SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK Jakabszállás, 2007. október 9. Dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló
SÁRKÁNYREPÜLÉS 2A (1F) Szöveg Csörlés: betűtípus: Arial betűméret: 18, félkövér betűszín: kék igazítás: sorkizárt sorköz: 1.0 Csörlés: leold – hátszélbe fordul – sebességet veszít - lepördül – földetér: bal szárnyvég/kormányrúd/jobb szárnyvég = cigánykerék --- fatális Év eleje: gyakorlatba hozó felszállás Repülés: hason, fejjel előre! Eljárás: trapézba-állás – nem követte!
VITORLÁZÓREPÜLÉS 8I + 3A Szöveg betűtípus: Arial betűméret: 18, félkövér betűszín: kék igazítás: sorkizárt sorköz: 1.0 Csőrlés: Leold – hátszélbe fordul – sebességet veszít – lebillen – földetér: jobb szárnyvég/orr/bal szárnyvég – cigánykerék Év eleje: Gyakorlatba hozó felszállás Repülés: ülve, lábbal előre! Eljárás: láb-felhúzás – követte!
VITORLÁZÓREPÜLÉS: - a csőrlés, - a dugóhúzó Csőrlés 2007 első fele: Az év eleji gyakorlatba hozó: I/6: Kötélszakadás gyakorlása gyors gázlevétellel (80m). A növendék szándéka: leszállás egyenesen. Az oktató átveszi és szemben leszállással próbálkozik. Kötélszakadás gyakorlása: Féklap kiszívódik (120m), méterről keresztbe száll, gödörben elakad, törzskeret deformálódik. Kötélszakadás gyakorlása: 50 méteren old, a növendék magasan lebegtet, a futó és a törzs rongálódik. Egyéb esetek: a kötél fennakadt (250m), MRSZ REBISZ intézkedett. T1: 1-2-3: Vészhelyzet gyakorlása. Hol volt az oktató? T2: 80-120-50-250m, csőrölni veszélyes?
MOTOROS SÁRKÁNYREPÜLÉS 4A Légvezetéket szakított, majd továbbrepült. A hátsó kerék a repcében elakadt és a repce a légijárművet a földre lerántotta. A légijármű jelentősen károsodott, a pilóta súlyosan sérült. Utas: ˝Kivédhetetlen leáramlás!˝ - repce-magasságban? A tó felszínét követve repült. A hátsó kerék a vízfelszínt érintette és a víz a légjárművet lerántotta. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült. A pilóta: ˝Motorhiba!˝ - a rendőr szakértőt kér fel. Prága SCSI tanfolyam: Ha a szabályszegés eseti, akkor a pilóta részéről nincs magyarázat! Ha a szabályszegés rutinszerű, akkor a pilóta részéről van magyarázat!
MOTOROS SÁRKÁNYREPÜLÉS BA kell – nem kell: 14/2000: 150 méter alatt? Üzemeltetési kézikönyvek: a repülési pálya minden pontjáról alkalmas leszállóhely elérhető legyen:
MOTOROS SÁRKÁNYREPÜLÉS A rutinszerű szabályszegés ellen: Self regulation: Effective, keeps the risks on an acceptable level External regulation: (being prevented from doing the things I like doing) frustration = Human Factor! ˝The most powerful force is to realize, that I myself can get killed easily˝. The means: clear communication
ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS LAMA President: „By the way, there is a good chance I will be visiting the Corvus factory at the Ballószög Airfield near Kecskemét next month. I'll let you know when I have my schedule arranged.”
ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS LAMA: Light Aircraft Manufacturers auditálja az ASTM (Amn. Society for Testing & Materials) megfelelést, bizonyítványt ad róla, képviseli az auditált céget ipari partnerek, kormány-hivatalok és a biztosító felé – ÜZLET! Amit a LAMA a Corvusnál auditált volna: Dokumentumok, pl. légiüz. ut., karbantart. ut., minőségbiztosítási rdsz., rep.bizt. szervezet és terv. Az elvégzett szerkezeti vizsgálatok ellenőrzése. A gyártás ellenőrzése berendezések, működés, vizsgálatok, minőségbiztosítás és a terméknek való megfelelés tekintetében.
ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS Mi is ezt tesszük – utólag Vizsgálat: MI történt? folyamatban….. MIÉRT történt? sejtés: az ok műszaki, a háttérben ET (szándék): az UL kategóriának való megfeleltetés. A CORVUS balesete egy negyedszázados folyamat fontos eleme.
ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS A folyamat: 1982 FAR 103, UL: csak szóló, max. üres súly: 115 dN, VNE/VSmax= 100/45 km/h NO FAA szabályzat, NO lajstrom, NO szakszó, NO orvosi! USUA ajánlások 1983 BCAR ˝S˝, UL: max. kétszemélyes, max. üres súly: 150 kg min. hordfelület 10 m2, felületi terhelés max 10 dN/m2, CAP 482, BMFA ajánlások, Shadow, Dunakeszi 1990
ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS 1985 URTE: csak botkormányos, UL: szóló: 150 dN, min. 10 m2, kétszemélyes 200 dN, min. 15 m2 Jóváhagyás: soha. 1997, FAI CIMA, Sportkódex, UL: MTOW= 450/300 dN kétszemélyes/szóló, VSmax= 65km/h DE: a pilóta: 85 dN, tüa: 20kN – MTOW: 260/200 dN kétszemélyes/szóló! HUN UL: 5/2001 KöViM 2.1.1.13: HUN UL = CIMA UL! EASA UL = CIMA UL! FAA 2001 Exemption No 3784M: FAT AC: to be used for instructions only, Határidő: 2008. január 31. Utána: csak LSA!
ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS NEM UL!
Független AUDIT kell! Minta: LAMA. ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS CORVUS feltámadás lehetséges: LSA szervezet van, az MKSSZ, Szabályzata: Szakmai Működési Szabályzat, NKH LI jóváhagyta, DE: Független AUDIT kell! Minta: LAMA.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!