Terület- és Településfejlesztési Operatív Program 2013. december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Civil forrásteremtés Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Advertisements

Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Széchenyi Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Prioritástengelyek bemutatása Farkas Zsuzsanna tervező-elemző Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei ban Jármi Gyöngyi szakmai koordinátor Nemzetgazdasági.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
területi tervezési és értékelési referens
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A magyar vidék a nemzeti fejlesztési terv nézőpontjából
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Megyei tervezési folyamat
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
A Terület- és Település- fejlesztési Operatív Program (TOP) fejlesztési irányai önkormányzatoknak Kovács Zoltán fejlesztési igazgató DDRFÜ Nkft.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban tematikus konferencia
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az állam hozzájárulása az urbanisztikai elképzelések megvalósításához
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TOP vas megyei aktualitásai
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
Előadás másolata:

Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens

2 1.Általánosságok a területi operatív programokról 2.A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program felépítése Tartalomjegyzék

3 Általánosságok a területi operatív programokról 1.

4 Céljuk: a területileg decentralizált fejlesztések folytatása a helyi szereplők bevonásával. Gazdaságfejlesztési fókusz: források 60%-a! Meghatározott területi egység: Régiók helyett nagyobb hangsúlyt kapnak a megyék és a városok, helyi közösségek. Dedikált forráscsomagok, elmozdulás a pályázati rendszertől: a vissza nem térítendő támogatások tervezése a helyi szereplőkkel együttműködésben zajlik. Jelenleg két területi operatív program van kidolgozás alatt: Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) Területi operatív programok

5 Megjegyzés: A táblázatban szereplő allokációs arányok az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), az Európai Szociális Alap (ESZA) és a Kohéziós Alap (KA) által társfinanszírozott operatív programokra együttesen rendelkezésre álló forráshoz viszonyítva értendők! ( * ) A VOP és a MAHOP más alapból (EMVA, ETHA) kerül finanszírozásra! Operatív programok forrásallokációja

6 Területi programok előnyei: biztosítja a helyi igények becsatornázását és a helyi szereplők bevonását a tervezéstől a megvalósításig a helyi szereplők érdekeltté válnak környezetük fejlődésében, aktívabb szerepvállalásra készíteti őket a régiós helyi specifikumokra közvetlen megoldásokat nyújt a fejlesztések integrált megvalósítása lehetővé válik regionális adottságokra építve fókuszálja a forrásokat régión belülre korlátozza a versenyt, így a hátrányosabb régiók esélye nő régión belüli társadalmi és területi különbségeket mérsékeli Területi szempontú vs. ágazati operatív programok

7 Keretet biztosít a területileg decentralizált fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához, Képes hatékonyan reagálni az eltérő területi sajátosságokra és valóban a térségi igényekre szabott beavatkozásokat valósítja meg. A decentralizált fejlesztések legfőbb indokai: Országon belüli, EU átlaghoz képest jelentős területi különbségek, korábbi programozási időszak tapasztalatai alapján is indokolt (pl. ROP-ok végrehajtásának előrehaladása). A TOP küldetése

8 Nagyobb területegységet magába foglaló integrált program; A dedikált források segítségével kiszámíthatóbb tervezés és programozás; A helyi szereplők döntésén alapuló tervezés; Az integrált programok segítségével nem születnek egymást kioltó fejlesztések. A TOP előnye a ROP-okkal szemben

9 A TOP integrált területfejlesztési csomagok keretében valósul meg, előre meghatározott forrás és tematikai keretek között. A TOP „menü” jelleggel tematikai kereteket határoz meg a különböző megyei és helyi szintű fejlesztésekhez. A területi szereplők adottságaik és lehetőségeik szerint ezen kereteken belül határozhatják meg saját beavatkozásaikat. A területi szereplők tervezéséhez a kormányzat iránymutatást és folyamatos konzultációs lehetőségeket biztosít. A TOP sajátosságai

10 A TOP tervezésébe bevonva: megyei önkormányzat megyei jogú város A TOP keretei között önállóan tervez: megyei önkormányzat megyei jogú város a megyei önkormányzat koordinálásával a városok és városokat is magukba foglaló vidéki térségek helyi közösségei (legkésőbb december 31-ig) Valós decentralizáció

11 TOP fejlesztései is elsősorban a gazdaságfejlesztést és a foglalkoztatást szolgálják A költségvetési és tematikus determinációkhoz való igazodás alapján az alábbi kiemelt fejlesztési célokat határozta meg: Térség-specifikus erőforrásokra épülő gazdasági növekedés és foglalkoztatás-bővítés Élhető és az üzleti szereplők számára vonzó települési környezet Helyi közösségek megerősítése és öngondoskodó képességük javítása A TOP célja

12 A TOP a következő tematikus célkitűzésekre fókuszál: (3) A kkv-k versenyképességének fokozása: A TOP-ban közvetlen KKV fejlesztés nincs, erre csak közvetett támogatási konstrukciók formájában lesz lehetőség! (4) Az alacsony CO2-kibocsátású gazdaságra való áttérés támogatása minden ágazatban (6) Környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítása (8) A foglalkoztatás bővítése és a munkaerő mobilitásának támogatása (9) A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem A TOP elsősorban olyan beavatkozásokat tartalmaz, amelyek: települési és megyei önkormányzati feladatokhoz és vagyonhoz kapcsolódó fejlesztések települési vagy megyei szinten összehangolt fejlesztést igényelnek a területi tőke és helyi kapacitások, hálózatokon alapulva erősíti a területi és ágazatai fejlesztések szinergikus hatását lehetőséget biztosítanak az alulról jövő kezdeményezések, helyi közösség vezérelt fejlesztések megvalósításához

13 A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program felépítése 2.

14 A TOP felépítése

15 1. Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében Térségi szintű integrált, foglalkoztatás-orientált gazdaságfejlesztés Térségi szintű, foglalkoztatás-bővítési célú turizmusfejlesztés Alternatív helyi, térségi és hálózati gazdaságfejlesztés Térségi kísérleti fejlesztések Megyei alternatív befektetés és beruházás ösztönzés, projekt előkészítés, marketing A szociális alapszolgáltatásokhoz és gyermekjóléti alapellátásokhoz, valamint óvodai ellátáshoz való hozzáférés javítása és a szolgáltatások minőségének fejlesztése 2. Befektetők és lakosság számára vonzó városi és várostérségi környezet fejlesztése, megújítása A települési környezet integrált és környezettudatos megújítása Belterületen fekvő barnamezős területek rehabilitációja Kis léptékű települési környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések A TOP prioritási tengelyeinek tartalma

16 3. Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken Alacsony szén-dioxid-kibocsátást célzó stratégiák támogatása Kisléptékű közlekedési fejlesztések A települési önkormányzati infrastrukturális létesítményekben energiahatékonyság növelése és a megújuló energia felhasználás támogatása Térségi és helyi léptékű energetikai potenciál kiaknázására épülő komplex fejlesztési programok 4. A társadalmi befogadás erősítése és a közösségi szolgáltatások helyi szintű fejlesztése Egészségügyi alapellátás és önkormányzati járóbeteg ellátás infrastrukturális fejlesztése A szociális alapszolgáltatások infrastruktúrájának bővítése, fejlesztése Térségi és helyi közszolgáltatási és közigazgatási infrastruktúra-fejlesztés Szegénység és szegregáció által sújtott leromlott városrészek rehabilitációja 5. Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD) Közösségi szinten irányított helyi gazdaságfejlesztés Helyi kapcsolódó közösségi terek és szolgáltatások fejlesztése

17 6. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás-ösztönzés Megyei, térségi és helyi alternatív foglalkoztatás bővítést célzó programok A munkavállalók készségeinek és a helyi gazdaság igényeinek közelítése A helyi identitás növelése (egyének és lakóhely) Közösségfejlesztést és társadalmi befogadást támogató programok A helyi szerveződések elősegítése (civil szervezetek) – a civil szervezetek, közintézmények, valamint a helyi lakosok közötti kapcsolat erősítése Helyi foglalkoztatást, munkába állást és családokat segítő programok és programalapú fejlesztések (CLLD) 7. Technikai segítségnyújtás Program végrehajtási feladatok támogatása Térségi projektgenerálási és –fejlesztési feladatok támogatása Programkommunikációs és partnerségi feladatok támogatása Programértékelési és egyéb előkészítési feladatok támogatása Projektfejlesztési, gazdasági információszolgáltatási és tervezési környezet fejlesztése

18 Négy szinten: 1.Megyei szint 2.Megyei jogú város szintje 3.Várostérség és megyei jogú város térsége (területfejlesztési- statisztikai kistérség) – megyei önkormányzat 4.Városok és városokat is magukba foglaló vidéki térségek – Helyi Akciócsoport Megyei önkormányzatoknak kulcsszerepe van: Összehangolják a megye területén a tervezést A MJV-kal együtt terveznek Szerepük kiterjed a nyomon követésre is A TOP decentralizált forrásainak tervezése

19 Integrált Területi Beruházások (Integrated Territorial Investment) Integrált Területi Beruházások (Integrated Territorial Investment) Helyi Közösségvezérelt Fejlesztések (Community Led Local Development) Helyi Közösségvezérelt Fejlesztések (Community Led Local Development) Új területi integrációs eszközök

20 Integrált fejlesztési programok a TOP-ban Lehetséges fejlesztési területek a megyékben: Gazdasági fejlődést, foglalkoztatási növekedést megalapozó infrastruktúra fejlesztések Megyei szintű gazdaságfejlesztés a térség-specifikus kitörési pontok mentén A megyei fejlődés kulcsszereplőinek támogatása – helyi közösségek és versenyképes kkv szektor Innovációs készség, képesség és gazdaságfejlesztési kapacitásépítés Munkaerőpiaci és társadalmi befogadás Programonként átlagosan ~25 milliárd Ft előre tervezhető forrás! A TOP keretében 22 MJV ITI kerül településfejlesztési fókusszal kialakításra. ~10 Mrd Ft fejlesztési forrás juthat átlagosan a MJV-nak a TOP keretében

21 Új irányok a helyi szintű fejlesztésben: o Városi és vidéki színtér szinergiája o Több alap összevonásának lehetősége: EMVA+ETHA+ERFA+ESZA o Alapját a helyi akciócsoportok stratégiája (HFS) képzi A CLLD alkalmazási területei különösen: o A helyi gazdaság felélesztése o A helyi közösségépítés: felelős, öngondoskodásra és tudatos jövőformálásra képes helyi közösségek erősítése. TOP, VEKOP – a tervezés jelen fázisában külön prioritástengely A CLLD eszköz alkalmazásáról

22 Köszönöm a figyelmet!