AZ IRODALOMTANÍTÁS TENDENCIÁI A VILÁGBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ezt egy életen át kell játszani”
Advertisements

A kulcskompetenciák.
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Globalizáció és oktatás
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az idegen nyelvekről a NAT-BAN
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A modern világirodalom
Anyanyelvoktatás: IRODALOMOKTATÁS Forrás: Gordon Győri János (szerk
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
e-Learning a tanárképzésben
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Gyermekvilág régen és ma
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Az országos mérések megújult rendszere
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Dr.Grúber Károly:Egy fontos stratégiai háromszög (EU-Kína-Oroszország) az eurázsiai geopolitikai térben SZE, Regionális és Gazdaságtudományi Doktori Iskola,
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

AZ IRODALOMTANÍTÁS TENDENCIÁI A VILÁGBAN Dr. GORDON GYŐRI JÁNOS AZ IRODALOMTANÍTÁS TENDENCIÁI A VILÁGBAN A korszerű oktatásért 2004. november 22. Madách Gimnázium

A kutatás céljai információk feltárása, tényszerű ismeretek gyűjtése saját, magyarországi helyzetünk nem minősítő módon történő transzparensebbé tétele egyetemes szaktárgytanítási és általános pedagógiai folyamatok feltárása részleges „kísérleti” funkció

Az oktatásirendszer-választás szempontjai kelet-nyugat (USA – Európa – Kelet-Ázsia) észak-dél (skandináv országok – Afrika, különféle, angol vagy francia gyarmati hagyományokkal) multikulturalitás-homogenitás (USA, Izrael – Japán) nemzeti – globális (Franciaország – Nemzetközi Érettségi) hatás a magyar oktatásügyre (Németország, Oroszország)

AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK ANGLIA (Nagy-Britannia) FRANCIAORSZÁG IZRAEL JAPÁN NÉMETORSZÁG OROSZORSZÁG SVÉDORSZÁG NEMZETKÖZI ÉRETTSÉGI RENDSZER

A feldolgozás szempontjai oktatási rendszer (törvényi keretek, iskolaszerkezet, bemenet- kimenet, vizsgarendszer, felvételi rendszer) az irodalomtanítás gyakorlati specifikumai (óraszámok, tantervek, világirodalom-nemzeti irodalom aránya, műegész-műrészlet tanítás, kötelező olvasmányok, memoriter, mérés- értékelés, órai munka, tanár-diák viszony)

OROSZ FRANCIA MODELL AMERIKAI/SVÉD JAPÁN

1. OROSZ ismeretközpontú Az irodalom szélesen értett környezetére, „társadalmi”, „szellemtörténeti létmódjára” épít - kronologikus kultúrtörténet korrajz stílustörténet, társművészetek szerzői életrajz életmű (monografikus tankönyv)

CÉL: „művelt ember” egy csoport közös ismeretrendszerének létrehozása (ismeret + élmény) VISZONYA A KÁNONHOZ: kánon alapú normativ eszmék tanítása totalitásra törekvés (állandó időhiány: nincs elég idő a kanonizált szerzők és művek teljes bemutatására) A TUDÁS FELTÉTELEZETT TERMÉSZETE: egyetemes; az egyéni különbségek: egy közös (egyetemes) tudásalap variációi egészleges strukturált/hierarchikus normatív „kész”

2. FRANCIA szövegközpontú, „szakmai tudás” központú Az irodalomra mint művészi technikákkal létrehozott teljesítményre épít - a szöveg szakszerű feltárásának módszerei - „filológusi ismeretek” - kevés kronologikus tanítás

CÉL: „szakszerűen tevékenykedő ember” egy csoport közös „szakmaiprotokoll-ismerete” VISZONYA A KÁNONHOZ: nem veti el a kánont, de nem arra épít nem normativ A TUDÁS FELTÉTELEZETT TERMÉSZETE: a tudás nem faktuális ismeretek strukturált rendszere az értéshez szakterületi rutinok (szimbólumok, eljárásmódok) ismerete vezet el az egyetemesen érvényes rutinok nélkül a tudás „holt alap”

3. AMERIKAI (angol, izraeli, német, nemzetközi érettségit adó rendszer) befogadóközpontú, képességközpontú A befogadó mint demokratikus társadalmi szereplő és mint munkavállaló érdekeire épít - teljes mértékben elveti a kánonalapú megközelítést - alig épít a kronológiára - a kreativitást, multikulturalitást, kiscsoport-értékeket állítja középpontba - készségközpontú

CÉL: „egy csoport közös gondolkodásmódjának” létrehozása (probléma = problémamegoldás problémamegoldás = stratégia) VISZONYA A KÁNONHOZ: nagyrészt elveti a kánont az irodalomtanítás nem feltétlenül esztétikai tárgyak ismeretének tanítása A TUDÁS FELTÉTELEZETT TERMÉSZETE: nincs egészleges tárgyi ismeretrendszer individuális természetű kulturális/szubkulturális csoportokhoz kötött fragmentált egyéni érdekek és értés mentén folyamatosan megkonstruálódó

3. svéd - komprehenzív oktatás - a kulturálisan legfontosabb korszakok köré szervezett irodalomtanítás - „jó állampolgár” - a szociálisan érzékeny ember eszménye - a kisebbségek iránti érzékenyég (nemzetiségi, vallási, szociális, nemi nyelvi stb. kisebbségek); - a kiszolgáltatottsággal való empátia kialakítása (svéd NAT: „az emberi élet sérthetetlensége”; „az emberi méltóság; az egyén szabadsága és integritása; „a társadalmi csoportok, illetve nemek közötti egyenlőség feltétlen tisztelete”; „a szenvedőkkel és rászorulókkal való együttérzés és törődés”; „a más kultúrák iránti nyitottság és fogékonyság”) - a társadalmi értékeknek megfelelő oktatási módszerek (kooperatív tanítási eljárásmódok) - nagy hangsúly a szövegértésen, szövegalkotáson, a különféle /nem feltétlenül esztétikai természetű/ szövegek értésén, alkotásán

A tudás három szerveződési formája Csapó Benő A tudás három szerveződési formája - műveltség - szakértelem - kompetencia Nahalka István - konstruktivista tanuláselmélet

„Honnan jövünk? Mik vagyunk? Merre tartunk?” Természetesen egyetlen ország sincs, amelyben kizárólag egyik irodalom-tanítási megközelítés lenne jelen. De meg tudjuk mondani, hogy egyik vagy másik oktatási rendszerre melyik a leginkább jellemző megközelítés, illetve hogy a fenti modellek közül melyik mennyire domináns.

Magyarország – irodalomtanítás az 1978-as reform után: 1. műveltség (irodalomtörténet) 2. szakmaiprotokoll-ismeret (strukturalista hatás: műközpontú, szövegözpontú elemzés) 3. befogadóközpontú, képességfejlesztés központú (főképp az alternatív irodalomtanítási megközelítésekben)

1. kronológia – irodalomtörténet Megjegyzések: 1. kronológia – irodalomtörténet kronológia: tananyagszervezési mód irodalomtörténet: ismeretrendszer (mint például a verstan, stílustan, műfajtan) 2. szakmaiprotokoll-ismeret apolitikusság: szövegközpontúság; a tanár, aki a hétköznapi világ napi sivárságán és kétarcúságán túllép, a művészetek azúrjába emelkedik a tanítványaival együtt 3. befogadóközpontú oktatás

A már részint megkezdődött átrendeződés lehetséges iránya 1. befogadóközpontú, képességfejlesztés központú (a korábbinál kevésbé esztétikai kánonra építő irodalomtanítás) 2. szakmaiprotokoll-ismeret (a korábbinál kevésbé strukturalista központú műelemzési megközelítések) 3. műveltség (a korábbi totalitáseszmény gyengülése)

AZ ÁTRENDEZŐDÉS KULCSSZEREPLŐJE (de persze korántsem az egyetlen fontos tényezője) A TANÁR

Búcsú a magyartanítás klasszikus korától, „aranykorától”, a szép egybeesések korától

stabilan kidolgozott mesterségkép; énkép és a mesterségről alkotott kép közelsége irodalomtudomány (esztétika) és nyelvtudomány közelsége az iskolai magyar tantárgyról alkotott felfogáshoz a kultúra: rendszerelemeiben szervesen kapcsolódó egész – a széles körűen kulturált ember nevelésének eszménye a tanár a kultúra közvetítője, képviseleti személy

ma nem nyilvánvaló, miképpen definiálja magát a magyartanár a magyartanításban nagy távolság a tanár műveltségeszmé-nye és az oktatási, illetve társadalmi célok között a tanár nem közvetítő, nem képviseleti személy kulturált ember helyett a helyét az állandóan változó körülmények között mindig megfelelően megálló ember eszménye (nem baj, ha kulturált, de nem is feltétlenül szükséges)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! japam@radnoti-elte.sulinet.hu