Dr Virág Rudolf Keszthely, szeptember 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Területi államigazgatási szervek
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A járási rendszer megújítása
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
Elkülönített állami pénzalapok
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Baranya Megyei Önkormányzat
A kormányprogram végrehajtása a területi államigazgatásban
A területi államigazgatás átalakítása
(Igazságügyi Hivatal, főigazgató)
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
A vállalat szervezete.
Közigazgatási alapismeretek
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Az anyakönyvi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
Integrált Kormányzati Ügyfélszolgálat működésének éves tapasztalatai,
A Ket. tervezett módosítása
A Veszprém megyei Kormányhivatal működésének tapasztalatai
Dr. Csonka Ernő helyettes államtitkár
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Nyugat-dunántúli Régió
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Távmunka a területfejlesztésben
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Borsod – Abaúj – Zemplén Megyei Kormányhivatal
A területi államigazgatás átalakítása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Győr-moson-sopron megyei kormányhivatal Széles Sándor kormánymegbízott
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Dr. Polner Eörs Főigazgató Járási Hivatalok létrehozására kötendő megállapodások, ingatlanok helyzete.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
dr. Bedő Katalin1 Hatóságokat érintő gondolatokról és tervekről.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Minisztériumok, központi közigazgatás
A közigazgatás szervezete
Előadás másolata:

Dr Virág Rudolf Keszthely, 2010. szeptember 9. a területi államigazgatási szerveket érintő változások – önkormányzati kitekintéssel Dr Virág Rudolf Keszthely, 2010. szeptember 9.

az áttekintés szerkezete Alapvetés Az állampolgár Az állam A közigazgatás-fejlesztés Út a jelenig Fordulópontok 2010. 09. 01. 2011. 01. 01.

az állampolgár választó „döntéshozó” 8,0 ügyfél „fogyasztó” 10,0 „finanszírozó” adófizető 4,5

a jó állam Az állam fő funkciója: külső – belső érdekképviselet A közigazgatás hozzájárulása: az ügyfélnek – egyszerűbb, gyorsabb ügyintézés az adófizetőnek – hatékonyabb (eredményesebb és takarékosabb) szervezet és működés Eredmény: az államhoz való viszony változása

közigazgatás korszerűsítés Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium közigazgatási stratégia területi államigazgatás Belügyminisztérium önkormányzati rendszer Ágazati minisztériumok szakigazgatás

az indulás időszaka Alapvető gazdasági, intézményi változások Csökkenő GDP, azon belül csökkenő redisztribúció Negatív viszony az államhoz A közigazgatás, különösen az államigazgatás kiszolgáltatottsága

az államigazgatás hátrányos kezelése Az önkormányzati rendszer prioritása Az agyonhallgatott államigazgatás Az evolúció A hatékonyság „kihagyása” a közigazgatásból: decentralizáció gazdasági háttér és teljesítmény-kritériumok nélkül; dekoncentráció „puha” költségvetési, szabályozási és szervezeti korlátokkal

determinált alulfinanszírozottság Decentralizáció igények szervezetszám növekedése korlátlan szervezeti önállóság szabad társulási jog szabad feladatvállalás szabad rendelkezés a tulajdonnal forráshiány hitelfelvételi jog alacsony kontroll szint Dekoncentráció ágazati dominancia szervezeti érdekek ereje puha költségvetési korlátok források területi inkoherencia hiányzó standardok

ellensúlyozási próbálkozások 1992: a „kmb”- integráció kudarca Az „ágazat – Magyarországok” ereje A forgatókönyv első kiadása A Kormány területi képviselete a gyenge kinevezett? („kmb”) az erős választott? (megyei közgyűlés elnöke)

helykeresés 1991: köztársasági megbízott (régió) 1995: közigazgatási hivatal (megye) 1997: „a Kormány dekója” (megye) 2007: regionális államigazgatási hivatal (régió) Közös jellemző: az integráció kudarca Újrakezdés 2010: közigazgatási hivatal (megye) 2011: Kormányhivatal (megye)

a közigazgatás és a régió Régió Európában: a történelem Régió a területfejlesztésben: a hatás Régió az önkormányzati rendszerben: a mítosz Régió az államigazgatásban: az ágazati szintér Régió mint földrajzi egység: az atipikus régió Régió mint jutalom: a székhely város szerepe

a folyamat eredménye 33 területi államigazgatási szerv működési kiadás: 427 MdFt (2010) 3 féle működési terület regionális (zöme megyei, kistérségi egységekkel) atipikus megyei

a közigazgatási hivatal regionalizálása Rugalmasabb elnevezés: jogalkotási egyszerűsítés A közigazgatási hivatal regionalizálása: ütközés a kétharmaddal – AB döntések Eredmény az eredeti állapot eléréséért elveszett az eredeti feladat az alkotmányos mulasztás

közigazgatási hivatal Ismét fővárosi, megyei (2010. 09. 01.) Törvényességi ellenőrzés visszaállítása Működési koordináció: két évtizede a legerősebb Szabályozás törvény (2010:XLIII.tv.) Kormányrendelet és módosuló korm. rend-ek Miniszteri rendelet (jogutódlás)

irányítás Vertikális szervezeti: KIM szakmai: ágazati minisztérium Horizontális szervezeti integráció: néhány szakig. szerv működési integráció: a nem integrált dekók

vezetés Hivatalvezető feltételek besorolás, juttatás Főtitkár

státusz Regionális – megyei Költségvetési szerv (2010. 09. 01. – 2010. 12. 31.) önállóan gazdálkodó és működő önállóan működő Miniszteri utasítás Alapító Okiratok Megállapodás

szerkezet vezetés közvetlenül vezetett egység Közigazgatási hivatal szakig. szervek Koordinált szervek

eszközök Véleményezési jog Javaslattételi jog Alk. 35.§ (4) bek. „felhordó rendszere” Koordináció Ellenőrzés Információ Képzés, továbbképzés Egyéb Eljárás jogsértés esetén

út a kormányhivatalhoz RÁH Közig. Hiv. Korm. Hiv. 2010. 09. 01. 2011. 01. 01.

integráció Szervezeti kormányhatározat beépülő szervek Működési be nem épülő szervek – koordináció, ellenőrzés Feladatok hasonló szerkezet, más nagyságrend a funkcionális feladatok integráló szerepe

eredmény Kormányzati célok összehangolt megvalósítása Párhuzamosságok nélküli szervezet Takarékosabb beszerzés Összehangolt működés Szakmai önállóság szakmai irányítás önállósága szakmai hatósági önállóság

az integráció szerkezete KIM minisztériumok központi kijelölt hivatalok szerv funkcionális egységek „dekók” szak. ig. sz-k funkcionális egységek

szabályozás Törvény Kormányhivatal Módosuló törvények, benne Ket, EGTC Kormányrendelet Vhr szakigazgatási szervek irányítás funkcionális feladatok ellátása sajátos gazdálkodási szabályok

irányítás Szervezeti és szakmai Szervezeti: KIM költségvetésébe épülő működési költségvetések közreműködő szervezet (központi hivatalok funkcionális feladatai és kapacitása) Szakmai: ágazati miniszterek eszközök

vezetés Kormánymegbízott kinevezés követelmény (szabályozási feltételek) besorolás, juttatás Szakmai vezetés főigazgató igazgató szakigazgatási szerv vezető követelmény

munkáltatói jogok Kormánymegbízott felett: KIM miniszter Főigazgató felett: kormánymegbízott Igazgató felett: főigazgató Szakigazgatási szerv vezető felett: főigazgató Törzshivatal: főigazgató Szakigazgatási szerv: szakigazgatási szerv vezető

feladatok Kormányzati feladatok végrehajtásának területi összehangolása Koordináció államigazgatási kollégium koordinációs értekezlet Ellenőrzés Konkrét döntés ellenőrzése: Alk. 35.§ (4) bek. Ket. végrehajtás, hatósági tevékenység jogszerűsége Véleményezés Közreműködés a Kormány döntéseinek előkészítésében Funkcionális feladatok Ügyfélszolgálat

illetékesség Alapszabály: fővárosi, megyei Eltérő lehet (szabályozás) Regionális illetékesség megyeivé alakítása kistérségi szervezet megyeszékhely ügyfélszolgálat új szakigazgatási szerv

integrált ügyfélszolgálat Elkülönített források: kormányhatározat – ÁROP, EKOP, ROP Komplexitás: személyesen, elektronikusan, telefonon Integráció: az adottságokra építve Új ügyfélfogadási kultúra felépítése: valódi szolgáltatás Indulás: 2011. 01. 01.; 29 városban Hosszú távú projekt: a legtöbb ügyben a lehető legtöbb pontról ügyindítás, lekérdezés, információ – 2013

összesítés 1990 – től: koncepció nélküli és fékezetlen evolúció 1992 – től: eredménytelen vagy szinte eredménytelen (1997) integrációs törekvések 2009 – től: az alapfeladat elvesztése 2010 – től: megyei visszaállítás, teljes feladatkör, erős működési koordináció 2011-től: szervezeti integráció és erős működési integráció