SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

KBSZ Repülésbiztonsági Fórum, 2008 Octóber 7 Repülésbiztonság menedzsment rendszer – SMS bevezetése II.
Analóg-digitális átalakítás
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
1 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT Budapest, október 10. Háy György Balesetvizsgáló LÉGIKÖZLEKEDÉS.
Kerekes László igazságügyi szakértő
A BKV ZRT. HAJÓINAK BEMUTATÁSA Carolina  Gyártási éve:1990.  Befogadó képessége: 12 személyes yacht, a befogadóképességből mind a 12fő a felső.
SÁRKÁNYREPÜLÉS, VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS ESETTANULMÁNYOK - Az emberi tényező és a biztonság KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok,
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Az Audi Hungaria elvárásai és részvétele a magyar regionális repülőterek fejlesztésében Chicfarm Green Manifesto: -Do you have a farm in your house? -Can.
PowerPoint 6. Évfolyam Formázások. Mentés A feladatot mentsük el a saját mappánkba „ppt_6_1_SajátNév” néven (ahol a SajátNév a saját nevünk helyesen leírva,
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 26. Badovszky György balesetvizsgáló 5700 kg alatti helikopterek és merevszárnyú repülőgépek eseményei.
2. óra. Emlékeztető Hello Világ! Ez Makk Marci honlapja!
Travian Koroknai Áron.
Stackelberg, Cournot, Bertrand
HTML parancsok használata
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) TERVEZŐ PÁLYAMŰ TELEFON KONZULENS.
Cím (akár kétsoros, vagy magyar-angol) Arial Bold 60pt RGB 0,85,150 kék (háttér: RGB 242,242,242, általános esetben) TANTÁRGY TÉMA TERVEZŐ KONZULENS SZEMESZTER.
Dr. Masszi Gabriella November 12. SOTE –NET Barna-terem
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló Vitorlázórepülés, ultrakönnyű repülés, sárkányrepülés.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
VITORLÁZÓREPÜLÉS, ULTRAKÖNNYŰ-REPÜLÉS, SÁRKÁNYREPÜLÉS
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Sipos Sándor Repülési főosztályvezető LÉGIKÖZLEKEDÉS.
ATM ESEMÉNYEK TENDENCIÁI KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Németh Zoltán balesetvizsgáló.
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
A bemutató címe akár kétsoros is lehet, vagy még hosszabb. Szerzők, intézmények felsorolása tetszőleges sorrendben, okosan, szépen. A betűméret automatikusan.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Feladatlap stílusokra
Honlap készítés 3. óra.
A BKV ZRT. HAJÓINAK BEMUTATÁSA Tabán  Gyártási éve:1984.  Befogadó képessége: 100 személyes termes hajó, amely az alsó fedett részen biztosítja.
Comenius Logo (teknőc).
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
2014BME. Mi is az az AIESEC? Hallgatók által vezetett nemzetközi non-profit szervezet Mintegy aktív tag 113 ország 2 fő profil – Tagok fejlesztése.
Készítette: Turócziné Kiscsatári Nóra
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
Felszámolók Szakmai Felelősségbiztosítása
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
ZERO CO2 | KÖZÖSSÉGI KÖRNYEZETVÉDELMI PROGRAM
Csak olvasd el… Angol szöveg, magyar fordítással.
Karakterek, bekezdések formázása
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Budapest, Háy György balesetvizsgáló.
Teljesítményrepülés Versenyzés
Indítási módok Indítási módok, iskolakör felépítése:
ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Pál László balesetvizsgáló.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
Szövegszerkesztés összefoglalás.
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Instrukciók a szakdolgozat prezentáció elkészítéséhez
Csurgalékvíz tisztítás
This table is avarage! Read instructions below!
Előadás másolata:

SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, 2007. október 9. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló

SÁRKÁNYREPÜLÉS 2A (1F) Szöveg Csörlés: betűtípus: Arial betűméret: 18, félkövér betűszín: kék igazítás: sorkizárt sorköz: 1.0 Csörlés: leold – hátszélbe fordul – sebességet veszít - lepördül – földetér: bal szárnyvég/kormányrúd/jobb szárnyvég = cigánykerék --- fatális Év eleje: gyakorlatba hozó felszállás Repülés: hason, fejjel előre! Eljárás: trapézba-állás – nem követte!

VITORLÁZÓREPÜLÉS 8I + 3A Szöveg betűtípus: Arial betűméret: 18, félkövér betűszín: kék igazítás: sorkizárt sorköz: 1.0 Csőrlés: Leold – hátszélbe fordul – sebességet veszít – lebillen – földetér: jobb szárnyvég/orr/bal szárnyvég – cigánykerék Év eleje: Gyakorlatba hozó felszállás Repülés: ülve, lábbal előre! Eljárás: láb-felhúzás – követte!

VITORLÁZÓREPÜLÉS: - a csőrlés, - a dugóhúzó Csőrlés 2007 első fele: Az év eleji gyakorlatba hozó: I/6: Kötélszakadás gyakorlása gyors gázlevétellel (80m). A növendék szándéka: leszállás egyenesen. Az oktató átveszi és szemben leszállással próbálkozik. Kötélszakadás gyakorlása: Féklap kiszívódik (120m), méterről keresztbe száll, gödörben elakad, törzskeret deformálódik. Kötélszakadás gyakorlása: 50 méteren old, a növendék magasan lebegtet, a futó és a törzs rongálódik. Egyéb esetek: a kötél fennakadt (250m), MRSZ REBISZ intézkedett. T1: 1-2-3: Vészhelyzet gyakorlása. Hol volt az oktató? T2: 80-120-50-250m, csőrölni veszélyes?

MOTOROS SÁRKÁNYREPÜLÉS 4A Légvezetéket szakított, majd továbbrepült. A hátsó kerék a repcében elakadt és a repce a légijárművet a földre lerántotta. A légijármű jelentősen károsodott, a pilóta súlyosan sérült. Utas: ˝Kivédhetetlen leáramlás!˝ - repce-magasságban? A tó felszínét követve repült. A hátsó kerék a vízfelszínt érintette és a víz a légjárművet lerántotta. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült. A pilóta: ˝Motorhiba!˝ - a rendőr szakértőt kér fel. Prága SCSI tanfolyam: Ha a szabályszegés eseti, akkor a pilóta részéről nincs magyarázat! Ha a szabályszegés rutinszerű, akkor a pilóta részéről van magyarázat!

MOTOROS SÁRKÁNYREPÜLÉS BA kell – nem kell: 14/2000: 150 méter alatt? Üzemeltetési kézikönyvek: a repülési pálya minden pontjáról alkalmas leszállóhely elérhető legyen:

MOTOROS SÁRKÁNYREPÜLÉS A rutinszerű szabályszegés ellen: Self regulation: Effective, keeps the risks on an acceptable level External regulation: (being prevented from doing the things I like doing) frustration = Human Factor! ˝The most powerful force is to realize, that I myself can get killed easily˝. The means: clear communication

ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS LAMA President: „By the way, there is a good chance I will be visiting the Corvus factory at the Ballószög Airfield near Kecskemét next month. I'll let you know when I have my schedule arranged.”

ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS LAMA: Light Aircraft Manufacturers auditálja az ASTM (Amn. Society for Testing & Materials) megfelelést, bizonyítványt ad róla, képviseli az auditált céget ipari partnerek, kormány-hivatalok és a biztosító felé – ÜZLET! Amit a LAMA a Corvusnál auditált volna: Dokumentumok, pl. légiüz. ut., karbantart. ut., minőségbiztosítási rdsz., rep.bizt. szervezet és terv. Az elvégzett szerkezeti vizsgálatok ellenőrzése. A gyártás ellenőrzése berendezések, működés, vizsgálatok, minőségbiztosítás és a terméknek való megfelelés tekintetében.

ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS Mi is ezt tesszük – utólag Vizsgálat: MI történt? folyamatban….. MIÉRT történt? sejtés: az ok műszaki, a háttérben ET (szándék): az UL kategóriának való megfeleltetés. A CORVUS balesete egy negyedszázados folyamat fontos eleme.

ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS A folyamat: 1982 FAR 103, UL: csak szóló, max. üres súly: 115 dN, VNE/VSmax= 100/45 km/h NO FAA szabályzat, NO lajstrom, NO szakszó, NO orvosi! USUA ajánlások 1983 BCAR ˝S˝, UL: max. kétszemélyes, max. üres súly: 150 kg min. hordfelület 10 m2, felületi terhelés max 10 dN/m2, CAP 482, BMFA ajánlások, Shadow, Dunakeszi 1990

ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS 1985 URTE: csak botkormányos, UL: szóló: 150 dN, min. 10 m2, kétszemélyes 200 dN, min. 15 m2 Jóváhagyás: soha. 1997, FAI CIMA, Sportkódex, UL: MTOW= 450/300 dN kétszemélyes/szóló, VSmax= 65km/h DE: a pilóta: 85 dN, tüa: 20kN – MTOW: 260/200 dN kétszemélyes/szóló! HUN UL: 5/2001 KöViM 2.1.1.13: HUN UL = CIMA UL! EASA UL = CIMA UL! FAA 2001 Exemption No 3784M: FAT AC: to be used for instructions only, Határidő: 2008. január 31. Utána: csak LSA!

ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS NEM UL!

Független AUDIT kell! Minta: LAMA. ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS CORVUS feltámadás lehetséges: LSA szervezet van, az MKSSZ, Szabályzata: Szakmai Működési Szabályzat, NKH LI jóváhagyta, DE: Független AUDIT kell! Minta: LAMA.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!