Népszerű kultúra és magaskultúra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Történeti episztemológia
2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 3. előadás.
Művészet By: Turi Krisztina.
Arany János Ősszel.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
Az antikvitás akropolisz.
EURÓPA ÉS AZ EURÓPÁN KÍVÜLI VILÁG A SZÁZADBAN
Negyedik előadás Március 11
MŰVÉSZETTÖRTÉNET Előadó: dr. Újvári Edit főisk.docens
A romantika irodalmából
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A Liberális tábor.
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST,
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Katona András Magyar Turizmus Zrt.
Építészettörténet.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Ajándékok és viszonzásuk
Művelődés-gazdaságtan
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Faragó Kata: Mátyás uralkodói portréja, avagy a KORTÁRSAK és az UTÓKOR szerint.
Az Élet Igéje január „A hívők sokaságának egy volt a szíve-lelke. Egyikük sem mondott birtokából semmit sem a saját tulajdonának, hanem mindenük.
A szellemi tulajdon védelme Alapinformációk március
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
Ágazati közkapcsolatok: kultúra (kulturális intézmények) (Relaţii publice sectoriale – cultură)
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
A tömegkommunikáció.
I NTEGRÁCIÓ ÉS TURIZMUS Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Péterfi Rita Országos Széchényi Könyvtár Budapest Könyvtárhasználati szokások alakulása a számítógép- és internethasználat tükrében avagy.
 A politikai berendezkedések: a demokrácia és a diktatúra  A rendszerváltás Magyarországon  Az Alkotmány  A politikai pártok ma Magyarországon.
Kárpát-medencei Magyar Könyvtárosok Konferenciája Csongrád, május 30. A magyar kultúra szerepe a Kárpát-medencében 1 Dr. Nagy Mihály Emberi Erőforrások.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
1879. december 1..
Az ókori kultúrák.
Tömegfilm és szerzői film
Kultúra és kommunikáció
Előadás másolata:

Népszerű kultúra és magaskultúra

Gans, Herbert J. (1998) "Népszerű kultúra és magaskultúra" in Wessely Anna (szerk.) A kultúra szociológiája, Budapest: Osiris - Láthatatlan Kollégium.

tömegkultúra-kritika „…tárgya a jó élet természete, tehát általában az élet, különös tekintettel a munkavégzési szerepeken kívüli élet célja.” „… a társadalmat milyen kultúra, kinek a kultúrája uralja, illetve képviselje társadalmi vagy nemzeti kultúraként…”

szabadidős viselkedés „a tömegkultúra fokozódó használata unalomhoz, elégedetlenséghez, sőt talán társadalmi zűrzavarhoz vezet” XIX.sz és a XX: század eleje: orfeumok, kocsmák, bordélyok: alkohol, tiltott szerelem 1920-as – 1950-es évek: a filmek, képregények, rádió, látványsportok: passzivitás, értékromlás 1960-as évek: televíziózás, kertvárosi élet 1960-as évek vége: a tömeg kultúra helyett az ifjúsági kultúrák kerülnek fókuszba

Gans a tömegkultúra-kritika jövőjéről „…hamarosan újra feléledhet. Felerősödése ugyanis nem annyira a magas vagy a népszerű kultúrában végbement változásokon múlik, mint inkább az értelmiség – különösen a ténylegesen vagy szívük szerint a „rendszerhez” tartozó értelmiségiek – társadalmi helyzetén; az idők során ez a kritika mindig akkor jelent meg, amikor az értelmiség elvesztette hatalmát és a hatalommal járó rangját, majd szinte elnémult, valahányszor hatalma és rangja megerősödött. ”

Ízléskultúrák „értékekből, az értékeket kifejező kulturális formákból (zene, képzőművészet, iparművészet, irodalom, dráma, vígjáték, költészet, kritika, hírek) és hordozóikból (könyvek, folyóiratok, újságok, hanglemezek, filmek, televíziós műsorok, festmények, szobrok és építészet), továbbá az esztétikai értékeket és funkciókat ugyancsak megjelenítő közönséges fogyasztási javakból (lakberendezés, ruhák, háztartási gépek, gépkocsi) tevődnek össze.” „politikai értékeket is hordoznak, amelyeket nyíltan ritkán fejeznek ki, inkább csak kimondatlanul sejtetnek, vagy ha úgy sem, akkor is vannak politikai következményeik.”

A kritika A népszerű kultúra alkotásai negatív jellegűek A népszerű kultúra negatív hatást gyakarol a magaskultúrára A népszerű kultúra negatív hatást gyakorol közönségére A népszerű kultúra negatív hatást gyakorol a társadalomra.

Bourdieu és a kulturális tőke elmélete . Pierre Bourdieu úgy látja, hogy az egyes műfajokat, szerzőket és műveket leíró esztétikai kategóriák, illetve az azokat hierarchizáló értékítéletek hátterében az egyes műalkotásokat fogyasztó társadalmi csoportok alsóbb- és felsőbbrendűségére vonatkozó előfeltevések állnak. „A művészet és kultúra fogyasztása ezért alkalmas arra, hogy – tudatosan és szándékoltan, vagy sem – társadalmi különbséget legitimáló társadalmi funkciót töltsön be”

György Péter (1998) "Dáridó avagy a szocializmus vége" in Digitális Éden, Budapest: Magvető