A Magyar Kormánytisztviselői Kar működése, valamint Hivatásetikai Kódexe és Etikai Eljárási Szabályzata XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Az MKK-t megalapozó kormányzati célokat rögzítő döntések Magyary Program 11.0 Magyary Program 12.0 Kormányzati Személyzeti Stratégiáról szóló 1336/2011. (X. 14.) Korm. határozat XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Az MKK létrehozatala Cél: olyan közös értékalapú egységes hivatásrend létrehozatala, amely hozzájárul a közigazgatás működése iránti állampolgári bizalom megerősödéséhez XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Az MKK, mint köztestület Önkormányzattal és nyilvántartott tagsággal rendelkezik Létrehozatalát törvény rendelte el Közfeladatot lát el – „minimumfeltételek” a 41/2002. (X. 11.) AB határozat szerint: érdekképviseleti feladatok etikai normák megalkotására és az etikai eljárások lefolytatására szóló felhatalmazás XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Miért Kar, miért nem Kamara? A kormánytisztviselői kar számos „szakma”, „foglalkozás” tömörítője, azonban egységes hivatásként történő meghatározottsága más jellegű, mint a hagyományos tevékenységekre építő és kötelező tagsággal bíró köztestületek esetében Cél, hogy közös értékalapú, egységes hivatásrend jöjjön létre, amely azt a többletet hordozza, amely megkülönbözteti a köz szolgálatát az „egyszerű” munkavégzéstől. Létezik önálló kormánytisztviselői hivatás és a sajátos bizalmi viszony, amely megalapozhatja az MKK köztestületi működését. XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Érdekképviselet-érdekvédelem Az MKK feladatai Az érdekképviselet az adott teljes szakma, hivatás törekvéseit hivatott előmozdítani, ezért munkaadókat (munkáltatókat) és munkavállalót egyaránt átfogja. Célja az együttműködés és az érdekkiegyenlítés a nemzeti (valamint a lokális) érdekekkel összhangban. Az érdekvédelem, szűkebb hatókörrel kifejezetten a bérharc irányítására, a jobb munkakörülmények kiharcolására, a kollektív és szociális jogok érvényesítésére irányul, s ezért alapvetően csak részérdekeket jelenít meg. EGYMÁST KIEGÉSZÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK! XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Szakmai érdekképviselet I. a készülő jogszabályok, a tervezett szervezeti intézkedések, koncepciók és stratégiák véleményezése a kormánytisztviselői hivatás gyakorlásával összefüggő ügyekben az érdekképviselet ellátása a Kormánytisztviselői Kar tekintélyének, testületei és tagjai érdekeinek, valamint a kormánytisztviselő jogainak védelme a kormánytisztviselők foglalkoztatását és hivatásgyakorlásának feltételeit befolyásoló, a kormánytisztviselő számára előírt szakmai vizsgákkal kapcsolatos, valamint az MKK-t érintő jogszabályok megalkotásában konzultációs joggal történő közreműködés XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Szakmai érdekképviselet II. Véleményét ki kell kérni a kormányzati szolgálati jogviszonnyal összefüggő kérdésekben, a központi és a társadalombiztosítási költségvetésnek a kormányzati szolgálati jogviszonyban állókat érintő rendelkezéseivel összefüggésben, valamint az igazgatási munkaerővel és személyi juttatásokkal való gazdálkodás elvi kérdéseiben a feladat- és hatáskörét érintő bármely kérdésben felterjesztési jogot gyakorol kezdeményezheti a közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős miniszternél a kormányzati szolgálati jogviszonnyal kapcsolatos jogszabálysértő gyakorlat megváltoztatását XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Az MKK feladatai Érdekképviseleti, érdekvédelmi és képviseleti feladatok A kormánytisztviselői hivatásetikai rendszerrel összefüggő feladatok A kormánytisztviselői továbbképzéssel és vizsgarendszerrel kapcsolatos feladatok Jóléti, szociális és egyéb szolgáltatásokkal összefüggő feladatok Az MKK működésével kapcsolatos feladatok XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
A tagok nyilvántartása Jogalap: a törvényben meghatározott feladatok ellátása Kttv. szerinti adatkör Jelenleg kb. 80 ezer tag Adatfelvétel, az adatokban történt változások követése és átvezetése! XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Az MKK felépítése Az MKK élén az elnök áll Országos Közgyűlés választja Öt alelnök Két országos bizottság Etikai Bizottság Pénzügyi Ellenőrző Bizottság Mindkét bizottságot elnök vezeti és ezen kívül 4 tagja van A bizottságok elnökei tagjai az Országos Elnökségnek Országos Iroda Adminisztratív szervezet, főtitkár vezeti XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Az MKK felépítése A Területi Közgyűlés a területi szinten foglalkoztatott kormánytisztviselőkből áll A területi elnököt és alelnököt a Területi Közgyűlés választja Területi Etikai Bizottság – 1 elnök és 4 tag Területi Elnökség XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
A Hivatásetikai Kódex és az etikai eljárások XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Főbb kapcsolatok Nemzetközi és Európai Uniós kapcsolatok: az antikorrupciós, összeférhetetlenségi és érdekkonfliktus-kezelési politika része Hazai: A korrupció elleni kormányzati intézkedésekről és a Közigazgatás Korrupció-megelőzési Programjának elfogadásáról szóló 1104/2012. (IV. 6.) Korm. határozat XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Törvényi keretek - a Kttv. vonatkozó szabályai A hivatásetikai szabályok megalkotása, az eljárás rendszerének kialakítása és azok lefolytatása az MKK feladata Etikai vétség fogalma Első fokon a Területi Etikai Bizottság, másodfokon az Országos Etikai Bizottság jár el Kiszabható büntetés a figyelmeztetés és a megrovás Etikai vétség – fegyelmi vétség viszonya! XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
A Kódex szerkezete Anyagi rész Alapelvek: hűség, nemzeti érdek, elkötelezettség, felelősség, szakszerűség, hatékonyság, tisztességesség, méltóság, pártatlanság, igazságosság, méltányosság, arányosság, védelem, előítélet-mentesség, átláthatóság, együttműködés, lelkiismeretesség, példamutatás, támogatás, számonkérés, szakmai szempontok érvényesítése Részletszabályok XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
A Kódex eljárási szabályai Az eljárás szakaszai Az eljárás megindítása: bejelentésre és hivatalból Elvülési idő: egy év A tényállás tisztázása az eljáró tanács feladata; tárgyalás tartása kötelező! Az eljárást lezáró határozatok: elmarasztaló vagy megszüntető A fellebbezési jog és a bírósági felülvizsgálat joga csak a kormánytisztviselőt illeti meg! Az elmarasztaló határozat csak a kormánytisztviselő részére kerül megküldésre Az elmarasztalás ténye a tagnyilvántartásban rögzítésre kerül XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Mit várunk a Kódextől? Erősítse a közigazgatással szembeni közbizalmat Biztosítsa a közigazgatás eredményes és hatékony működését Segítse a kormánytisztviselőket abban, hogy elsajátítsák azt, amit összefoglalva discretionak nevezhetünk: Megkülönböztetés adománya: Mi lényeges és mi nem? Mérséklet, mértéktartás Éreztesse a kormánytisztviselőkkel, hogy nem csupán terheket ró rájuk, hanem védi is őket. XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Honlap: mkk.org.hu XXI. Országos Jegyző-Közigazgatási Konferencia - 2013. szeptember 18-20, Keszthely