7. Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási minázatra Nagy morfológiai variancia Énekesek 10 g-túzok 15 kg ! Szárnyformák sokfélesége Költés-vonulás eltérő ökológiai igényei Repülési módok Aktív repülők Vitorlázó repülők (pl.: énekes m. fajok) (pl.: ragadozó m. fajok)
Erőhatások a repülés két fázisában Alacsony nyomás Magas nyomás A nyomáskülönbség felhajtóerőt képez (L), melynek szögét a légellenállás (D) módosítja = (R) Erőhatások a repülés két fázisában szárnycsapás siklás légellenállás légellenállás mozgási irány gravitáció gravitáció mozgási irány
Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási mintázatra Az aktív repülés hullámvonala szárnycsapás zárt szárny Minden fajnál külön amplitúdó A testméret, szárnyforma és az életmód határozza meg Környezeti tényezőktől kevésbé függ
Széles frontban vonulók
Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási mintázatra A vitorlázórepülés kettős hullámvonala szárny- csapás siklás Nagy energiaigény Mellizomzat korlátozott mérete Kiváltható: környezeti „emelőerők”
TERMIKUS ENERGIA Termik-képződés Befolyásolják Emelkedési sebesség a termikben Termik-képződés Befolyásolják Napsugárzással bezárt szög A felszín albedo-ja (anyag, szín, nedvességtartalom, állag, növény- borítottság) Topográfia (hegyek) Szinoptikus helyzet (hőm. gradiens, hideg- melegfront- anticiklon) Szélviszonyok (erős áramlások romboló hatása) Évszakok (nappalok hossza) 3000-4000 méteres magasságig kivéve: zivatarok (10.000 m)
1 4 2 3 5 Falsterbo, 2. Gibraltár, 3. Messinai-szoros, 4. Boszporusz, 5. Izrael (Eilat) Vonulási „gócpontok” alakulnak ki a nyílt vízfelületek, magashegységek elkerülése érdekében
Morfológiai adottságok, repülési módok és hatásuk a vonulási minázatra „Hullámrepülés” szél Hullámhegyek-hullámvölgyek lejtőin kialakuló emelőterek Pl. albatroszok Földrajzi korlátokról keveset tudunk (hullámzóna kiterjedés?)
Repülési sebesség a vonulás során (Vmr) Energia P (watt) Menekülési max. sebesség Fenttartható max. seb. Pmr Legjobb energia/táv arány a repülés energiaigénye Minimális energia- felhasználás melletti seb. Repülési sebesség V (km/h) Vmr = rep. seb. vonuláskor
Vonulási sebesség (Vmigr) Energia P (W) Vonulási sebesség (Vmigr) Vmr x Pdep Vmigr = Pdep + Pmr Pdep = energiafelhalmozási ráta Pmr = energiafelhasználási ráta repüléskor Vmr = rep. seb vonuláskor Sebesség (m/s) max Vmigr Vmr lehetséges Vmigr tartomány Energia- felhalmozási ráta P (W)