A test teológiája 1. előadás A férfi és a nő eredeti egysége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Lépj tovább a szolgálatban!
Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Manipuláció helyett szolgálat a társkapcsolatban
Isten célja a gyülekezettel 2: Közösség
Bibliai lelkigondozás Mi a célja? A materialista és a humanista ugyanarra törekszik: Érezze jól magát a segítséget kérő Önértékelésében Társkapcsolataiban.
Készítette : Mgr. Meleg Mária hittanár
Hogyan formál át Isten az igehirdetésen keresztül?
Építsünk családi fészket!
A házasság még nem a mennyország
A munka, mint teremtettségünk része Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) Próbaidős tag KÁTÉ 2010/ 5. rész.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
férfivá és nővé teremtette őket.
Mózes I. könyve 1. rész    Szent Biblia alapján (Károli fordítás)
Maja teremtéstörténet
A Biblia emberképe Az Univerzumban 1 milliárd galaxis van
„Férfinak és nőnek teremtette”
Vegyetek erőt! Folk Iván.
A középkori filozófia főbb kérdései
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
Hit és tudás a Teremtés Könyve alapján
Az ember teremtése és bűnbeesése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
Szeretettel köszöntjük a Katolikus Óvodák X. Szakmai Konferenciájának Résztvevőit! KPSZTI, május 10. Szeretettel köszöntjük a Katolikus Óvodák X.
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
Szülőhazám! Zenével:.
Mózes 1. könyve A termtésről
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Az Élet Igéje augusztus Chiara Lubich 1949-es írása.
Vajon mit gondol Rólam az Isten?
„Építse egyik a másikat" 1Thessz a párkapcsolat teológiája
Anyák napjára szeretettel… Budaörs, 2013.május 7.
* * * "Folyamodjatok az Úrhoz, az Ő hatalmához,
Folyamodjatok az Úrhoz,
"Folyamodjatok az ÚRhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Afrikai teremtéstörténet
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Asztal- és életközösség Jézussal
Az Élet Igéje július.
Készítette: Jon A. Palmer
Készítette: Jon A. Palmer
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
A FESTŐ szerint minden szellemiekben fogan meg először, s csak ezután jelenik meg látható világunkban, így a FESTMÉNYen is. E szellemi eredetről mesél.
Szent Ágoston hatása a kálvinizmusra
„ Én vagyok az ÚR, aki szeretetet, jogot és igazságot teremtek a földön, mert ezekben telik kedvem – így szól az Úr ! „ Jer a.
ISTEN hozott köztünk!.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
A családközösségek ALAP-PILLÉRE A CSALÁD
Mert ha az egynek bűn(be)esése folytán a halál uralomra jutott az által az egy által, sokkal inkább uralkodnak majd az életben az egy Jézus Krisztus által.
Az Élet Igéje augusztus.
TEREMTÉS Dunaújvárosi Evangélikus Gyülekezet október Ács Sándorné agrármérnök.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Az Özönvíz.
Ibotiti, avagy ki az erősebb (madagaszkári mese)
Egyedül Isten adhatja a hitet, de a hitedről te is tanúságot tehetsz. Egyedül Isten ajándékozhat meg szeretettel, de te is bizonyságát adhatod szeretetednek.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Az Ige Liturgiája Olvasmány Mózes első könyvéből Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet. Így szólt Isten: «Teremtsünk embert képmásunkra. Isten.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A világ teremtése. Isten az első napon megteremtette az eget és a földet. Első nap.
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Mihalec Gábor és Csizmadia Róbert Adventista Családi Szolgálatok
Urunk megkeresztelkedése
NEM JÓ AZ EMBERNEK EGYEDÜL? HÁZASSÁG.
Előadás másolata:

A test teológiája 1. előadás A férfi és a nő eredeti egysége NymE-SEK, Szombathely, 2012. november 19.

A férfi és a nő eredeti egysége NymE-SEK, Szombathely, 2012. november 19.

Hangsúly régen és ma Régen: A hangsúly a tilalmakon van. A szexuális magatartás erkölcsi kérdéseit Szent Ágoston kora óta még a házasságon belül is negatív kiindulópontból vizsgálta a keresztény teológia. Ma: A hangsúly ma már azon van, hogy hogyan lehet kibontakoztatni az Isten képére és hasonla- tosságára teremtett ember szexualitását a Teremtő szándéka szerinti szépsé- gében és jóságában; hogyan valósulhat meg ma is az az isteni áldás, amelyet a férfi-női polaritásban teremtett ember kapott (Ter 1-3)

Bibliai támpontok - Teremtés Ter 1,26-27: ”Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá. Ők uralkodjanak a tenger halai, az ég madarai, a háziállatok, a mezei vadak és az összes csúszómászó fölött, amely a földön mozog. Isten megteremtette az embert, saját képmására, az Isten képmására teremtette őt, férfinek és nőnek teremtette őket.”

Bibliai támpontok - Teremtés Ter 2,18: Azután így szólt az Úristen: „Nem jó az embernek egyedül lennie. Alkotok neki segítőtársat, aki hozzá illő.” Ter 2,21-22: Ezért az Úristen álmot bocsátott az emberre, s mikor elaludt, kivette egyik oldalcsontját, s a helyét hússal töltötte ki. Azután az Úristen az emberből kivett oldalcsontból megalkotta az asszonyt, és az emberhez vezette.

Bibliai támpontok - Bűnbeesés Ter 3,6: „Az asszony látta, hogy a fa élvezhető, tekintetre szép, és csábít a tudás megszerzésére. Vett tehát gyümölcséből, megette, adott férjének, aki vele volt, és az is evett belőle.” A férfi és nő közötti idilli viszonyt a bűn zavarja meg, a bűn áll a kiteljesedés és boldogság útjába. Marx, Engels és a Gender – közös gyökérből

A férfi és a nő egyenrangú felek A teremtéstörténet szexuáletikai vonatkozásai: a férfi és a nő egymás segítőtársai, egymással harmonikus kapcsolatban élnek, az ős-kinyilatkoztatás szerint a monogám heteroszexuális házasság a férfi-nő kapcsola- tok normája

Egyenrangúság mélysége a másikkal és a másikért való létre hivatottak, mindkettő a másikkal való kapcsolatában fedezi fel saját magát is, kölcsönös ajándékok egymás számára.

Segítőtársból vetélytárs és fordítva A férfi és a nő egysége megtört a bűnbeeséssel vetélytárssá lettek. Az embernek ez a sebzettsége leküzdhető. A szexualitás kirugdossa az embert saját magából, zárt világából. A férfi és a nő szexuális valóságába bele van írva az az önátadás: amikor a kettő egy test lesz: saját magukat adják oda, önmagukkal ajándékozzák meg egymást.

Az ember szimbolikus lény Az emberi testnek teológiai üzenete van! Az ember elemi gesztusaiban benne van egész önmaga. A szexuális egyesülés – az állatok párzásától eltérő módon – élet – egyesítő cselekedet. Az ember akkor van harmóniában saját magával, ha azt fejezi ki, azt kommunikálja a testével, amit egész emberi valójával, egzisztenciájával állít. (Test és lélek harmóniája!)

Mire épül a férfi és a nő közti kapcsolat? önátadás logikájára önmegvalósítás logikájára szeretet központú szexualitás ajándékba kaptam a testemet Istentől, és ajándékul szánom a hitvesemnek, és ajándékként fogadom el a gyermekünket Eszköz a szexualitás! élvezet központú szexualitás én akarom magamat boldoggá tenni önmagam zárt világába vonulok vissza Cél a szexualitás!

A test teológiája (1979) 1980-84 II. János Pál pápa szerdai audienciáiban egy beszédsorozatot indított, és 1979 szeptemberétől kezdve öt éven keresztül minden alkalommal a test teológiájáról beszélt (összesen 129 beszéd). A kereszténység középponti misztériumai elszakíthatatlan és lényegi kapcsolatban állnak az ember testi mivoltával. II. János Pál pápa tanítása révén vált szakkifejezéssé, aki hangsúlyozottan a férfi és a nő kapcsolatának a nemiséget is magában foglaló látószögébe helyezve vizsgálta az emberi test teológiai jelentését.

A test teológiájának alaptétele Valójában a test, és egyedül a test képes láthatóvá tenni a láthatatlant: a szellemit és az istenit. A testi adottságaink közül a szexualitás is ebben a jelrendszerben kapja meg a maga szerepét. A szexualitás egy kifejezésrendszer, egy nyelv, melynek segítségével a test megmutathatja, átélheti a lélek szeretetét, szerelmét. Nem Isten a képmása az embernek, hanem fordítva: az ember van Isten képére és hasonlatosságára teremtve, férfiként és nőként, s a kettő közösségeként

A test teológiája A test teológiája feltárja férfi és nő kapcsolatában a transzcendencia, a végesség és az ingyenesség mozzanatait. Az Én meghaladásával a Te felé. A férfi és nő különbözősége nem mellékes, de nem lehet lényegi sem, hiszen mindketten ugyanazt a személy-létet, értelmes természetet, istenképiséget hordozzák, csak más módon.

A „szexuális forradalom” új értelmezése NymE-SEK, Szombathely, C nagyelőadó 2012. december 10. (hétfő) 18 óra