Közlekedési pályák Légterek 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
Advertisements

A FÖLD.
HADTUDOMÁNYI ÉS HONVÉDTISZTKÉPZŐ KAR KATONAI ÜZEMELTETŐ INTÉZET
VÁLTOZÓ MOZGÁS.
A Hold nélküli élet Tömegvonzás szerepe. Évente 3,8 cm-rel távolodik.
A légkör összetétele és szerkezete
Bemutató Ballon Repülés Székesfehérvár 2013 Jun.8.
Atmoszféra - A Földünk légköre
A légnyomás és a szél.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
Szolnok, A KATONAI LÉGIJÁRMŰ RENDSZERMODELLJE Seres György 2009 Szolnok, 2009.
Hő- és Áramlástan I. - Kontinuumok mechanikája
Nagy földi légkörzés.
Alkalmazott robottechnológia a Magyar Honvédségben
III. Anyag és energia áthelyeződési folyamatok az óceán-légkör rendszerben A nagy földi légkörzés.
AZ ÉGHAJLATOT KIALAKÍTÓ TÉNYEZŐK IV.
Az általános légkörzés
Mars Készítette: Vachaja József Bottyán János Műszaki Szakközépiskola
Készítette: Kálna Gabriella
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A levegőburok anyaga, szerkezete
Trópusok időjárását meghatározó folyamatok
Hurrikánok, Tájfunok, Tornádók
Luxemburg, Málta,Hollandia
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
Aerosztatikai nyomás, LÉGNYOMÁS
A vízkörforgás Dr. Fórizs István.
Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3
LÉGKÖR.
Dr. Balogh Péter Gazdaságelemzési és Statisztika Tanszék DE-AMTC-GVK
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Levegőtisztaság-védelem
Levegő szerepe és működése
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Hotel Budapest, december 6.
Légi forgalom irányítása konfliktushelyzetek feloldására
ALAPOK SIKLÓREPÜLŐKNEK
A „kis” repülőterek légiforgalmi rendszerbe illesztése
Időjárási és éghajlati elemek:
Időjárási és éghajlati elemek:
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MRSZ Szakmai nap Vass Tímea Dr.Koller József
A Föld légkörének hőmérsékleti tartományai
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
KUTATÁS-MENTÉS.
Tianmen-hegység: Kínában található, észak Hunan tartományban, a közeli város Dayong. (Sokan elbizonytalanodnak a neve miatt, Tianmen, mely nagyon hasonlít.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
A folyadékok és a gázok nyomása
LEVEGŐTISZTASÁG-VÉDELEM
HŐTAN 3. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Légnyomás, szél, ciklonok, anticiklonok
A légkör függőleges felépítése és kémiai összetétele
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
Atmoszféra - A Földünk légköre
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
ADR: kit érint, kinek kell foglalkoztatnia biztonsági tanácsadót?
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
18. AZ ATMOSZFÉRA.
Előadás másolata:

Közlekedési pályák Légterek 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők Dr. Rohács Dániel, egyetemi adjunktus 1. Légkör 1.1. Általános jellemezők 1.2. Szerep a repülésben 2. Légtér 3. Légtér közlekedési szabályai 4. Légi irányítás 5. Légi irányítás jövője 6. Összefoglaló Rohács Dániel

1. Légkör 1.1. Általános jellemzők Definíció: a Naprendszer bolygójának a szilárd tömegéhez kapcsolódó gázburok Terjedelme: alsó és felső határát nehéz meghúzni Alsó határa: a folyadék/jég felszíne (a talajfelszín nem mindig határ, mert a föld alatti barlangokat üregeket is levegő tölti ki) Felső határa: Elméleti úton: a Földhöz rögzített koordináta rendszerben számított centrifugális és nehézségi erő egyensúlya (28.000 - 42.000 km) Tapasztalati úton: meteoritok felvillanásának magassága (kb. 100-500km) Rádióhullámok visszaverődésének magassága (kb 60-300 km) [Makra László, Szegedi Tudományegyetem] Rohács Dániel

1. Légkör 1.1. Általános jellemzők Légkör hőmérséklet szerinti szerkezete: Troposzféra: 0-12 km Sztratoszféra: 12-50 km Mezoszféra: 50-90 km Termoszféra: 90-1000 km Magnetoszféra: 1000-60.000 km Exoszféra: 60.000 km - www.solaviews.com Eastern Illinois University Rohács Dániel

1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben Jet Stream (futó áram) Tropopauza magasságában előforduló keskeny áram Az eltérő tulajdonságú légtömegek hozzák létre A Föld északi/déli féltekén hullámszerűen terjedő áramlat 160-640 km/h sebességű áramlás (átlagosan 240-480 km/h) Kihasználása lerövidíti az utazási időt, csökkenti a fogyasztást www.dkimages.com www.fas.org www.intellcast.com Rohács Dániel

1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben Légnyomás: kalibrált barométerrel mért légnyomás érték útján (barometrikus magasságmérés) azaz a magasság megadása egy kezdeti (nyomás)érték alapján Nyomást befolyásoló tényezők: Tengerszint feletti magasság Földrajzi szélesség Évszak Hőmérséklet Relatív nedvesség www.physicalgeography.net Rohács Dániel

az eltérő kalibrálási érték problémát okozhat 1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben az eltérő kalibrálási érték problémát okozhat két repülő ugyanazon a magasságon repülhet miközben műszerük eltérő értéket mutat 200 ft 300 ft repülőtér B 100 ft repülőtér A Rohács Dániel

1. Légkör 1.2. Szerep a repülésben International Standard Atmosphere (Nemzetközi Egyezményes Légkör) International Civil Aviation Organization (ICAO): 7488-CD (1993) Magasságmérés egy alap kalibrálási érték útján: p = 1013,25 hPa Azonos magasságon, azonos helyen az összes műszer ugyanazt az értéket mutatja Flight Level (FL): ISA alapján számolt magassági érték 100-al osztva (lábban) A repülőtéri manőverezéseket kivéve a FL használatos Repülőtér környezetében: a repülőtérhez viszonyított magasság alkalmazott FL 120 FL 110 FL 90 FÖLD 1013,25 hPa Rohács Dániel

2. Légtér Légtér: A légkörnek a repülés számára felhasznált közege Általánosan a szubszonikus repülés esetében a földtől ~10-12 km magasságig terjed Kialakítások Légifolyosó rendszer (eleinte 10, majd 20 km széles folyosók a polgári légi közlekedés számára) Rohács Dániel

2. Légtér Kialakítások (folyt.) Nyomvonal rendszer Rohács Dániel

2. Légtér Légtér osztályozások: Nemzetközi előírás: International Civil Aviation Organisation (ICAO) légterek meghatározások Nemzeti előírás: 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KVVM együttes rendelet Légtér közlekedési célra történő kijelöléséről (Hatályos: 2007 május10) Alapvető osztályok: ELLENŐRZÖTT NEM ELLENŐZTÖTT irányító felelős az elkülönítésért pilóta felelős az elkülönítésért Rohács Dániel

2. Légtér Speciális esetek az irányítás felelőségében… Rohács Dániel

2. Légtér Különböző szempontok szerinti további csoportosítás: ELLENŐRZÖTT irányító felelős az elkülönítésért NEM ELLENŐZTÖTT pilóta felelős az elkülönítésért Különböző szempontok szerinti további csoportosítás: Repülés típusa (VFR/IFR), Elkülönítés, Nyújtott szolgálat (ATC, forgalmi tájékoztatás, légiforgalmi tanácsadás, repülés tájékoztatás), Látástávolság, Sebességkorlátozások, Rádióösszeköttetés fajtája, ATC engedély kötelezettség Rohács Dániel

2. Légtér Rohács Dániel

2. Légtér Rohács Dániel

2. Légtér Légtér osztályozások (folyt.): Repülőtéri irányító körzet (CTR) A repülőtér közvetlen megközelítésére szolgáló ellenőrzött légtér (pl. ILS megközelítés) ~20 km átmérőjű A föld vagy a víz felszínétől a felette lévő ellenőrzött légtér alsó határáig terjed Magyarországon C osztályú légtérnek számít Repülőtéri közelkörzet (TMA) ellenőrzött légtér Akár ~100-120 km-es környezetében a repülőtérnek Repülőgépek süllyedése/emelkedése a repülőtér környékén CTR megközelítése/elhagyása Rohács Dániel

2. Légtér Légtér osztályozások (folyt.): TSA: Temporary Segregated Area Időszakosan elkülönített légtér Olyan repülési tevékenység helyszíne, amely a több légijárműre veszélyes lehet pl. katonai légi gyakorlatok TRA: Temporary Restricted Area Időszakosan korlátozott légtér Prohibited: tiltott légtér: légiközlekedés állandó jelleggel tilos Restricted: korlátozott légtér: pl. Budaörs: 250 kt-nál kisebb sebességű járművek számára igénybevételére a légiközlekedési hatóság ad engedélyt Danger: veszélyes légtér: pl. lőterek: Várpalota, Nagykanizsa, Kiskunhalas, Nagyoroszi Paks Rohács Dániel

veszélyes légtér (Nagyoroszi lőtér) korlátozott légtér LHBP TMA, CTR Tiltott légtér: Paks TSA Kecskemét Fent: Danger, veszelyes legter, nagyoroszi loter! Fenti piros: Budapest TMA, benne Budapest CTR, melette restricted airspce Kozepso piros: kecskemet TSA: katonak miatt Also piros: Paks tiltott legter Rohács Dániel

3. Légtér közlekedési szabályai Alapvető szabályok: Betartásáért a légijármű parancsnoka felelős Légijármű hajózó személyzet tagjaként nem tevékenykedhet az aki szeszes ital, kábítószer vagy olyan gyógyszer hatása alatt áll, ami csökkenti a cselekvőképességet Kitérési szabályok Kettő szembe (közel szembe) tartó légijármű: mindkettő köteles irányától jobbra kitérni (alányomással vagy fölérepüléssel kitérni tilos) Rohács Dániel

3. Légtér közlekedési szabályai Kettő összetartó légijármű azonos magasságon: az tér ki, amelyik a másikat jobbról látja, kivéve: levegőnél nehezebb hajtóművel rendelkező légijármű köteles utat adni valamennyi hajtómű nélküli légijárműnek; a levegőnél könnyebb, hajtóművel rendelkező légijármű köteles kitérni valamennyi hajtómű nélküli légijárműnek, a levegőnél nehezebb hajtómű nélküli légijármű köteles kitérni a levegőnél könnyebb hajtómű nélküli légijárműnek; hajtóművel működő légijármű köteles kitérni annak a légijárműnek, amely láthatólag más légijárművet, vagy tárgyat vontat. Rohács Dániel

3. Légtér közlekedési szabályai Előzés: Az előzés alatt álló légijármű jogosult a változatlan irány repülésre, míg az előzést végzőnek jobbra történő kitéréssel kell biztosítania a másik légijármű útját A körülmények semmilyen változása sem mentesíti az előzést végző légijárművet ezen kötelezettsége alól, mindaddig, amíg a másik légijárművet teljesen meg nem előzte és útját szabaddá nem tette Rohács Dániel

3. Légtér közlekedési szabályai Leszállás: A levegőben lévő, vagy a földön üzemelő légijárműveknek utat kell adniuk a leszálló légijárműveknek Ha két, vagy több levegőnél nehezebb légijármű közeledik leszállás céljából valamelyik repülőtérhez, a nagyobb magasságon lévő légijármű köteles utat adni az alacsonyabb magasságon lévő légijárműnek Egy leszállóban lévő légijármű elé vágni tilos Ha a légijármű vezetőjének tudomására jut, hogy egy másik légijármű kényszerleszállást hajt végre, akkor annak köteles utat engedni 2 1 Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges? Jelentős forgalom: Mennyi lehet? Európában naponta átlagosan 25.000-35.000 járat van Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges? Jelentős forgalom: Mennyi lehet? Európában naponta átlagosan napi 25.000-35.000 járat van Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges? Jelentős forgalom Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges? Jelentős repülési sebesség Két egymás felé tartó gép cca. 800 km/h = cca. 500 m / s (!) Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért szükséges? Korlátozott látási körülmények (nappal is!) Rohács Dániel

Miért nem ütköznek össze a gépek? 4. Légi irányítás 4.1. Légi irányítás célja Miért nem ütköznek össze a gépek? Légiforgalmi irányítás (ATC): Megléte állami feladat Feladata: Elsődlegesen a légijárművek elkülönítése: Vertikálisan 1000 láb Horizontálisan 5 tengeri mérföld (irányított légtérben) Másodlagosan: Biztosítani a forgalom folytonosságát: minimális késések Időjárási és forgalmi adatok közlése a pilóták számára Rohács Dániel

Légi irányítás (Air Traffic Control) 4.2. Légi irányítás menete Légi irányítás (Air Traffic Control) Repülőréri (Aerodrome/Tower Control) Közelkörzeti (Terminal Radar Approach Control: TRACON) Távolkörzeti (Air Route Traffic Control) Rohács Dániel

Schwechat www.pbase.com 4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Repülőtéri: Repülőtéri Irányító Körzeten (CTR) belül irányít Fel/leszálló és a repülőtéren lévő bármilyen forgalomért felelős Földi irányítás (Ground Control): A repülőtéri manőverezési zónákért felelős: gurtulóutak, előterek, kereszteződések Bárki aki a repülőtéren dolgozik a manőverezési zónákban (repülőgép, ember, üzemanyagszállító kocsi), a földi irányítótól köteles engedélyt kérni VHF rádióval kommunikálnak Gurító radar használnak Légi irányítás (Air Control): Fel/leszállási engedélyt ad, elkülönítés a fel/leszállás alatt A pálya rendelkezésre állását biztosítja a forgalom számára Közelkörzettel együttműködik, hogy igazítsa a forgalmat a repülőtér kapacitásához Engedélyek (Clearance Delivery): Engedélyek adása a SLOT betartása érdekében Rohács Dániel Schwechat www.pbase.com

4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Közelkörzeti (TRACON): A repülőtér ~100 km-es környezetében belül irányít Nagyobb városok esetében (pl. New York) egy TRACON Feladata, hogy rendezze a forgalmat, sorolja be a leszálló gépeket San Francisco, TRACON Photo: FAA London, TRACON www.wikipedia.org Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Rohács Dániel 31L megkozelites Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Rohács Dániel 31L ILS megkozelites Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete 31L SID Rohács Dániel

4. Légi irányítás 4.2. Légi irányítás menete Távolkörzeti (en-route): Légiirányítási központok az átrepülőforgalom irányítására (egy adott területen belül) Magyarországon 1, de pl. USA 21 központ Irányítás központtól központig tart Két központ határánál felelősség átadása (hand-off), pilóta átvált a másik központ rádiófrekvenciájára Egy központ légtere kisebb alrészekre, un. szektorokra van bontva Kialakításuk függ a forgalom jellegétől Egy irányító csak egy szektorért felelős San Francisco, TRACON Rohács Dániel

School of Information Technology and Electrical Engineering 5. Légi irányítás jövője Free Flight Miert Free Flight? Legtöbb járat nem a legrövidebb úton repül ATC miatti útvonalváltoztatások 1994: elkezdődik a koncepció vizsgálata Lényege: ATC-től függetlenül, a pilóták választhassák meg a repülni kívánt útvonalat Korszerű fedélzeti rendszerek alkalmazása: gép körüli forgalom ábrázolása (pl. ADS-B) Előnye: Horizontális Free Flight: legrövidebb útvonal megválasztása Vertikális Free Flight: legoptimálisabb magasság kiválasztása: üzemanyag spórolás Rohács Dániel School of Information Technology and Electrical Engineering Camberra, Australia

5. Légi irányítás jövője Tunnel in the Sky Repülőgép nyomvonalának 4D (3D+idő) kijelzése Rossz időjárási körülmények között is könnyen tartható az ideális konfliktus mentes nyomvonal TU Delft TU Munich Rohács Dániel

5. Légi irányítás jövője Útvonal alapú irányítás (Trajectory-based control) ATC1 ATC2 ATC3 ATC Rohács Dániel

6. Összefoglaló A légkör hőmérséklet szerinti szerkezeti részei eltérő tulajdonsággal rendelkeznek Tropopauzában a repülés számára fontos jelenség: Jet Stream Nemzetközi Egyezményes Légkör Légifolyosó rendszer Nyomvonal rendszer Légiközlekedésnek alapvető szabálya a jobbra kerülés Légiforgalmi irányítás: repülőtéri, közelkörzet, távolkörzet Jövő ATC-je radikálisan eltérhet a mai rendszertől Rohács Dániel