Az MDF és az issue-voting A tematikus szavazás a 2010-es kampányban Készítette: Fehér Zsolt Pénzváltó Tamás Reich Jenő Stipkovits Péter Varga Szabolcs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

A lakosság gazdasági várakozásai GKI Fogyasztói Bizalmi Index Mérők Klubja május 30. Udvardi Attila Kutatásvezető GKI Gazdaságkutató Zrt.
Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
 Önbevallás szerint liberális (12%)  Szakpolitikai kérdések és értékválasztás alapján liberális  Kapitalista (4%)  Emberi jogi (18%)  Kevesebb, mint.
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
Készítette: Geszler Nikolett
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Retrospektív és prospektív szavazás, elszámoltatás –és mandátumelmélet
Az Index.hu USA-képe. A kutatás célja Az Index.hu Külföld rovatában közzétett hírek és az amerikaiakról a köztudatban él ő sztereotípiák összefüggéseinek.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Híradók a közvéleményben június 16. Az adatok forrása : június 6-9. között készült 1000 fős telefonos kutatás.
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Szociális szervezetek információs társadalmi pozíciója – kutatási beszámoló – Székely Levente INFONIA Alapítvány
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
A magyar háztartások fizetési szokásai
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
FONTOS FOGALMAK AZ INTERJÚZÁS ÉS A KÉRDŐÍVEZÉS MÓDSZEREIHEZ A politikai szocializáció kutatás (1990) példáján Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe.
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Hajléktalanok és társadalom Hajléktalanok és média Szántó Tamás.
ÖSSZEFOGLALÓ ELŐADÁS Dr Füst György.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
S ZABADESÉSBEN A Z MSZP KÖZÖTTI NÉPSZERŰSÉGVESZTÉSÉNEK POLITIKAI NAPIRENDI MAGYARÁZATAI B ECK L ÁSZLÓ – B ÍRÓ N AGY A NDRÁS – R ÓNA D ÁNIEL.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
MÉRŐK KLUBJA Bernát Anikó, Fábián Zoltán (TÁRKI): Bal- és jobboldal: vonzások és választások szeptember 26. Budapest, Kossuth Klub.
Tóth István György Társadalomszerkezet és gazdaságpolitika: az állami védelem iránti kereslet meghatározói (avagy: egy kis leltár arról, amit tudunk és.
Pártok között botladozva az utolsó hetek lehetséges választói mozgásai Mérők Klubja, március 28. Előadó: Závecz Tibor.
Kevés- vagy sokpártrendszer Enyedi Zsolt (CEU). Pártrendszer-fragmentáció a választók szintjén.
Az emberi tőke vizsgálatának lehetőségei társas vállalkozások körében Kutatási terv Pótó Zsuzsanna.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
GfK Custom ResearchSugatagi Gábor - A magyar fogyasztó politikai preferenciái2010. február 17. Sugatagi Gábor : A magyar fogyasztó preferenciái a politikai.
A BKV kríziskommunikációs terve januári sztrájk esetére Budapest, január 11.
A közfeladatok ellátásának nehézségeiről. Társadalmi célok üzleti módszerek.
INTEGRÁCIÓ A FEJEKBEN? A romákkal kapcsolatos lakossági attitűdök Magyarországon Bernát Anikó TARKI Társadalomkutatási Intézet október 25.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Avagy mire is emlékezem…
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
SZPONZORÁLT KÉRDŐÍV TÉMA: ADÓKEDVEZMÉNYEK TÁMOGATÓI AJÁNLAT október 06.
Miért készítenek választási prognózist a kutatók? A választók miatt, akik szeretnék tudni, hogy a)kedvenc pártjuk hol áll a versenyben b)melyik párthoz.
Gazsó Tibor Századvég Alapítvány
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A magyarországi vállalatok rendezvényszervezési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink.
IBD betegek életminőségét befolyásoló objektív és szubjektív körülmények felmérése Június MCBBE egyesület beteg tagjai között végzett kérdőíves felmérés.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről
1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.
C_15.00 tábla Magyar Nemzeti Bank Pintér Csilla április 27.
Európai Uniós ismeretek
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Előadás másolata:

Az MDF és az issue-voting A tematikus szavazás a 2010-es kampányban Készítette: Fehér Zsolt Pénzváltó Tamás Reich Jenő Stipkovits Péter Varga Szabolcs

Kutatási kérdés  A 2010-es választásokon az MDF esetében milyen mértékben érvényesült az issue-ownership (témakisajátítás) jelensége, illetve milyen mértékben érvényesült a párthoz kapcsolódó issue- voting(tematikus szavazás)?

Elméleti háttér  Kiindulópont: manapság az embereknek nincsenek szilárd politikai attitűdjeik  issue= lehet közpolitikai téma vagy egyszerűen a párt arculata, imázsa  a mediánszavazókat megcélzó pártok esetében figyelhető meg leginkább az issue-ownership  Magyarországon kisebb pártok esetében, Jobbik-cigánybűnözés

Elméleti háttér  MDF: egyik legképlékenyebb szavazóréteggel rendelkezik régóta próbálkozik azzal, hogy valamilyen ügy mentén határozza meg magát Példák:  egykulcsos szja  sokpártrendszer védőbástyája  2010: gazdasági szakértelem (piacpártiság)

Elméleti háttér Az issue-ownership és issue-voting feltételei  Pártok Központi issue megléte Hiteles issue-k Társadalmi igényeknek megfelelő

Elméleti háttér (Petrocik, Zaller) Média Szavazók Politikai pártok Politikai kommunikáció Hírszelekciós folyamatok Társadalmi igény Médiahatás-elméletek Társadalom médiaformáló hatása Politikai kommunikáció  3 szereplős modell

Eméleti háttér Az issue-ownership és issue-voting feltételei  Szavazók Igény megléte Saját álláspont az adott témában Párt álláspontjának ismerete Ezek összevetésének képessége A fentiek befolyásolják a döntést

Elméleti háttér Az issue-ownership és issue-voting feltételei  Média Közvetítő szerep Szelektál a pártok és a témák között Befolyásl(hat)ja a szavazók véleményét

Hipotézisek  Az MDF fő issue-je: jobboldali gazdaságpolitika + válságkezelés  A médiában és a kampányban ez nem jelent meg olyan erőteljesen, így nem tudott e mentén mobilizálni  Média az MDF-fel kapcsolatban a negatív hírekre koncetrál  A szavazóknál jelen van az issue-voting, de a média jelentős szerepet kap a témák meghatározásában

Kutatás célja  Az issue-voting és ownership jelenség vizsgálata  Eszközök Média: napirend-elemzés segítségével az MDF issue-inak megjelenése Politikai párt: MDF kampányának tartalomelemzése Szavazók: kérdőíves felmérés

Napirend-elemzés I.  Gazdasági válság: 2008 ősze óta milyen gyakran jelent meg a gazdasági válság Havi bontásban Hipotézis: a kampány időszakában ez háttérbe szorult, így az MDF issue-ja nem mobilizálta a választókat

Napirend-elemzés II.  A médiában a kampány alatt az MDF az egyes médiumokban milyen gyakran szerepelt? 2010 januárja óta heti lebontásban Dimenziók:  Televízió: közszolgálati (M1), 2 kereskedelmi (TV2, RTL Klub)  Napilapok (Népszabadság, Népszava, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet)  Internetes hírportálok (Index, Origo)

Napirend-elemzés III.  MDF az egyes médiumokban szakpolitikai kérdések vagy inkább bulvárhírek (botrányok) mentén jelentek meg? Dimenziók:  Televízió: közszolgálati (M1), 2 kereskedelmi (TV2, RTL Klub)  Napilapok (Népszabadság, Népszava, Magyar Hírlap, Magyar Nemzet)  Internetes hírportálok (Index, Origo)

Tartalom-elemzés I.  MDF programjának vizsgálata Mi a fő téma, melyre a kampány épül?  Hipotézis: a fő téma a jobboldali gazdaságpolitika Az egyes felületeken hogy jelenik meg? Mennyire mobilizál?

Tartalom-elemzés II.  A párt programjának főbb pontjai: Ön- és társgondoskodás Hiteles gazdaságpolitika államháztartás méretének csökkentése oktatási rendszer reformja Átfogó közteherviselési reform rendőrség reformja

Tartalom-elemzés III.  payfilmek/1/csak_az_orszag__aprili s_11 payfilmek/1/csak_az_orszag__aprili s_11

Tartalom-elemzés III.

Tartalom-elemzés IV.  Jobboldali gazdaságpolitka Bokros Lajos személye – közgazdász Öngondoskodás – államtól való függés visszaszorítása Közteherviselés – mindenki hozzáad

Mintavétel  Véletlen kezdőpontú szisztematikus mintavétel  Populáció: 8 millió fő, ebből 1500 fős minta  Reprezentatív minta, sorrendet randomizáljuk  Véletlen kezdőpont kiválasztása  Mintavételi intervallum 5000

A kérdőív  A kérdőív 3 nagyobb blokkra oszlik Pártok, ismeretek Média Szavazók preferenciái, értékei, attitűdjei  Ezek az issue-voting feltételeire irányulnak

A kérdőív  Szociodemográfiai kérdések A kérdezett neme? A kérdezett kora? Hol lakik? Mi a foglalkozása? Mennyi a családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem? Két évvel ezelőtt mennyi volt a családban az egy főre jutó havi nettó jövedelem?

A kérdőív  Tájékozottságot mérő kérdések Milyen pártok jutottak a parlamentbe 2010-ben? Melyik párthoz kötné az alábbi pontokat?  Demokratikus közép:  Fenntartható gazdasági növekedés:  Jobb, de kisebb méretű közszolgáltatás:  Bürokrácia csökkentése:  Reformok az egészségügyben és oktatásban:  Állami gondoskodás csökkentése:  Egész napos iskola létrehozása:  Szakmunkásképzés megerősítése:  Minimálbér megadóztatása:

A kérdőív  Tájékozottságot mérő kérdések Melyik párthoz tartoznak az alábbi jelszavak?  Itt az idő!  Új erő!  Lehet más a kertváros  A nép nevében!  Többen vagyunk, mint gondolná!  Mindenki hozzáad Magyarországhoz

A kérdőív  Médiafogyasztási szokások Milyen gyakran olvassa az alábbi hetilapokat? Milyen gyakran olvassa az alábbi napilapokat? Milyen gyakran nézi az alábbi csatornákat/azok híradóját?

A kérdőív  Médiafogyasztási szokások A napirend-elemzéssel kiegészítve fontos A média issue-kre kifejtett hatását méri A kampány intenzitására is enged következtetni

A kérdőív  Pártspecifikus kérdések – egyes issuek ismerete Rangsorolja a pártokat egy 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol az 1 a baloldal, a 10 pedig a jobboldal! Hol helyezné el magát egy 1-től 10-ig terjedő skálán, ahol az 1 a baloldal, a 10 pedig a jobboldal! Mik azok az értékek, ügyek, amelyek befolyásolják Önt a pártválasztásban?

A kérdőív  Issue-kre vonatkozó kérdések Rangsorolja az alábbi értékeket aszerint, amelyek a legfontosabbak Önnek, amikor eldönti, melyik pártra szavaz? Melyek az Ön által kedvelt párt központi értékei? Véleménye szerint az Ön által választott pártnak mi az álláspontja az alábbi kérdésekben? Mi az Ön álláspontja az alábbi kérdésekben?

Kérdőív elemzése  Adottak a pártok álláspontjai a témákban  Ezek összehasonlítása a választók álláspontjával  Minél közelebb áll egymáshoz ez a kettő, annál valószínűbb a tematikus szavazás, ha a pártválasztás dimenziója is egybeesik ezzel

Kérdőív elemzése  Amennyiben a fenti dimenziók egybeesnek, de nem konzisztens a pártpreferenciával, akkor nem issue-voting  Ha a pártra szavazott, de nem egyeznek az álláspontok, akkor nem issue-voting  Ennek okait a napirend-elemzésből kideríthetjük

 Köszönjük a figyelmet!!