Környezetpszichológia III.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A fogyasztói magatartás
A tanulás idegrendszeri alapjai
ÉRZELMEK.
Motiváció.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Bizalom a szervezetekben
A „közbülső változók” bevezetése
Szociális tanuláselmélet
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
MOTIVÁCIÓ.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Az érzelem klasszikus elméletei Érzelmi definíciók
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Nyolcadik előadás.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Személyiség - lélektan
Szabályozás-vezérlés
Általános és személyiséglélektan
Beilleszkedési zavarok
Krízis.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik:  kezdeti társas rituálék időszakának.
Az érzelmek.
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Quality Human Management
Az innováció következményei. A., A következmények vizsgálata – az eddigiek során igen kevés figyelmet fordítottak rá I. Az ügynökök véleménye II. A hagyományos.
Pszichológiai Ismeretek
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Az érzelmek lexikális megközelítése
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
A személyiség biológiai alapjai
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
1 Egészségvédelem a munkahelyen II. Stresszmentes munkahelyek. Prof. Dr. Ungváry György.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A képzőművészet-terápia
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szabályozás-vezérlés
Kognitív és emotív jelentés
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A piac és a piacgazdaság
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Környezetpszichológia III. A közvetlen környezet Környezetpszichológia III.

A közvetlen környezet a háttérben van általában tudattalan, a kezdeti tudatosság után habituálódik hatással van az arousal szintre, az érzelmekre és a figyelmi folyamatokra

Arousal és figyelem mely ingerekre figyelünk fel? a csatornák száma a csatornák típusa intenzitás információérték az információ relevanciája mintázat és bejósolhatóság befolyásolhatóság

Az arousal jelei periferiális: szívritmus, vérnyomás, légzés stb. központi: kérgi arousal szubjektív tapasztalat: izgalom, feszültség arousal és teléjesítmény Zuckermann: SSS

Az érzelmek a környezet külső információ forrás, amellyel állandó kapcsolatban vagyunk a környezet értékelése az érzelmeken keresztül történik (pl. szeretem, nem szeretem) az emberek ki is használják a környezetek érzelmet kiváltó hatásait

Mit nevezünk érzelemnek? szemantikai elemzés: öröm/kellemetlenség kognitív kiértékelés pszichológiai alkalmazkodás nyilvánvaló és célirányos viselkedési mintázat vizsgálati irányok: tipizálás a kiértékelési folyamat (kognitív) az egyes érzelmek közti különbségek az érzelmek kifejezése az érzelmeket kiváltó ingerek jellemzői az érzelmek célja (adaptivitás, drive, motiváció)

Mit nevezünk érzelemnek? terminológiai különbségek: feeling - érzés emotion - érzelem mood - hangulat preferenciák és esztétikai ítéletek affekció: általános kifejezés, az emberi kognitív és fiziológiai működést lefedő fogalom fiziológiai komponensek: adrenalin vérnyomás légzés izomfeszülés hümérséklet emésztés

Mit nevezünk érzelemnek? idegi struktúra: limbikus rendszer az agy legősibb része életfunkciók és érzelmek hipotalamusz és limbikus kortex amygdala a fiziológiai változások mindig devianciát jeleznek a normális testi funkciókhoz képest (homeosztázis) szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer

Kísérletek James-Lange féle elmélet (22) Cannon féle kritikák (27) fiziológiai változás=érzelem Cannon féle kritikák (27) túl lassú nem specifikus mesterségesen nem váltható ki Schachter és Singer (62) az érzelmi élmény és a fiziológiai változások közti kapcsolat a heylzet címkézése különleges fontosságú

Kognitív hatások párhuzamosak a fiziológiai változással a helyzet határozza meg az átélt érzelem jellegét a mentális állapot értelmezése az értelmezési folyamatban részt vevő funkciók: memória figyelem logika

Hogyan különböztetjük meg az érzelmeket? értékelés: az észlelet tárgyak és személyek ránk való lehetséges hatásai alapján helyzetészlelésértékelésérzelemfiziológiai változás -emlékezés hasonló helyzetekre -újabb helyzetek anticipációja -a jelen helyzet hatásának anticipációja a memória hatása

A fiziológiai és a kognitív elmélet összekapcsolása Lyons, 80: a fiziológiai válaszok és a kognitív kiértékelés párhuzamosan zajlanak fiziológiai válaszok helyzet kognitív kiértékelés érzelmi élmény érzelmi kifejezés

A környezet és az érzelmek az érzelmi élmények biztosan köthetők bizonyos környezeti helyzetekhez Rivlin, Proshansky és Ittelson (74): a helyzetek, a szociális környezethez hasonlóan, érzelmeket váltanak ki

Mehrabrian és Russell (74) az érzelmi élményt befolyásolja: a környezet ingerei személyiségvonások aktuális állapot az érzelmek kategorizálása: kellemesség (hedonizmus) arousal (intenzitás) dominancia (kontroll) az egyéni különbségek az SS szintjén jelennek meg

Ulrich (83) ha látjuk a tárgyat, az érzelmi értékelés elkerülhetetlen Zajonc (80): szublimális percepció önfenntartó folyamat: erős érzelem, erős arousal adaptív jellemzők: exploráció és elkerülés, amely a túlélést szolgálják

Érzelmek és PEB kogníció és arousal az érzelmek átélése a jelenlegi információktól és a korábbi tapasztalatoktól függ az érzelmek meghatározzák a viselkedés módját külső és belső információk a normák hatása: konzisztencia, pluralizmus vs. tradicionalizmus közvetlen következmények: társas viselkedés, tanulás stb.

Az esztétikai ítéletek általában csak vizuális tényezőkhöz kapcsolódik, de valójában a teljes organizmus válaszait tükrözi abszolút függés a környezettől: homeosztázis a stressz gazdag környezetben az egyensúly megtartása bizonyos határok közt automatikus és tudattalan