Az IPR menedzsment Az integrációs program menedzselése, intézményfejlesztési és együttműködési lehetőségek
Talán nem így végződik….
Mi az IPR menedzsment? IPR = a hatékony együttnevelés programja Menedzsment = vezetés A nevelőtestületben az IPR-rel kapcsolatos közös munka megtervezése, szervezése, a folyamatosan felvetődő problémák megoldásának segítése, a célok elérésében együttműködő emberek befolyásolása a sikeres megvalósítás érdekében. Olyan feltételek megteremtése, hogy a szervezetben mindenki lelkesen és pontosan dolgozzon!
Szervezetfejlesztés Milyen szempontokat vesznek figyelembe az intézmények az IPR-t menedzselő munkacsoport létrehozásánál?
Szervezetfejlesztés Létszám tantestületi menedzsment Alkalmasság Elhivatott Menedzserszemléletű Szervező Elfogadott Anyagi fedezet
Szervezetfejlesztés A menedzsment vezetője legyen-e tagja az iskolavezetésnek?
Igazgató Módszertani mcs. vezető IPR vezető Átmenet mcs. vezető csoport tagok IPR csoport tagok Csoport tagok
Tevékenységek meghatározása Milyen formában zajlik a munkavégzés? Megbízással A szerződés
Megbízás tartalma - feladatok Menedzsment vezetője Pl. Intézményi Integrációs Program irányítása IPR menedzsment tagokkal való kapcsolattartás Munkaterv munkamegosztás szerinti kialakítása, betartatása Programban résztvevők munkájának összehangolása Kommunikáció a programmal kapcsolatban álló szervekkel Programmal kapcsolatos események, információk ismertetése Kötelező értékelő esetmegbeszélések vezetése Pedagógiai tervezésben való közreműködés Pedagógiai ellenőrzésben való közreműködés …
A menedzsment munka Hogyan zajlik a menedzsment éves munkája? „Akik nonprofit intézményeket vezetnek, azoknak a választásuk nem abban áll, hogy foglalkoznak-e menedzseléssel vagy sem; hanem abban, hogy jól csinálják-e vagy rosszul.”
A menedzsment munka Mit? Hogyan? Konkrétan? Visszacsatolás? IPR program elemei, pályázati vállalások szükségletek és igények feltárása Hogyan? Milyen célokat tudunk kiszolgálni Munkaterv készül: szolgáltatások, programok meghatározása Konkrétan? A megvalósítás folyamata – csapatmunka! Visszacsatolás? Intézményi önértékelés, elégedettségmérés…
Munkaterv készítés Team-munka legyen Helyzetelemzés IPR program áttekintése Kötelező elemek Programelemek fejlesztési lehetőségei Tavalyi tanulságok – elmaradások – korrekciók Kooperáció – feladatmegosztás más munkacsoportokkal Feladatok határideje, felelőse
A menedzsment munka éves modellje Szeptember HHH tanulók beazonosítása, hiányzó nyilatkozatok pótlása Bemeneti méréseket követő esetmegbeszélés szervezése, vezetése Egyéni fejlesztési tervek készítésének indítása, mentorálása Szülőkkel való kapcsolatfelvétel segítése Év eleji szülői értekezlet Programismertetés Statisztika – HH és HHH tanulókról Másolatok a jegyzőtől
A menedzsment munka éves modellje A tanév során kötelező dokumentálás a programban Nyilvántartások - nyilatkozatok, létszámok, statisztikák Alapdokumentumokban az IPR Egyéni fejlesztési terv, - fejlesztési napló Teamek dokumentumai Háromhavi értékelés dokumentumai – esetmegbeszélések szülőkkel való kapcsolat IPR tevékenységek, programok – szabadidő, továbbtanulást segítés, fejlesztő tevékenységek… Együttműködési megállapodás – Educatio Kht. Intézményi önértékelés
A pénzügyi elszámoláshoz Megbízási szerződések Árajánlatok, megrendelők Teljesítésigazolások Kifizetési pénztárbizonylatok Számlák Bankszámlakivonatok (utalások) 1 – 4.sz. mellékletek Fenntartó küldi (OKMT-nek elektronikusan és postán) Június 30-ig Monitoring esetén adatszolgáltatási kötelezettség
Számlaösszesítő
A felhasználás kerete
Az önértékeléshez Tagintézményenként – ahogy a támogatás érkezett Fenntartó küldi elektronikusan és postán EDUCATIO Kht. (OOIH) Június 30-ig Szaktanácsadói SEGÍTSÉG! + A jegyzőkönyvben: Megnevezett problématerületek – tervezett intézkedések Átvitt témakörök
Az önértékelésekhez Módszertani képzéseken való részvétel Tanórán kívüli programokon résztvevők száma Lemorzsolódást jelző mutatók - hiányzások, évismétlők, magántanulók Továbbtanulási mutatók – érettségisek Kompetenciamérések – HHH eredmények Szervezett szülői kapcsolattartás, és résztvevők aránya Szaktanári ellátottság Pedagógiai szakszolgáltatások igénybevétele
Kell ez nekünk? Versenyhelyzet van! Pénzforrás Intézményfejlesztési lehetőség ….
Egy kis tanmese a versenyről… Valahol Afrikában minden reggel felkel egy gazella. Tudja, hogy gyorsabban kell lennie a leggyorsabb oroszlánnál, különben vége. Valahol Afrikában minden nap felkel egy oroszlán. Tudja, hogy gyorsabbnak kell lennie a leglassúbb gazellánál, különben éhen hal. Mindegy, mi vagy: oroszlán vagy gazella. Fuss, amint felkel a Nap! (Afrikai tanmese)
Néhány intézményfejlesztési lehetőség - IPR-rel Pedagógiai, módszertani innováció Kapcsolatépítés Hálózatépítés Szakmai fejlődés, továbbképzések Pályázati lehetőségek Szakmai fórumok, tapasztalatszerzés
Pedagógiai, módszertani innováció Tanulóközpontúság „Tanulót és nem a tananyagot” Tevékenységközpontúság Projekttanulás, kooperatív tanulás Egyéni fejlesztés Differenciált képességfejlesztés Tanulókövető értékelési rendszer Szövegesen háromhavonta Megváltozott pedagógusszerep Tekintély és partnerség Hogyan valósul meg?
Kapcsolatépítés Helyi, közösségi fórumok, műhelyek Szakmai szolgáltatók, szakszolgálatok Gyermekjóléti és családsegítő szolgálat CKÖ Civil szervezetek Szülői találkozók Óvodák Középiskolák Integráló intézmények Hogyan valósul meg?
Milyen lehetőségeink vannak? Hálózatépítés Intézményi portfóliók kialakítása Partnerség, kooperáció Szakmai közösségek Hospitációk Tapasztalatcsere Milyen lehetőségeink vannak?
Továbbképzések lehetősége Zala Megyei Önk. Pedagógiai Intézete Óvoda – iskola átmenet Drámapedagógia Hatékony tanuló-megismerési technikák Kooperatív tanulás Projekttanulás Multikulturális tartalmak Differenciált tanulásszervezés …
Pályázati lehetőségek Ez az intézmény biztos nem pályázott….
Pályázati lehetőségek Integrációs és kép.kibontakoztató támogatás - 2009. június Kiegészítő illetmény TÁMOP 3.1.4 Kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés-innovatív intézményekben TÁMOP 3.2.2 Területi együttműködések, társulások, hálózati tanulás TÁMOP 3.3.2 Oktatási esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása TÁMOP 3.3.3 Integrációs gyakorlatot folytató iskolák minőségbiztosítása
TÁMOP 3.3.3 A HHH tanulók integrált nevelésében modell-értékű gyakorlatot folytató iskoláknak - integrációs referencia intézménnyé válásra - kooperatív közoktatási intézményi hálózat kialakítására
Szakmai fórumok lehetősége 2009. április – május … Söjtör Regionális szakmai fórum 2009. május …. Bázakerettye Multikulturális rendezvény Internetes bemutatkozás és fórum lehetősége www.zalai-iskola.hu
IPR folyamat-tanácsadó Köszönöm a figyelmet! Bedőné Fatér Tímea IPR folyamat-tanácsadó szaktanácsadó bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu