Matematika I. 3. heti előadás Deák Ottó mestertanár Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sin függvény grafikonja
Advertisements

2005. október 7..
Elemi algoritmusok Páll Boglárka.
FEJEZETEK A MATEMATIKÁBÓL
Oszthatóság Az a osztója b-nek, ha van olyan egész szám, amivel a-t szorozva b-t kapok. (Az a osztója b-nek, ha egész számszor megvan benne.) Ha a|b, akkor.
Definíciók: Algoritmus: bármely véges sok lépéssel leírható tevékenység. Olyan pontos előírás, amely megmondja, hogy egy adott típushoz tartozó feladat.
Algoritmusok.
Adatelemzés számítógéppel
Quo vadis matematikaoktatás egy számtantanár skrupulusai
Matematikai Analízis elemei
Összefoglalás 1. Pascal program szerkezete 2. Pascal típusai
Matematika és Tánc Felkészítő tanár: Komáromi Annamária
Számítógépes geometriai leíró nyelvek
Exponenciális és logaritmikus függvények ábrázolása
Műveletek logaritmussal
Matematika II. 3. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Matematika I. Deák Ottó 2. heti előadás mestertanár
Vektormező szinguláris pontjainak indexe
Matematika II. 2. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2012/2013. tanév Műszaki térinformatika ágazat őszi félév.
Benczúr Zsolt VBA gyorstalpaló Benczúr Zsolt
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Egy f  R[x] polinom cS -beli helyettesítési értéke
Turbo Pascal Változók.
Poliéderek térfogata 3. modul.
Algebra a matematika egy ága
Csernoch Mária Adatábrázolás Csernoch Mária
Függvények, mutatók Csernoch Mária.
Egydimenziós tömbök. Deklarálás: var valtozónév:array[kezdőérték..végsőérték]of típus; type típusnév = array [kezdőérték..végsőérték] of típus; var valtozónév:
Számelmélet Matematika Matematika.
Matematika: Számelmélet
A négyzet kerülete K = 4· a.
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Lineáris programozás Modellalkotás Grafikus megoldás Feladattípusok
A TERMÉSZETTUDOMÁNYOK ALAPJAI 1. Matematika
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
Differenciál számítás
Ismétlés 5. Törtek.
C++ Alapok, első óra Elemi típusok Vezérlési szerkezetek
Oszthatóság Az a osztója b-nek, ha van olyan egész szám, amivel a-t szorozva b-t kapok. (Az a osztója b-nek, ha egész számszor megvan benne.) Ha a|b, akkor.
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Matematika III. előadások MINB083, MILB083 Gépész és Villamosmérnök szak BSc képzés 2007/2008. őszi félév.
Fixpontos, lebegőpontos
1 Matematikai Analízis elemei dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém nov. 08.
Programozás C# - ban Feladatsorok.
Dinamikai rendszerek kaotikus viselkedése
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Félévi típus feladatok
Szabványos függvények a Pascalban. Bevezetés Pascalban a függvények feladata, hogy a bemenő paraméterekből előállítsák a függvényértékeket Függvényeket.
Szögfüggvények és alkalmazásai
1. feladat Egy egyiptomi pira-mis (négyzet alapú egyenes gúla) oldal-éle az alaplappal 60o-os szöget zár be. Mekkora a pira-mis oldallapjának és alaplapjának.
Ciklusok (iterációk).
Matematika I. 1. heti előadás Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév Deák Ottó mestertanár.
Alapsokaság (populáció)
XVII. Hajnal Imre Matematika Tesztverseny
Nevezetes algoritmusok
Határozatlan integrál
A MAPLE V rendszer a szimbolikus számítások egyik eszköze.  Jelentése: juharlevél.  1980-ban kezdték el fejleszteni Ontarioban.  Párbeszédes üzemmódban.
Differenciálszámítás
Számtani és mértani közép
előadások, konzultációk
Török Katalin és Marosi Nóra 11/c. Pascal: Az es években megjelent magas szintű programozási nyelv, közel áll az emberi gondolkodáshoz. Nevét.
A derivált alkalmazása
Valószínűségszámítás II.
előadások, konzultációk
Hibaszámítás Gräff József 2014 MechatrSzim.
INFOÉRA 2006 Nagypontosságú aritmetika III.
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Matematika I. BGRMA1GNNC BGRMA1GNNB 7. előadás.
Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Szögfüggvények és alkalmazásai Készítette: Hosszú Ildikó Nincs Készen.
Előadás másolata:

Matematika I. 3. heti előadás Deák Ottó mestertanár Műszaki Térinformatika 2013/2014. tanév szakirányú továbbképzés tavaszi félév

Számábrázolás a Maple-ben Az alábbi számtípusok pontos ábrázolása, keze- lése és megjelenítése a cél: –egész; –racionális; –valós; –komplex. Néhány adat a belső számábrázolásról: –A Maple számrendszerének alapja: 10 4 –Az adatvektor hosszának leírása: 17 bit –A legnagyobb ábrázolható szám számjegyeinek a száma: –A 10-es számrendszerben ábrázolható legnagyobb szám számjegyeinek a száma: 4*( )=524284

4. lecke (1. rész) Néhány példa az egész számokkal végezhető műveletekre:

4. lecke (2. rész) Néhány példa a racionális számokkal végez- hető műveletekre:

4. lecke (3. rész) Néhány példa a valós számokkal végezhető műveletekre:

4. lecke (4. rész) Néhány példa a valós számokkal végezhető műveletekre:

Mit tanultunk a Maple-ből? A Maple borzasztóan nagy, kb jegyű egész számok ábrázolására és használatára képes. A racionális számokat egész számpárként ábrázolja úgy, hogy a számláló és a nevező már relatív prímek (egyszerűsített alak). A valós és a komplex számokat az őket előállító kifejezések segítségével ábrázolja. A valós számok közelítéseit az evalf eljárás szol- gáltatja, mégpedig tetszőleges pontossággal. A kö- zelítés pontosságát az evalf második paramétere határozza meg. Ha ilyet nem adunk meg, akkor a Digits környezeti változó értéke adja meg a pontosságot.

A 4. lecke gyakorló feladatai 5.feladat:Végezzük el a következő műveleteket! a)2 200 b)100! c)ifactor(10^10)d) e) 2^(2^(2^(2^(2^2)))) 6.feladat:Számítsuk ki a 2,3 cm sugarú kör és gömb területét illetve térfogatát, illetve a 3,2 cm oldalhosszú négyzet és kocka területét és térfogatát 24 jegy pontos-sággal!

Az 5. gyakorló példa megoldása

A 6. gyakorló példa megoldása

5. lecke Feladat:Határozzuk meg az x 2 /a 2 +y 2 /b 2 =1 egyenletű ellipszisbe írható legnagyobb téglalapot!

5. lecke megoldása (1. rész)

5. lecke megoldása (2. rész)

5. lecke megoldása (3. rész)

5. lecke megoldása (4. rész)

5. lecke megoldása (5. rész)

5. lecke megoldása (6. rész)

5. lecke megoldása (7. rész)

5. lecke megoldása (8. rész)

5. lecke megoldása (9. rész)

5. lecke megoldása (10. rész)

5. lecke megoldása (11. rész)

Mit tanultunk a Maple-ből (I.)? A szekvenciális helyettesítés általános alakja: subs(x 1 =e 1,x 2 =e 2,…,kifejezés); Hatására először az x 1 összes előfordulása e 1 -gyel, majd a keletkező kifejezésben az x 2 összes előfor- dulása e 2 -vel helyettesítődik, és így tovább. Az implicitplot a plots csomag implicit függvé- nyek rajzolására alkalmas eljárása. Alakja: implicitplot(egyenlőség,x=a..b,y=c..d,opciók); Az egyenlőség írja le az implicit függvényt, melynek független változója x, függő változója y. A második és a harmadik paraméter az ábrázolási tartományt adja meg az egyes tengelyeken.

Mit tanultunk a Maple-ből (II.)? A polygonplot a plots csomag sokszögek felraj- zolására alkalmas eljárása. Alakja: polygonplot([[x 1,y 1 ],…,[x n,y n ]],opciók); A paraméterként megadott kételemű listák egy n- szög szomszédos csúcsainak a koordinátái. Az opciók a plot eljárásnál ismertetettekkel azonosak, használatuk nem kötelező. A restart eljárással a rendszer újraindítható. Kifejezés abszolut értékét az abs eljárással számít- hatjuk ki.

Mit tanultunk a Maple-ből (III.)? A plot3d könyvtári eljárás. Alakja: plot3d(f,x=a..b,y=c..d); ahol f kétváltozós kifejezés x-ben és y-ban. Hatá- sára háromdimenziós felület keletkezik a kijelölt rajzolási tartományban. A convert(f,string) parancs az f Maple objektumot karakterlánccá konvertálja minden olyan esetben, amikor ez az átalakítás értelmezhető.

Mit tanultunk a Maple-ből (IV.)? A for utasítás legegyszerűbb alakja: –for x from kezdőérték to végérték by lépésköz do –...ciklusmag –od Hatására a ciklus magja a ciklusváltozó kezdőérték,kezdőérték+lépésköz,kezdőérték+2*lépésköz... értékeire újra és újra végrehajtásra kerül. Ez addig tart, amíg a ciklusváltozó értéke meg nem haladja a végértéket. A vessző [,] infix operátor sorozatok összefűzésére szolgál. Tehát az s 1 és az s 2 sorozatra az s 1,s 2 az a sorozat, ami úgy keletkezik, hogy az s 1 elem mögé írjuk az s 2 sorozat elemeit.

Az 5. lecke gyakorló feladatai 7.feladat:Rajzoljuk fel az alábbi implicit függvénye- ket! a)x-y 2 =0b)x 2 -y 2 =0 c)(x 2 +y 2 -1)*(x 2 +y 2 -4)=0 8.feladat:Egy felül nyitott, téglatest alakú kád tér- fogata V. Milyen méretek mellett lesz a felülete a lehető legkisebb? 9.feladat:Határozzuk meg az y=2*sqrt(1-x/3)) függvény görbéjébe írható legnagyobb területű téglalapot! Szorítkozzunk az első síknegyedre!

A 7/a. gyakorló példa megoldása (I.)

A 7/a. gyakorló példa megoldása (II.)

A 7/b. gyakorló példa megoldása

A 7/c. gyakorló példa megoldása

A 8. gyakorló példa megoldása (I.)

A 8. gyakorló példa megoldása (II.)

A 9. gyakorló példa megoldása (I.)

A 9. gyakorló példa megoldása (II.)

Vegyes gyakorló feladatok 1.feladat:Keressük meg az alábbi egyenletek gyökeit! a)7*x 4 -3*x 2 +5*x-11=0 b)(x 2 +2*x-3)*(x 2 -3*x+2)=0 c)13*x 5 -12*x 4 +11*x 3 -10*x 2 +9*x-8=0 2.feladat:Ábrázoljuk az alábbi függvényeket! a)f(x)=4*x 3 -2*x 2 +16*x-4 b)g(x)=sin(x-1)*cos(x+1)-sin 2 (x-1) c)h(x)=x 2 *sin(x-1)+x*cos(x+1)

Vegyes gyakorló feladatok 3.feladat:Izoláljuk az alábbi polinomok gyökeit, és adjuk meg minden intervallumra a gyö- köt! a)x 3 -3*x-1 b)x 3 -7*x 2 -2*x-1 c)x 4 +x feladat:Határozzuk meg az alábbi függvények szélsőértékeit és ábrázoljuk együtt a függvényt, valamit az első és a második deriváltját! a)f(x)=2*x 4 -4*x 3 -11*x 2 +8*x+4 b)g(x)=x 2 *e -2*x

Vegyes gyakorló feladatok 5.feladat:Keressük ki a 10 4 és a 10 5 közé eső szom- szédos prímszámokat! (pl. 29 és 31)! 6.feladat:Határozzuk meg az alábbi számok legnagyobb közös osztóit! a)2468; b)36 2 *25!, 31568*3 4 7.feladat:Adjuk meg a 38!+45! számot követő má- sodik prímszámnál 1-gyel nagyobb szám prímtényezős felbontását!

Vegyes gyakorló feladatok 8.feladat:Határozzuk meg az y=2*cos(Pi*x/6) függvény görbéjébe írható legnagyobb területű téglalapot! A megoldást az I. síknegyedben keressük! 9.feladat:Rajzoljuk fel az alábbi implicit függvé- nyeket! a)x 3 /a 3 -y 2 /b 2 =2 b)sin(x)*cos(y)=0.5 c)ln(x*y)*(x 2 -y 3 )