Kováts Surd, Martinovic Boris A bankközi jutalék szerepe a kártyás fizetési rendszerekben Szöveg Kováts Surd, Martinovic Boris Gazdasági Versenyhivatal 2011. március 10.
Miről lesz szó? A bankközi jutalék szerepe és megítélése A bankközi jutalék Magyarországon Következtetések
A bankközi jutalék fogalma A tranzakcióhoz kapcsolódó bankközi díj Mérték: Kártyatársaság vagy bankközi egyezmény (bi- vagy multilaterális) állapítja meg Differenciálás alapja lehet: Földrajzi régió – Kereskedőtípus Kártyabirtokos – Egyéb Kártyatípus
Négyszereplős kártyarendszer Kártyatársaság (elszámolás) Kiegyenlítő bank Kommunikációs kapcsolat díja Elfogadó bank Kibocsátó bank Bankközi jutalék Kereskedői jutalék Kedvezmény Kereskedő Kártyabirtokos ügyfél számlája Az ügyfél bankkártyával fizet a kereskedőnél Fizetési megbízás és felhatalmazás útvonala Díjak
A bankközi jutalék közgazdasági interpretációja Négyszereplős kártyarendszer mint kétoldalú piac Hálózatos és használati externáliák Profit-maximalizálás vs jólét-maximalizálás Ki határozza meg az árat? Elméleti modellek: Felárazás használati externália internalizálása Kibocsátó oldali piaci hatalom szuboptimális kártyahasználat Nincs tökéletes módszer az optimális jutalék megállapítására
Turista teszt Kiegyenlítő mechanizmus: a kereskedőnek közömbös a fizetési eszköz Tesztet teljesítő jutalék = fogyasztói többletet maximalizáló jutalék Alapmodell feltételeinek feloldása nem egyértelmű eredmények Bizottság eljárásaiban elfogadta alkalmazását
A bankközi jutalék versenyjogi megítélése Legfontosabb versenyproblémák: A fogyasztói árak emelkedését okozó hatás A fizetési módok torzítására vonatkozó hatás A piacralépést gátló hatás Bizottság eljárásai Versenykorlátozó hatás, hálózatos szabályok erősítik Eredmény: jutalékok jelentős csökkenése USA: FED maximálja a betéti interchange díjakat Alternatív megoldások – par beszedés
Szabályozási kérdések Van-e piaci kudarc? Alkalmas eszköz-e a bankközi jutalék szabályozása? Profit- vs jólét-maximálás szükség lehet szabályozásra Empirikus alátámasztás szükséges – határhasznok és határköltségek, teljes pénzforgalom optimalizálása Interchange alkalmas lehet, de nem egyértelmű, hogy szükséges (célok elérése más eszközzel?) Nehézség: optimális interchange meghatározása Izolált díjcsökkentés nem a leghatékonyabb módszer Szabályozási példa: Ausztrália
Egy kártyára eső műveletek száma A magyar kártyapiac I. Egy kártyára eső műveletek száma
A magyar kártyapiac – II. 1 kártyára jutó POS fizetési műveletek száma (2008)
A magyar kártyapiac – III. A Visa és MasterCard kártyákat elfogadó üzletek száma
1 millió főre jutó POS berendezések száma (2008) A magyar kártyapiac IV. 1 millió főre jutó POS berendezések száma (2008)
A bankközi jutalék a hazai piacon 2008-ig Bankkártya Fórum – díjak megállapítása Azóta: Visa: regionális cross-border díjak MC: megállapítja a hazai belföldi díjakat Visa bizottsági kötelezettségvállalás óta jelentős eltérés Teljes belföldi bankkártyás fizetési forgalom százalékában az interchange: Hitelkártya: 0,75% Betéti kártya: 0,48% Magasnak tűnik a Bizottságnak tett vállalásokhoz képest
Üzletági jövedelmezőség interchange nélkül
Betéti kártya kibocsátás jövedelmezősége különböző interchange díjak mellett
Kártyaelfogadás elutasításának indokai (kereskedők)
A hazai szabályozás kérdései Kereskedői jutalék szabályozása Nem indokolt, nincs rá nemzetközi precedens A bankközi jutalékot tekintik általában az esetleges piaci kudarcok egyik okaként Direkt árszabályozás – mellékhatások, hatástanulmány? Interchange szabályozás Szükséges lehet (profit- vs jólét-maximalizálás) Hatástanulmány, piaci kudarc empirikus alátámasztása szükséges Módszertani, technikai nehézségek
Következtetések Elképzelhető a bankközi jutalék szabályozása Az elfogadói piacon nincs szükség szabályozásra Egyelőre kevés példa van, uniós szabályozás nem várható a közeljövőben Versenyjogi aggályok
Következtetések Szabályozási megfontolások Magyar piaci sajátosságok Szabályozás nehézségei (módszertan) A teljes fizetési rendszert átfogó állapotfelmérés és hatástanulmány szükséges Cél: teljes fizetési rendszer optimalizálása, versenysemlegesség mellett Magyar piaci sajátosságok Fejletlenebb piac, sok on-us tranzakcióval Kártyatársaságok nem egyforma kezelése (Bizottság eljárásai)
Köszönjük a figyelmet! kovats.surd@gvh.hu martinovic.boris@gvh.hu