének simának, egyenletesnek kell lennie, érdes felület nem.
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
Közműellátás gyakorlathoz elméleti összefoglaló
Egy újjáéledő vasúti jármű: HAJTÁNYOK Közlekedésük aktuális kérdései
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
1. Milyen kialakítású a 19-es jelzésű villamos Batthyány tér végállomása? a) Fejvégállomás, két csonka vágány, kettős vágánykapcsolattal. b) Fejvégállomás,
Menetellenállások Alapellenállások: Járulékos ellenállások:
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
A tehetetlenségi nyomaték
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Járművek és mobil gépek II.
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Pilisvörösvár(kiz.) - Piliscsaba(bez.) vonalszakasz pálya és műtárgyépítési, valamint a kapcsolódó ideiglenes biztosítóberendezési, távközlési, közműkiváltási,
A közlekedés építésföldtana Építés- és környezetföldtan 4.
VASÚTI PÁLYÁK Bevezetés, alapfogalmak Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék. Budapest Összeállította:
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
Közlekedéskinetika és -kinematika
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Hogyan közelíthető meg Budafok kocsiszín vágányhálózata a Fehérvári úti villamosvonalról? A Savoya park irányú vágány Budafok kocsiszín megállóhelye után.
Milyen kialakítású a Móricz Zsigmond körtér M végállomás?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A tehetetlenségi nyomaték
A VASÚTI ZAJ LÉLEKTANA & RUGALMAS VÁGÁNYSZERKEZETI ELEMEK
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Milyen kialakítású a Móricz Zsigmond körtér M végállomás?
Előadás másolata:

Bevezetés, alapfogalmak Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék VASÚTI PÁLYÁK Bevezetés, alapfogalmak Összeállította: Gyimesi András Budapest 2014.

Vasúti pályák - Bemutatkozás SZEREPLŐK: Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák - Tárgytematika AJÁNLOTT IRODALOM: Megyeri Jenő: Vasútépítéstan Dr. Horváth: Vasúti alépítmény építése és fenntartása Hét Dátumok Előadás Gyakorlat Ki tartja 1. 13.febr Bevezetés, alapfogalmak, bemutatkozás   Gyimesi - Sanyó 2. 20.febr Kinetikai alapok - vasúti ellenállás összetevők, átmeneti ívek, túlemelés Kitűzési alapok, földművek Gyimesi 3. 27.febr Alépítmény I. 4. 06.márc Alépítmény II. Ágyazat 5. 13.márc Vasúti aljak Sanyó 6. 20.márc Sínek, kapcsolószerek Kitérők, átszelések - FELADATKIADÁS 7. 27.márc Vágánykötés 8. 03.ápr Kiegészítő létesítmények Víztelenítés, pályavédelem 9. 10.ápr Üzemlátogatás 10. 17.ápr Karbantartás/Felújítás/(Át)Építés Vasúti munkagépek - Feladatleadás 11. 24.ápr Zárthelyi dolgozat 12. 01.máj Elmarad (Munka ünnepe) Elmarad 13. 08.máj Prezik 14. 15.máj Pót Zh Gyimesi András 2014.

Fajlagos menetellenállás Vasúti pályák – Alapfogalmak – vasúti közlekedés A vasúti közlekedés: a szárazföldi közlekedés alágaként, személyek és árúk olyan szabályszerűen ismétlődő tömeges helyváltoztatása, mely a vasút sajátos műszaki eszközeinek segítségével valósul meg. - pálya, jármű… Miért választjuk a vasutat? Sínpálya – acélkerék kapcsolat: sokszorosan nagyobb felületi nyomások engedhetők meg, kisebb fajlagos menetellenállás mellett mint más szárazföldi alágazatoknál. Pálya Fajlagos menetellenállás Vasút normál nyomtáv (1435mm) 3-4 N/kN Beton / aszfalt burkolat 10-25 N/kN Kőburkolat 15-30 N/kN Makadám burkolat 20-40 N/kN Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – alapfogalmak – vasúti közlekedés A vasúti közlekedési eszközöket nem csak a szárazföldi közlekedési eszközökkel tudjuk összehasonlítani, további fontos tényező a kihasználtság is illetve a fajlagos energiaszükséglet: Személyszállító eszközök Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – alapfogalmak – vasúti közlekedés Vasúti közlekedés legnagyobb előnyei: Energiatakarékos Környezetbarát Zaj és rezgésterhelés Levegőszennyezés – lokális és globális Talaj és vízszennyezés Biztonságos – erős szabályozás – jó statisztika Sebességben versenyképes (lehet) Helyszükséglet Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – alapfogalmak Vasútüzemek forgalom összetétele alapján: Vegyesfogalmú (európai) rendszer: ugyanazt a pályát a gyorsabban közlekedő személyszállító és a lassabban közlekedő teherszállító szerelvények egyaránt használják Nagysebességű személyforgalmú rendszer: a pályán csak nagysebességű személyvonatok közlekednek, rendszerint motorkocsis szerelvénnyel Teherfogalmú (észak amerikai) rendszer: a pályát a tagy terhelésű tehervonatok igényei határozzák meg. Üzem rendszer Tengelyterhelések Sínrendszer Vegyes ~200-220 kN ~ 60 kg/m Nagysebességű ~160 kN ~ 60 kg/m Teherforgalmú ~300-400 kN ~ 70-80 kg/m Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Koronaszint: földmű felső síkjának szintje, a pálya tengelyében mérve Alépítmény: a vasúti pálya koronaszint alatti része (földmű, műtárgyak, stb.) Felépítmény:a pálya koronaszint feletti része (ágyazat, aljak, sínek, leerősítések stb.) Sínkorona: a sin felső érintősíkjának szintje (ív esetén a belső sínszálon mérve) Pályaszint: sin keresztmetszet szimmetriatengelyének és az alátámasztás (keresztalj) felső síkjának metszéspontja. Terepszint: a pálya tengelyében mért természetes terep szintje Rézsűhajlás (ρ) ρ=ctgβ - Terephajlás (λ) λ=tgα Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Ágyazatvastagság: a sin alsó lapja és a földmű közti függőleges távolság, íves vágánynál a belső sinszál alatt mérve Aljtávolság: a szomszédos keresztaljak hossztengelyei közötti távolság ( 0,6m – hézagnélküli) Emelkedés/esés a vasúti pálya hosszirányú lejtése, amit a vízszintessel bezárt szög tangensével fejezünk ki ezrelékben. Nyomtávolság: a vasúti vágány alapvető és igen fontos mérete. Normál nyomtáv esetén t=1435 mm 1430 mm < t < 1465 mm (ív: előírt nyombővítés!) Hol mérjük: koronától 14 mm-re Körív sugár(m) Nyom-bővítés R≥300 300≥R≥250 5 250≥R≥200 10 200≥R≥150 15 150≥R≥100 20 100≥R≥50 25 Gyimesi András 2014.

Nyomtávolságok eloszlása a Földön Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Normáltól eltérő nyomtávok: Széles nyomtáv példák: 1524 mm – volt SZU, Finn, USA dél 1600 mm – Írország, Ausztrália 1676 mm – Spanyol, Portugál Keskeny nyomtáv példák: 1000, 750 mm – Európa 760 mm – Magyarország jellemzően 1067 mm – Japán, Afrika Nyomtávolságok eloszlása a Földön Normál 62% Széles 15% Keskeny 23% Minimális nyomtávolság: 381 mm 15 inch Magyarországon 385 volt a legkisebb (elbontva) Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Űrszelvény: az, a pálya feletti szabványos méretekkel ellátott keresztmetszeti terület, amelybe semmiféle ideiglenes vagy végleges létesítmény nem nyúlhat be. (Rakszelvény: járműszerkesztési szelvény) Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Vágánytengely: nyomtávolságok felezővonala Vágányok tengelytávolsága: R>4000 m nyílt vonal : 4 m és többszörösei R≤4000 m az alapérték Δ=36000/R mm-rel növelendő Állomásokon: 5 m és többszörösei Nyílt vonal: Két szomszédos állomás közti pályarész Kezdőpont-végpont: A Budapestről kiinduló vonalak kezdőpontja Budapest. A nem Budapestről induló vonalak kezdőpontját a vezérigazgatóság jelöli ki Jobb és bal vágány: Kétvágányú pályán a végpont felé tekintve a jobb kéz felé eső vágány a jobb vágány Helyes és helytelen vágány: Kétvágányú pályán azonos irányú vonatok részére kijelölt vágányt – rendszerint menetirányt tekintve a jobb oldalon elhelyezkedőt helyes vágánynak a másikat helytelen vágánynak nevezik. Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Állomás, pályaudvar: Vonattalálkozásra, illetve személy és áruforgalomra berendezkedett szolgálati hely Az állomás területe: Az állomás bejárati (V) és az ellenkező oldalon lévő ilyen jelző közötti terület. Fejállomáson a bejárati jelzőn belüli terület Forgalmi kitérő: Csak vonattalálkozásra berendezkedett szolgálati hely Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Megállóhely: Személyforgalomra, esetleg korlátozott áruforgalomra berendezkedett nyíltvonali szolgálati hely, ahol a nyílt pálya vágányain kívül más vágány nem található Rakodóhely: Áruforgalomra berendezkedett nyíltvonali szolgálati hely. Megálló-rakodóhely: Személyforgalomra és áruforgalomra berendezkedett nyíltvonali szolgálati hely, ahol a nyílt pálya vágányain kívül egy vagy több mellékvágány is található Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – pálya alapfogalmak Fővágány: A szolgálati helyek minden olyan vágánya, melyet vonatfogadásra jelöltek ki Átmenő fővágány: Állomásokon és megálló-rakodóhelyeken a nyílt pálya vágányának Egyenes irányba álló váltón / váltókon át folytatását képző vágány Mellékvágány: A szolgálati helyek vonatfogadásra ki nem jelölt vágánya (raktári-, rakodó-, mérleg-, tároló-, terelő-, rendező-, kihúzó-, felhúzó-, gurító-, irány-, mosó-, javítóvágány stb.) Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – jármű alapfogalmak Vasúti járművek rendeltetés szerinti felosztása: mozdonyok – erőgéppel rendelkező, kizárólag vontatásra szolgáló járművek Villamos, dízel, gözüzemű motorkocsik – erőgéppel rendelkező de haszonteher befogadására is alkalmas kocsik – személyek és árúk szállítására szolgáló járművek egyéb (üzemi) járművek – a pályán közlekedő a fenti kategóriákba nem tartozók Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – jármű alapfogalmak - járműmozgások Szabálytalan járműmozgások: A vasúti jármű, a vágánytengellyel párhuzamos szabályos haladó mozgása mellet, - a járműkerék és a pálya sajátos kialakítása miatt – egyéb, úgynevezett szabálytalan mozgásokat is végez. A pálya vonalára merőleges kígyózó mozgás oka a kúpos felületű kerék, illetve a kerékpár és a sinpálya közti méretkülönbség ( szabványos méretek esetén is minimum 9 mm játék: j=1435-1426) Egy kerékpár egyenes pályán sinus-görbe alakú pályát ír le, melynek hullámhossza: s=kerék futókörök távolsága (m) r= kerék futókörök sugara (m) a=futófelület hajlása a vízszinteshez A két sinszál közötti magasságkülönbség (süppedés), illetve a jármű kétoldali hordrugójának eltérő mozgása hozza létre a pályatengelyekkel párhuzamos, un. támolygó mozgásokat. A sin illesztéseinél a sinvégek magasságkülönbsége alakulhat ki. Ez a vágány tengelyére merőleges, vízszintes tengely körüli elfordulást un. bólintó mozgást hoz létre. Gyimesi András 2014.

Vasúti pályák – jármű alapfogalmak - járműmozgások Az előzőekben említett szabálytalan mozgások kedvezőtlen hatással bírnak a jármű haladására, hosszútávon megnövekedett igénybevételt jelentenek mint a pálya, mint a jármű szempontjából, ezért valamennyi vasút igyekszik ezek hatását csökkenteni illetve kiküszöbölni. A szabályosan megépített és jól karbantartott vasúti pályán a bólintó és támolygó mozgás nagyrészt – hézag nélküli pályán teljes egészében – kiküszöbölhető. A hézag nélküli pályán azonban az ütések elmaradása miatt a kígyózó mozgás felerősödhet, így ezeket általában 2-3 mm-es nyomszűkítéssel, illetve a szabványos 1:20-as sindőlés helyett 1:40-es sindőléssel építik. A közlekedésdinamika / közlekedéskinetika a járműre ható erőket és az erők által létrehozott mozgásokat vizsgálja, feltárva az azok közti összefüggéseket, melyekkel a jármű mozgásállapotát írhatjuk le. - Ezzel folytatjuk. Gyimesi András 2014.